printlogo


کد خبر: 193416تاریخ: 1397/3/12 00:00
پرداخت تا سقف یک میلیاردی وجوه سپرده‌گذاران مؤسسات مشکل‌دار، شاید وقتی دیگر...
وعده پرداخت سپرده‌ها سرخرمن بود؟

گروه اقتصادی: مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس از سوی سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز به دروغگویی متهم شد، چراکه وعده هوشمندانه وی درباره پرداخت یک‌میلیارد تومانی سپرده‌های مردم آن هم در آستانه مطرح شدن طرح سوال از رئیس‌جمهور محقق نشد.
به گزارش «وطن‌امروز»، اوایل هفته گذشته با لابی سنگین دولتی‌ها و وعده‌های محیرالعقول دولت مبنی بر حل شدن مشکل سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز، طرح سوال از رئیس‌جمهور درباره موسسات مالی از دستور جلسه خارج شد. یکی از این وعده‌های رنگارنگ را مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس اعلام کرد. سران 3 قوه نمایندگانی برای حل مشکلات سپرده‌گذاران انتخاب کرده‌اند و این 3 نماینده وظیفه بررسی اوضاع برای پرداخت وجوه سپرده‌گذاران موسساتی که دچار مشکل شده‌اند را دارند. مسعود پزشکیان از سوی مجلس، محمد نهاوندیان از سوی دولت و محسنی اژه‌ای از سوی قوه قضائیه مامور حل مشکل سپرده‌گذاران شده‌اند. پزشکیان دوم خرداد ماه بعد از نشست نمایندگان سران 3 قوه با زیرکی هر چه تمام‌تر اعلام کرد از هفته آینده (بازه زمانی 5 تا 11 خرداد ماه) پس از امضای روسای 3 قوه مقننه، مجریه و قضائیه پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران تا سقف یک‌میلیارد تومان آغاز می‌شود.  این اظهارات در عین حال که عجیب بود، برای بسیاری از سپرده‌گذاران موج شادی را فراهم کرد. همزمان با این وعده قشنگ، طرح سوال از روحانی درباره موسسات مالی از دستور جلسه افتاد و برخی نمایندگان مشکلات سپرده‌گذاران را حل‌شده دانستند. مسعود پزشکیان دوم خرداد گفته بود: پس از امضای رؤسای 3 قوه حداکثر ظرف مدت یک ماه تمام سپرده‌های تا سقف یک‌میلیارد تومان پرداخت می‌شود؛ پرداخت این مبالغ شامل حال تمام سپرده‌گذاران در موسسات مالی و اعتباری که دارای مشکل بوده‌اند، می‌شود، چه سپرده‌گذارانی که پس از تشکیل کاسپین در این موسسه سپرده‌گذاری کرده‌اند و چه شامل حال سپرده‌گذارانی که در تعاونی‌های منحله سپرده‌گذاری کرده بودند. وی ادامه داد: یکی از مشکلات این بوده که گروهی که در حال شناسایی اموال هستند باید با سرعت بیشتری این اقدام را انجام دهند تا بتوان منابع را تامین کرد و مابقی سپرده‌ها نیز از این طریق پرداخت شود.  پرداختی‌ها با نظارت و همراهی کارشناسان بانک مرکزی انجام و براساس منابع در این زمینه اقدام می‌شود.  بانک مرکزی نحوه مراجعه سپرده‌گذاران به موسسات مالی و اعتباری و همچنین اینکه سپرده‌گذاران به کدام بانک برای دریافت سپرده خود مراجعه کنند را اعلام می‌کند.
دروغ یا اشتباه لپی؟
سپرده‌گذاران بسیاری در تماس با خبرنگار ما از وعده دروغ پزشکیان انتقاد کرده و این اظهارات را در راستای طرح سوال از رئیس‌جمهور دانسته‌اند. آنها می‌گویند طبق اظهارات نایب‌رئیس مجلس باید از هفته گذشته فرآیند پرداخت سپرده‌های تا سقف یک‌میلیارد تومان آغاز شود. اگر در اظهارات پزشکیان دقیق شویم متوجه خواهیم شد نایب‌رئیس مجلس با هوشیاری تمام وعده میلیاردی داده است. وی گفته بود از هفته آینده پس از امضای روسای 3 قوه و ظرف مدت یک ماه پرداخت‌ها انجام می‌شود. به معنای بهتر پزشکیان عبارت «هفته آینده» را بدون علت خاصی بیان کرده چون در این جمله پرداخت‌ها را مشروط به امضای سران 3 قوه کرده است. امکان دارد سران 3 قوه موضوع پرداخت میلیاردی سپرده‌ها را اصلا امضا نکنند یا امروز امضا کنند یا چند ماه دیگر با آن موافقت کنند. در این صورت عبارت هفته آینده پزشکیان فقط مخاطب را به اشتباه می‌اندازد. همین اتفاق نیز رخ داد و در بازه زمانی وعده داده شده، سران قوا طرح این پرداخت را امضا نکردند. شاید منظور پزشکیان این بوده که در هفته‌ای که سران قوا این طرح را امضا کنند پرداخت هم آغاز می‌شود اما نایب‌رئیس مجلس بعد از اینکه همه رسانه‌ها از قول او تیتر زدند «پرداخت سپرده‌های یک‌میلیاردی از هفته آینده»، آن را تکذیب یا تصحیح نکرد. حتی خبرگزاری خانه ملت (خبرگزاری مجلس) نیز در تیتر و لید خود به این مساله اشاره کرد و نوشت: نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از آغاز پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران مالی و اعتباری تا سقف یک‌میلیارد تومان از هفته آتی خبر داد. به هر حال اگر این مساله عدم صداقت نباشد یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود که موجب شد حتی رسانه‌های معاند نیز از این مساله بهره‌برداری سیاسی کنند و اینگونه به سپرده‌گذاران القا کنند که نایب‌رئیس مجلس دروغگوست.
 ثانیه‌شماری سپرده‌گذاران
نایب‌رئیس مجلس هفته گذشته همچنین خبر داد که این سیاست نهایی شده و بانک مرکزی در هفته پیش رو شرایط را برای پرداخت وجوه اعلام می‌کند. در این باره خبرگزاری ایسنا که رسانه دولت نیز محسوب می‌شود، گزارش داد: در حالی این زمان وعده داده شده برای اعلام اطلاعیه بانک مرکزی درباره نحوه مراجعه سپرده‌گذاران به موسسات مالی و بانک‌ها برای دریافت سپرده‌ها و تعیین‌تکلیف آن گذشت  که در زمان سپری شده هیچ اطلاع‌رسانی از سوی بانک مرکزی انجام نشد و هنوز هم در این باره اطلاعیه‌ای منتشر نشده است. این جریان موجب شده تا سپرده‌گذاران که با این وعده شرایط مناسبی پیدا کرده و امید به تعیین‌تکلیف وجوه خود داشتند، بار دیگر به دنبال دریافت اطلاعاتی درباره زمان اعلامی برای تعیین‌تکلیف سپرده‌ها باشند. گزارش‌های دریافتی و اعلام‌هایی که سپرده‌گذاران به ایسنا داشته‌اند از این حکایت دارد که اگر قرار است تصمیمی برای آنها گرفته شود، تا نهایی نشده اعلام نکنند یا اگر اعلامی صورت می‌گیرد، به وعده خود عمل کنند چرا که موضوع و شرایط آنها با توجه به زمان سپری‌شده، بسیار حساس است و هرگونه تاخیری موجب نگرانی خواهد شد. با وجود گله‌ای که سپرده‌گذاران دارند، باید یادآور شد که در مجموع اگر تصمیمی هم در جلسه سران 3 قوه برای تعیین‌تکلیف سپرده‌های تا سقف یک‌میلیارد تومان اتخاذ شده، در نهایت بانک مرکزی باید نحوه و ساز و کار پرداخت وجوه و شرایط مراجعه را مشخص کند که این می‌تواند بیش از یک هفته‌ای که نایب‌رئیس مجلس به آن اشاره کرده، زمان‌بر باشد. در بین موسسات، فرشتگان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های کاسپین، وحدت، البرز ایرانیان و افضل توس و همچنین ثامن‌الحجج مورد اشاره بوده و قرار بر این است سپرده‌های تا سقف یک‌میلیارد آنها تعیین‌تکلیف شود. هر یک از این موسسات تا پیش از این در فرآیندی مرحله‌ای و تا سقف مشخصی وجوه سپرده‌گذاران آنها تعیین‌تکلیف و پرداخت شد. این پرداختی‌ها با توجه به شناسایی اموال و دارایی‌های موسسات و وثیقه گذاشتن نزد بانک مرکزی با اعطای خط اعتباری از سوی این بانک انجام می‌شود.
 


Page Generated in 0/0491 sec