printlogo


کد خبر: 193408تاریخ: 1397/3/12 00:00
منابع ارزی با طرح دولت هدر می‌رود
ارز تک‌نرخی، جاده‌صاف‌کن کالاهای وارداتی !

اسد‌الله خسروی: تک‌نرخی شدن ارز و تعیین قیمت آن به رقم 4200 تومان، اگر چه در راستای ساماندهی آشفته بازار ارز اتفاق افتاد اما خیلی‌ها چنین تصمیمی از سوی دولت را بدون توجه به عواقب آن و در نهایت شرایط کنونی اقتصاد کشور نسنجیده و غیراصولی می‌دانند، چرا که اکنون تبعات این رویکرد موجب فشار مضاعف اقتصادی به خانوارها، با رشد قیمت‌ها در بازار و کاهش ارزش پول ملی شده است.  بنا به این گزارش، با تعیین قیمت 4200تومانی دلار و ایجاد محدودیت‌ها و سختگیری‌های دولت برای فعالان بازار غیررسمی ارز، داد و ستدهای بازار آزاد این کالای مهم اکنون از خیابان فردوسی به
کوچه پس‌کوچه‌ها رفته و از زمان تک‌نرخی شدن ارز قیمت دلار در بازار آزاد از 6 هزار تومان پایین نیامده است.  از طرفی چون نیازمندان دلار با محدودیت‌های شدید برای تهیه ارز از سوی بانک‌ها مواجه هستند بنابراین مجبورند نیاز ارزی خود را از بازار غیررسمی با قیمت بالا تامین کنند.  علاوه بر این موضوع، ساماندهی بازار ارز با دلار 4200‌تومانی از سوی دولت  موجب شده تا دست وارد‌کنندگان برای واردات باز باشد و آنها بتوانند برای واردات کالاهایی که مشابه آنها در کشور وجود دارد یا نیازی به واردات آنها نیست اقدام به ثبت سفارش با دلار 4200 تومانی کنند که این موضوع باعث شده است نه‌تنها ارزهای فراوانی از کشور خارج و صرف واردات شود بلکه تولید ملی نیز هدف قرار گیرد. به عبارت دیگر، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ثبت سفارش موجب شده حجم ثبت سفارش واردات کالا نسبت به سال گذشته 2 برابر شود.  پس از تک‌نرخی شدن ارز و تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای آن از سوی دولت، شرایط دریافت ارز تغییر کرد و تجاری که برای واردات کالا‌هایی که ارز مبادله‌ای به آن اختصاص نمی‌یافت باید ارز را با قیمت‌های مختلف در بازار تهیه می‌کردند این امکان را پیدا کردند که کالا‌های خود را با ارزی پایین‌تر از نرخی که چندی پیش در بازار تهیه می‌کردند وارد کنند. بر اساس آنچه نوبخت، سخنگوی دولت اعلام کرده از ابتدای امسال تا ششم خردادماه بیش از ۱۹ میلیارد دلار برای بیش از ۱۸۲ هزار قلم کالا ثبت‌سفارش صورت گرفته است، این آمار در حالی بیان شده که چندی قبل جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور خبر از 8/9 میلیارد دلار ثبت سفارش کالا در کشور در بازه زمانی ابتدای فروردین ماه سال جاری تا ۲۶ اردیبهشت ماه امسال داده بود که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 2 برابری داشته است. افزایش چشمگیر ثبت‌سفارش از سوی واردکنندگان نشان‌دهنده استقبال این متقاضیان از نرخ ارزی است که از سوی دولت تعیین شده و در حال حاضر اولویت‌بندی خاصی نیز برای پرداخت آن صورت نگرفته و واردات را برای این دسته از فعالان اقتصادی شیرین‌تر کرده است و موجب شده برخی واردکنندگان بیش از نیاز و تقاضای واقعی ثبت سفارش انجام دهند و از این موقعیت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند.  بر اساس اعلام سخنگوی دولت، از مجموع ثبت سفارش انجام شده، 2 میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار مربوط به کالا‌های مصرفی بوده است که طبق پیشینه‌ای که از واردات کالا به کشور وجود دارد می‌توان حدس زد بخش زیادی از این کالا‌ها غیرضرور به شمار می‌آید. با توجه به اینکه هنوز اولویت‌بندی خاصی از سوی دولت برای پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاها صورت نگرفته است و این ارز به همه کالا‌ها برای واردات پرداخت می‌شود، اجحاف بزرگی در حق تولید داخل صورت می‌گیرد و طبیعتا با ارز ۴۲۰۰ تومانی، واردات بر تولید داخل خواهد چربید. محمدرضا دیانی، رئیس انجمن لوازم خانگی در این باره در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: ارزی که به تولیدکننده پرداخت می‌شود با همان نرخ به واردکننده نیز پرداخت می‌شود و این موضوع توان تولیدکنندگان را در رقابت تضعیف می‌کند و زمینه‌ساز واردات بیشتر خواهد شد. وی افزود: قطعا دولت باید برای واردات، ارز با قیمت متفاوتی را در نظر بگیرد به دلیل اینکه با شرایط جدید، قیمت واردات کمتر می‌شود و نسبت به تولید به صرفه‌تر خواهد بود.
کنترل نوسانات ارزی با فروش ارز کشور مقصد به مسافر
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد یکی از راه‌های مدیریت بازار ارز، فروش ارز کشور مقصد به مسافران به خارج از کشور است. سیدناصر موسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره فروش ارز کشور مقصد به مسافران خارجی، بیان داشت: پیمان‌های پولی دوجانبه از سال‌های گذشته مطرح است تا به واسطه آن مبلغ قرارداد واردات و صادرات بین 2 کشور با پول همان کشور باشد، با این حساب می‌توان ارز مسافرتی را تغییر داد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ارز مسافرتی، پول کشور مقصد باشد، مسافر می‌تواند برای پرداخت پول هتل و کرایه تاکسی از ارز همان کشور استفاده کند، چرا که به طور مثال نمی‌توان کرایه تاکسی را با دلار پرداخت کرد. نماینده مردم فلاورجان در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: ارائه ارز کشور مقصد به مسافر نه‌تنها باعث راحتی کار آنها بلکه مانع نوسانات ارزی در داخل کشور می‌شود، چرا که مسافر دلار مازاد نیاز خود را در بازار آزاد خرید و فروش می‌کند و بر نوسانات بازار می‌افزاید. وی گفت: خرید و فروش ارز در بازار آزاد تنها برای دلار و یورو است و ارزهای خارجی دیگر بازاری در ایران ندارند، به این جهت ارائه ارز کشور مقصد به مسافر می‌تواند تاثیر مستقیمی بر بازار ارزی کشور داشته باشد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که می‌تواند نوسانات ارزی کشور را کنترل کند، ارائه ارز کشور مقصد به مسافر است، دولت باید روی این پیشنهاد فکر و آن را پیاده‌سازی کند.


Page Generated in 0/0075 sec