printlogo


کد خبر: 193830تاریخ: 1397/3/24 00:00
حسینیه هنر برای نهمین سال میزبان سفره افطار اهالی فرهنگ و هنر انقلاب شد
نان و خرما و فرهنگ

گروه فرهنگ و هنر: امسال نیز به رسم هر سال موعد گردهمایی فعالان جبهه فرهنگی انقلاب به دیدار رمضانی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افتاد تا حسینیه هنر، میعادگاهی برای جمع شدن اهالی فرهنگ و هنر انقلاب در کنار هم باشد. مراسمی که چهره‌های بسیاری در آن حضور پیدا کرده بودند تا محلی برای تازه‌کردن دیدارهای پیشکسوتان و چهره‌های جوان‌تر فعال در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی باشد.
هنرمندان تأثیرگذارترین افراد
در جامعه هستند
در ابتدای این مراسم، نادر طالب‌زاده که دبیری جشنواره مردمی فیلم عمار را هم برعهده دارد، به عنوان مجری برنامه در جایگاه حاضر شد و در سخنانی کوتاه گفت: بسیار خوشحالم که امشب در این مکان دوستان و هنرمندان بسیار زیاد و تاثیرگذاری حضور دارند. الحمدلله خداوند به عمار توفیق داد که در بخش‌های مختلف بویژه در بخش مستندسازی کارهای مهمی را تا امروز انجام داده است. از این جهت خداوند را شاکر هستم. الان در این دوران ما به محل‌ها و مرکزهایی مثل عمار پناه می‌آوریم. ما واقعا به چنین مکان‌هایی نیاز داریم و باید روی ایجاد چنین مکان‌هایی فکر شود. طالب‌زاده ادامه داد: تاثیرگذارترین افراد در جامعه معمولا هنرمندان هستند زیرا هنر، فکر و فلسفه در فعالیت‌های آنها با هم ترکیب می‌شود. چنین افرادی موثرترین افراد هستند چون با نیروی کمی، می‌توانند اثر عظیمی ایجاد کنند.
 برای سلامتی امثال نادر طالب‌زاده دعا کنید
ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «یتیم‌خانه ایران» دیگر چهره‌ای بود که در این مراسم حضور پیدا کرده بود و با دعوت نادر طالب‌زاده روی سن آمد و گفت: اساتید زیادی اینجا حضور دارند. حرفی برای گفتن ندارم فقط اینکه واقعا باید برای سلامتی امثال آقای نادر طالب‌زاده دعا کرد که این شمع عمار را روشن و تا الان ایستادگی کرده‌اند و ان‌شاء‌الله عمار همانند خورشید نورانی به عنوان یک مرکز هنری برای کل دنیا تبدیل شود، البته تمام مراکزی که اثرگذار بودند اینگونه نبوده که از ابتدا بزرگ باشند. نادر طالب‌زاده پس از صحبت‌های ابوالقاسم طالبی گفت: یکی از تاثیرگذارترین کارهایی که در سال‌های اخیر دیدیم «یتیم‌خانه ایران» بود که درباره قحطی ساخته شده است. این کار واقعا یک اثر تاثیرگذار و همراه با تحقیقات درست و سکانس‌های بسیار خوب است که برای نخستین‌بار بازیگران خارجی با دیالوگ‌ها و ادبیات خوب در آن بازی کردند و واقعا قدمی برای معرفی اصل ایران به خارج از کشور بود.
 انقلاب اسلامی در حال تبدیل شدن به یک انقلاب اجتماعی است
ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه که یکی از پای ثابت‌های همیشگی افطارهای رمضانی حسینیه هنر است، دیگر چهره حاضر در این گردهمایی بود که مثل همیشه با همان ادبیات صمیمی اما صریح خود به صحبت پرداخت. فیاض با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در این سال‌ها در حال تبدیل شدن به یک تمدن است، اظهار کرد: انقلاب ما در حال تبدیل شدن به یک انقلاب اجتماعی است، زیرا صنف‌های اجتماعی بشدت در حال فعال شدن هستند. این روند به صورتی است که حتی قومیت‌ها خود را در اجتماع می‌بینند. در حال حاضر انقلاب به یک امنیت نسبی رسیده است. ما امروز با یک انقلاب اجتماعی روبه‌رو هستیم که این خودش تبدیل به یک تمدن می‌شود. یک نکته بسیار مهم در این قصه این است که آیا ما برای این تغییر و تحول آماده هستیم یا خیر؟ وی با اشاره به اتفاقات اخیر در شهر کازرون به عنوان یکی از شهرهای فعال در زمان انقلاب خاطرنشان کرد: این موضوع و مساله نشان می‌دهد ما هنوز برای تبدیل انقلاب اسلامی به یک تمدن آماده نیستیم. متاسفانه دچار بحران می‌شویم و دشمن در حال استفاده کردن از این مساله است. اگر امروز تمدن غرب را که تمدن مسلطی بر جهان است با فرهنگ خودمان ترکیب نکنیم به یک شکوفایی اجتماعی نمی‌رسیم اما متاسفانه سیستم کشور ما اینگونه است که تمدن غرب را به ماهو تمدن غرب می‌خواهد. این مشکل بزرگ امروز ما است.
 ما با انقلاب اسلامی در ایران جهش کردیم
محمدرضا سرشار، نویسنده و پژوهشگر کشورمان نیز در سخنانی کوتاه با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف بویژه عرصه فرهنگ و هنر گفت: کسی که دوران قبل از انقلاب را ندیده نمی‌تواند بدرستی قدر انقلاب را بداند. من به عنوان فردی که 25 سال در نظام قبل زندگی کرده، سربازی رفته و سرکار رفته‌ام به شما می‌گویم که وضعیت فعلی ما در کشور به رغم همه انتقادهایی هم که می‌کنیم، عیبی ندارد و اصلا با دوران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. ما با انقلاب اسلامی در ایران، پیش نرفتیم بلکه جهش کردیم. منتها «تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی». متاسفانه اغلب خوبی‌ها، توانایی‌ها و پیشرفت‌ها را نمی‌گوییم یا اینکه آنها را تشخیص نمی‌دهیم یا کوچک می‌بینیم. در این سال‌های بعد از پیروزی انقلاب در ایران خیلی کار کرده‌ایم. حتی عبارت «خیلی» را باید چندین بار تکرار کنیم.
 ایستادگی جوانان امروز بیشتر از جوانان قبل از انقلاب است
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی گفت: الحمدلله در کنار ریزش‌های انقلاب شاهد رویش‌های بسیار خوبی تا امروز بوده‌ایم. من به نوبه خودم با نگاهی که به پیرامون خودم دارم می‌بینم به‌رغم دست‌اندازهایی که در مسیر است خوشبختانه کار رو به جلو در حال انجام است. امروز جوانان و نوجوانان ما و آنهایی که امشب در این مراسم حضور دارند با توجه به حجم تهاجمی که طرف مقابل دارد، ایستادگی آنها از ایستادگی‌های قبل از انقلاب خیلی بالاتر است. این در حالی است که جوانان و نوجوانان امروز کشور در برابر این حجم از شبهات، مشکلات و مباحث متعدد ایستاده‌اند و ایستادگی می‌کنند. آنها امروز ابزار هنر را در استخدام خود گرفته‌اند و با شدت در حال زدن تمام باورهای ما هستند اما الحمدلله وقتی می‌بینیم جوانان در اماکنی اینگونه جمع می‌شوند و یک مقدار فضای سیم‌خاردارهایی را که یکسری به دور خود کشیده بودند و اجازه نمی‌دادند کسی در این فضا وارد شود و می‌گفتند فقط ما اهل سینما هستیم و می‌توانیم دوربین دست بگیریم را شکستند خوشحال می‌شویم.
 نخبگان کشورهای اسلامی شیفته تجربه ما هستند
در بخش دیگر این برنامه حجت‌الاسلام غریب رضا که از جمله فعالان فرهنگی در حوزه کشورهای اسلامی است، با اشاره به اشتیاق مسلمانان کشورهای دیگر برای استفاده از تجربیات انقلاب اسلامی گفت: اگر بخواهم خلاصه آن چیزی که ثمره 12 سال فعالیت ما در فضای جهان اسلام و کشورهای عربی بود را بیان کنم این موضوع را می‌توانم بگویم که نخبگان و روشنفکران، مخصوصا جوانان در کشورهای اسلامی عاشق و شیفته ارتباط و فهم ما از تجربه جمهوری اسلامی هستند. تا امروز آنچه از ما شنیدند سیاهی‌ها و غول بی‌شاخ و دم و وحشتناک بوده است ولی وقتی ما را چهره به چهره می‌بینند و با ما صحبت می‌کنند واقعا نگاه‌ها عوض می‌شود. ما به یک ارتش و یک جنبش ارتباطات مردم با جهان اسلام و کشورهای عربی که از نظر فرهنگی بسیار مستضعف هستند نیاز داریم.
 کنفرانس «افق نو» نه یک کنفرانس که یک جنبش است
حامد قشقاوی از فعالان کنفرانس افق نو نیز در سخنانی در این مراسم گفت: کنفرانس افق نو یک جنبش است و فقط یک کنفرانس نیست. کاری که ما در این کنفرانس انجام می‌دهیم برقراری اتحاد بین یکسری از متفکران آمریکایی و اروپایی با شخصیت‌های داخل ایران و جریان نخبگانی و دانشجویی است. این افراد بسیار میهن‌پرست هستند و اعتقاد دارند با ائتلاف با جمهوری اسلامی می‌توانند به بسیاری از اهداف خودشان برسند. زیرا لابی اسرائیل دارد آنها را از داخل نابود می‌کند و تمام نقاط مشترک آنها با جمهوری اسلامی ضدیت با اسرائیل و لابی صهیونیسم است. طالب‌زاده در این بخش از برنامه به سخنان آقای ابراهیم فیاض اشاره کرد و گفت: آقای فیاض به این نکته اشاره کردند که افرادی که در آمریکا و اروپا بزرگ شده‌اند، بهتر می‌فهمند که انقلاب اسلامی چه چیزی است. آنها زمانی که از آمریکا به ایران بازمی‌گردند یا اینکه در همانجا هستند از ما هم حزب‌اللهی‌تر هستند. آنها پوکی و پوچی غرب را واقعا حس کردند. در انتهای این مراسم هم از کتاب «روندپژوهی 40 سالگی انقلاب» به نویسندگی مجید بذرافکن رونمایی شد. اجرای سرود «سرباز حسینم» توسط گروه شهید فرجی و سرود «بارکد 626» که درباره حمایت از کالای داخلی است، توسط گروه سرود وصال از دیگر بخش‌های این گردهمایی بود. همچنین محمدحسین ملکیان از شعرای جوان نیز، شعر خود درباره قیام گوهرشاد را که در دیدار با رهبری خوانده بود و مورد تقدیر ویژه ایشان قرار گرفته بود را برای حضار قرائت کرد. حسن رحیم‌پور، سینا واحد، اسفندیار شهیدی، جلیل سامان، حسن شمشادی، محمد خزاعی، حبیب احمدزاده، محمدرضا سرشار، محمد احسانی، سلیم غفوری، علی فروغی و... از دیگر چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.
 


Page Generated in 0/0066 sec