printlogo


کد خبر: 193459تاریخ: 1397/3/13 00:00
چهارگوشه

تظاهرات اعتراضی در اردن
در پی سلسله تصمیمات سیاسی و امنیتی دولت اردن که در نشستی فوق‌العاده اتخاذ شد مردم این کشور امروز شنبه برای سومین روز متوالی علیه دولت و سیاست‌های اقتصادی آن دست به تظاهرات زدند که به دنبال این بحران امنیتی، پادشاه اردن سفرش به خارج را لغو کرد. نشست‌های عبدالله دوم، پادشاه این کشور در مرکز بحران‌ تا صبح شنبه ادامه داشت. روز جمعه به دنبال تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت مشتقات نفتی مردم دست به تظاهرات خودجوش زدند و پس از اینکه دامنه اعتراض‌ها به صورت ناگهانی گسترده شد، عبدالله دوم نسبت به لغو این تصمیم‌ها اقدام کرد.

جنایت جدید آمریکا در سوریه
 ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش، حمله هوایی جدیدی علیه افراد غیرنظامی در سوریه انجام داد. خبرگزاری رسمی سوریه  با استناد به یک منبع محلی گزارش داد در نتیجه حمله هوایی جدید ائتلاف 8 نفر از اعضای یک خانواده در روستایی در جنوب شرقی استان حسکه کشته شده‌اند. ائتلاف همواره حملات هوایی متعددی به سوریه انجام می‌دهد که در نتیجه آنها افراد غیرنظامی از جمله زنان و کودکان کشته می‌شوند. ائتلاف غربی به رهبری آمریکا اعتراف کرده از زمان آغاز عملیاتش در سوریه و عراق در آگوست سال 2014، 892 نفر از افراد غیرنظامی در این کشورها در نتیجه حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند.

سیسی سوگند ریاست‌جمهوری یاد کرد
«عبدالفتاح سیسی» شنبه با حضور در پارلمان برای بار دوم به عنوان رئیس‌جمهوری مصر سوگند یاد کرد. سیسی بنا بر اعلام کمیسیون انتخابات مصر، در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر که از ۲۶ تا ۲۸ مارس ۲۰۱۸ برگزار شد، با اکثریت قاطع ۹۷ درصد آرا پیروز شد. سیسی در دور اول ریاست‌جمهوری خود که بعد از چند سال آشفتگی به شکل نسبی آرامش را به مصر بازگرداند، به لطف حمایت‌های مادی و سیاسی امارات و عربستان و برخی کشورهای غربی توانست تا حد قابل قبولی رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی را برای مصری‌ها به ارمغان بیاورد.

کانادا از آمریکا شکایت کرد
اتاوا در واکنش به تعرفه‌های «غیرقانونی» آمریکا درباره واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، به سازمان جهانی تجارت (WTO) و کمیته توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) شکایت کرد. وزیر خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت کانادا به عنوان بخشی از اقدامات تلافی‌جویانه اعلام شده، از سازمان تجارت جهانی خواست با آمریکا درباره تعرفه‌های تنبیهی علیه واردات فولاد و آلومینیوم و به طور کلی استفاده نامناسب از بهانه‌های امنیتی برای کمک به تولیدات داخلی خود گفت‌وگو کند. آمریکا روز جمعه، تحریم‌های جدیدی را علیه تولیدات آلومینیوم و فولاد اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک اعمال کرد و گفت این تعرفه‌های از اول ژوئن به اجرا در می‌آید.

ترامپ و اون 12 ژوئن دیدار می‌کنند
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا عصر جمعه اعلام کرد نشست او با رهبر کره‌شمالی روز ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) در سنگاپور برگزار خواهد شد. این تصمیم ترامپ پس از جلسه یک‌ساعته‌ای که وی در دفتر خود با کیم یونگ چول، از مقام‌های ارشد کره‌شمالی داشت، اعلام شده است. ترامپ افزود مقام ارشد کره‌شمالی روز جمعه در دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا نامه‌ای از «کیم‌جونگ اون» رهبر کره‌شمالی، به وی داده است. وی این نامه را «بسیار خوب و بسیار جالب» توصیف کرد اما سپس گفت هنوز نامه را باز نکرده است!

هشدار درباره وهابیت در الجزایر
فارس مسدور،‌ استاد دانشگاه و امام جماعت الجزیره با اشاره به گسترش جریان وهابیت در این کشور، گفت که این جریان مغز جوانان را شست‌وشو داده و آنها را به سمت مبارزه با ملت خود سوق می‌دهد. ابو عبدالله غلام‌الله، رئیس شورای اسلامی الجزایر نیز شیوه جریان وهابیت برای نفوذ به این کشور را به شیوه یهودیان تشبیه کرد که همواره حق را تنها به خودشان می‌دهند. گزارش‌های صادره از موسسات امنیتی در سال ۱۹۹۴ نشان می‌دهد که در جریان جنگ داخلی الجزایر در دهه ۹۰ قرن گذشته، فتواهای «ابن عثیمین» از مفتی‌های بزرگ سعودی نقش اساسی در شعله‌ور شدن آتش جنگ داشته است.
 


Page Generated in 0/0051 sec