printlogo


کد خبر: 193480تاریخ: 1397/3/13 00:00
بیکاری کارگران در پی بی‌رونقی صنعت ساختمان در اصفهان
رکود، 150 واحد موزاییک‌سازی را تعطیل کرد

دبیر اتحادیه موزاییک‌سازان اصفهان گفت: با رکود ساخت‌وساز مسکن وضعیت واحدهای تولیدی موزاییک‌ در اصفهان بسیار وخیم شده زیرا نه‌تنها مصرف این کالا در ساخت‌وساز به صفر رسیده بلکه موزاییک‌ در ادارات دولتی و خصوصی در متراژ‌‌های بالا هم خریداری ندارد. به گزارش تسنیم از اصفهان، در سال‌های نه‌چندان دور بازار ساخت‌وساز مسکن یکی از پررونق‌ترین بازارها محسوب می‌شد که به تبع آن صنایع مرتبط با رقابتی سالم رونق چشمگیری داشتند اما در چند سال اخیر با رکود بی‌سابقه ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی، بیشتر اصناف وابسته به صنعت مسکن در خواب سنگین بی‌رونقی حاکم بر این بازار فرو رفته‌اند. رکود در بازار مسکن و فضای نامناسب ساختمان‌سازی طی چند سال اخیر سبب شده مشاغلی که ارتباط مستقیم با صنعت ساخت‌وساز دارند بشدت در رکود به سر ببرند و بسیاری از فروشندگان و واحدهای تولیدی موزاییک‌‌ساز به تعطیلی و ابطال پروانه کسب خود اقدام کنند. اگر چه بخش اعظم موزاییک‌ موجود در بازار تولید داخل است و از تنش‌های بازارهای موازی همچون ارز و طلا تأثیر چندانی هم نمی‌پذیرد اما از سال 90 این صنف نه‌تنها با رکود حاکم بر بازار ساخت‌وساز به سختی روزگار می‌گذراند بلکه با کاهش قیمت محصولات تولیدی هم روبه‌رو شده است. رکود سالیان اخیر شرایط بسیار پیچیده‌ای را برای صنف موزاییک‌‌سازان استان اصفهان رقم زده؛ وضعیت وخیمی که برخی از صنوف فعال در این بخش را به تعطیلی و ورشکستگی کشانده و کمتر از 50 درصد آنها در سایه قوانین دست‌ و پاگیر و افزایش سالانه مالیات‌های بی‌سر و سامان میلیونی در حال تولید هستند و نیمی دیگر با تعدیل کارگران به ورطه فراموشی سپرده شده‌اند.
علی هاشمی، دبیر اتحادیه موزاییک‌سازان اصفهان در میزگرد چالش‌های بازار ساخت‌وساز مسکن در سال حمایت از کالای ایرانی در پاسخ به اینکه وضعیت بازار موزاییک‌‌سازان اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در سال‌های نه‌چندان دور در اصفهان 300 واحد موزاییک‌‌ساز فعالیت می‌کردند که امروز 150 مورد از این واحدها به طور کامل تعطیل شده‌ و حدود 100 واحد نیز با وجود رکود و نبود ساخت‌وساز در بازار مسکن در بلاتکلیفی به سر می‌برند و فقط 50 موزاییک‌ساز با کمتر از 50 درصد ظرفیت با شرایط اقتصادی فعلی دست و پنجه نرم می‌کنند. وی نبود ساخت‌وساز و رکود در بازار مسکن و پروژه‌های عمرانی را سبب متضرر شدن بسیاری از واحدهای تولیدی و صنایع وابسته مسکن عنوان می‌کند. البته در این میان افزایش بی‌رویه سالانه هزینه‌های جانبی همچون آب و برق و رشد میلیونی مالیات‌های اداره دارایی کمر بسیاری از واحدهای موزاییک‌ساز را خم کرده است. هاشمی اضافه کرد: حدود 50 درصد معضل اصلی موزاییک‌‌سازان اصفهانی که به تعطیلی و ورشکستگی دچار شده‌اند مالیات‌های بی‌سروسامان و بی‌پایه و اساس اداره دارایی است. در سال 90 مالیات‌های پرداختی واحدهای تولیدی موزاییک‌ کمتر از یک‌ میلیون تومان بوده اما یکباره این هزینه‌ها به 8، 10، 15، 32 و 97 میلیون تومان افزایش یافته و واحدهای موزاییک‌‌ساز با توجه به نبود ساخت‌وساز، رکود در بازار و نبود مشتری واحدهای خود را تعطیل کرده‌ و حتی برخی از آنها فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند. وی در پاسخ به اینکه دلایل افزایش میلیونی مالیات‌ از سوی اداره دارایی برای صنوف موزاییک‌‌ساز با توجه به نبود ساخت‌وساز و رکود چیست؟ تصریح کرد: بارها برای برطرف کردن این معضل با اداره دارایی جلساتی برگزار کرده‌ایم و حتی 2 هفته پیش هم با رئیس اداره دارایی اصفهان نشستی داشتیم تا با توجه به رکود و نبود بازار خرید و فروش، مالیات واحدهای تولیدی باقیمانده که با کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت دارند کاهش یابد اما هیچ‌گونه پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکردیم. در پی برگزاری این جلسات، این موضوع را هم یادآور شدیم که در سال‌های اخیر بسیاری از کالاهای مصرفی و مصالح ساخت‌وساز مسکن افزایش نرخ داشته اما از سال 90 قیمت موزاییک‌ به هیچ‌وجه تغییر و افزایش نیافته و با وجود سیر صعودی هزینه‌های جانبی همچون برق، آب و مواد اولیه برای موزاییک‌‌سازان، هم‌اکنون موزاییک‌ با بهای 7 سال گذشته خرید و فروش می‌شود، البته چنانچه مشتری و ساخت‌وسازی باشد.
هاشمی گفت: به عنوان مثال در سال 90 قیمت موزاییک برای بازار داخل‌ از 4 تا 14 هزار تومان بود و با بهای 20 هزار تومان برای کشور عراق صادر می‌شد اما همان موزاییک‌ صادراتی اکنون با توجه به رکود و نبود ساخت‌وساز به 11 هزار تومان کاهش یافته و نه‌تنها کالاهای واحدهای تولیدی ما افزایش نرخ نداشته بلکه با کاهش هم روبه‌رو شده است. این مسائل جز ضرر هیچ سودی عاید موزاییک‌‌سازان نکرده اما دریغ از پاسخ دلگرم‌کننده اداره دارایی به ما.  دبیر اتحادیه موزاییک‌سازان اصفهان اضافه کرد: با رکود ساخت‌وساز مسکن وضعیت واحدهای تولیدی موزاییک‌ در اصفهان بسیار وخیم شده، زیرا نه‌تنها مصرف این کالا در ساخت‌وساز به صفر رسیده بلکه موزاییک‌ در ادارات دولتی و خصوصی در متراژ‌‌های بالا هم خریداری ندارد. اکنون با فعالیت کمتر از 50 درصد واحدهای تولیدی موزاییک‌‌ساز در اصفهان، چنانچه درصد اندکی از کالاهای تولیدی آنها برای موزاییک‌ پارک‌ها هم مورد استفاده باشد تا حدودی رونق این واحدها را در پی خواهد داشت اما فقط 5 درصد از پارک‌های شهر اصفهان موزاییک‌‌ شده، این در حالی است که بسیاری از شهرها همانند گناوه و بندر دیلم غیر از پارک‌ها حتی پیاده‌روها هم به موزاییک‌ مزین شده است.  هاشمی گفت: در حال حاضر صادرات موزاییک به خارج از کشور در حد صفر است، البته هم‌اکنون در عراق وضعیت ساخت‌وساز مناسب نیست و از اسفند سال گذشته صادرات موزاییک‌ فقط در حدود 5 درصد بوده است و به کشور افغانستان هم درصد اندکی صادر می‌شود. هاشمی با بیان اینکه در گذشته 300 واحد موزاییک‌‌ساز در شهر اصفهان فعال بودند که در هر کارگاه 5 تا 7 نفر فعالیت داشته‌اند اما اکنون نیمی از این واحدها تعطیل و ورشکسته شده‌اند و 50 درصد آنها هم با کمتر از 50 درصد در حال فعالیت هستند، گفت: در هر کارگاه فقط یک تا 2 کارگر اشتغال دارند، البته این تعداد نیز تبعه خارجی هستند چرا که کارفرمایان برای آنها بیمه و سنوات در نظر نمی‌گیرند و به همین لحاظ بیشتر از توان این کارگران استفاده می‌شود. با توجه به رکود اقتصادی و نبود مشتری، کارگران ایرانی از موزاییک‌‌سازی کنار رفته‌اند و اتباع خارجی آن هم در حد یک تا 2 نفر در هر واحد تولیدی موزاییک‌ مشغول هستند. وی در پاسخ به اینکه با شرایط رکود بر بازار ساخت‌وساز، آینده موزاییک‌‌سازان را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: با توجه به شرایط فعلی و تعطیلی نیمی از واحدهای موزاییک‌‌ساز در اصفهان، نبود حمایت از واحدهای تولیدی و افزایش سالانه هزینه‌های برق، آب و مالیات‌های سرسام‌آور اداره دارایی که بسیاری از واحدها را به تعطیلی و ورشکستگی کشانده، موزاییک‌‌سازان در آینده  به ورطه فراموشی سپرده می‌شوند.


Page Generated in 0/0073 sec