printlogo


کد خبر: 193661تاریخ: 1397/3/21 00:00
اخبار

استفاده از تکنولوژی برای کاهش اشتباهات داوری
جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه در حالی از روز پنجشنبه آغاز می‌شود که قرار است در این جام‌جهانی ویدئوچک و تکنولوژی خط دروازه به کمک داورها بیاید. بحث‌های داوری در طول ادوار مختلف جام‌جهانی همیشه وجود داشته و حتی در بعضی دوره‌ها تیم‌های برتر و قهرمان‌ها با اشتباهات داوری تعیین شده‌اند. این اشتباهات از گل معروف به «دست خدا»ی مارادونا گرفته تا پذیرفته نشدن گل سالم فرانک لمپارد به آلمان را شامل می‌شود. در این بین چند داور ایرانی سابقه سوت زدن در جام‌های جهانی مختلف را دارند. جعفر نامدار، محمد فنایی، اسفندیار بهارمست، حسن کامرانی‌فر و علیرضا فغانی داوران ایرانی بودند که در ادوار مختلف جام‌جهانی حضور داشتند. بیشترین قضاوت داور وسط  در ادوار جام‌جهانی بر عهده «روشن ایرماتوف» ازبکستانی بوده که این داور ازبک با ۹ قضاوت رکوردار است و رکورد بیشترین قضاوت به‌عنوان کمک داور توسط «هکتور ورگارا»ی کانادایی به ثبت رسیده است که با ۱۴ بازی رکوردار است. «مارسلو الیزوندو»ی آرژانتینی تنها داوری است که در جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان توانست افتتاحیه و فینال را در یک تورنمنت  قضاوت کند. جوان‌ترین داوری که در جام‌جهانی حاضر بوده، «فرانسیسکوماتئوچی» از اروگوئه است که در سال ۱۹۳۰ با ۲۷ سال سن قضاوت کرده است، پیرترین داور هم «جورج ریدر» انگلیسی است که با ۵۳ سال سن در جام‌جهانی ۱۹۵۰ حضور داشت. خشن‌ترین دوره جام جهانی، سال ۲۰۰۶ آلمان بود که در ۶۴ بازی ۳۰۷ کارت زرد داده شد و همچنین ۲۸ کارت قرمز توسط داوران از جیب خارج شد که کافوی برزیلی با ۶ کارت زرد و زیدان فرانسوی با ۲ کارت قرمز بیشترین کارت‌ها را دریافت کردند.
تکنولوژی نباید روح فوتبال را از بین ببرد
حیدر سلیمانی، پیشکسوت داوری درباره تغییرات جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه گفت: امیدواریم فیفا با استفاده از فناوری‌های جدید بتواند در تصمیم‌گیری‌های مهم بویژه در صحنه‌های تاثیرگذار به داوران کمک قابل‌توجهی کند و نسبت به کاهش خشونت‌ها و حوادث بازی‌ها اقدام موثری انجام دهد، البته این نوآوری‌ها باید به صورتی باشد که روح فوتبال را از بین نبرد. وی اضافه کرد: تکنولوژی‌هایی مثل خط دروازه، علامت هشدار‌دهنده روی پرچم کمک داور و گذاشتن سنسور درون توپ فوتبال می‌تواند به شفاف کردن تصمیمات داور کمک قابل‌توجهی کند البته شرط  آن این است که داده‌ها در کمتر از یک ثانیه به داور منتقل شود. تکنولوژی‌هایی مثل ویدئوچک، نوآوری روی زمین بازی و پیراهن بازیکنان که وقت را می‌کشد، روح فوتبال را از بین خواهد برد.


خطر محرومیت سرخابی ها از نقل‌‌وانتقالات و کسر امتیاز
تیم‌های استقلال و پرسپولیس در کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال پرونده‌هایی دارند که با وجود رأی این کمیته، اقدامی از سوی 2 باشگاه انجام نگرفته است، به‌عنوان نمونه، باشگاه استقلال پس از شکایت میرشاد ماجدی سرپرست پیشین خود، با رأی کمیته تعیین وضعیت به پرداخت مبلغ 155 میلیون تومان محکوم شد. این کمیته به باشگاه استقلال 30 روز مهلت داد مطالبات ماجدی را پرداخت کند اما این اتفاق نیفتاد و با درخواست سرپرست پیشین استقلال، پرونده به کمیته انضباطی رفت. باشگاه استقلال باید مطالبات ماجدی را بدهد، در غیر این صورت با خطر محرومیت نقل‌وانتقالات و ثبت بازیکنان جدید و همچنین کسر امتیاز روبه‌رو می‌شود. باشگاه پرسپولیس هم مشابه استقلال، پرونده رضا نوروزی، مهاجم پیشین خود را دارد که این پرونده نیز به کمیته انضباطی ارجاع داده شده است. با توجه به محرومیت پرسپولیس از نقل‌وانتقالات، کمیته انضباطی طبق آیین‌نامه می‌تواند پرسپولیس را به کسر امتیاز یا محرومیت نقل‌وانتقالات زمستانی محکوم کند. پرونده ماجدی و نوروزی نمونه‌ای از پرونده‌هایی است که استقلال و پرسپولیس دارند.


Page Generated in 0/1248 sec