printlogo


کد خبر: 193840تاریخ: 1397/3/24 00:00
آغاز عملیات ائتلاف سعودی برای اشغال الحدیده
انهدام یک ناو اماراتی توسط ارتش یمن

بالاخره وساطت‌های سازمان ملل برای جلوگیری از عملیات نظامی در الحدیده یمن در میان جنگ‌طلبی ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان راه به جایی نبرد و این ائتلاف متجاوز، صبح چهارشنبه حمله به بندر الحدیده واقع در غرب یمن را آغاز کرد. این در حالی است که انصارالله از هدف گرفتن و انهدام یک ناو ائتلاف متجاوز سعودی و همپیمانانش در ساحل غربی خبر داد. رسانه‌های منطقه‌ای گزارش دادند  پس از حملات توپخانه‌ای و هوایی گسترده متجاوزان سعودی و اماراتی در صبح چهارشنبه به استحکامات ارتش یمن در الحدیده، نیروهای این دو کشور همراه با مزدوران یمنی خود حمله زمینی برای اشغال بندر استراتژیک الحدیده را آغاز کردند که نگرانی‌ها درباره سرنوشت هزاران غیر نظامی ساکن این شهر را افزایش داده است. شرف لقمان، سخنگوی ارتش یمن همپیمان جنبش انصارالله روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی تلفنی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته بود: ائتلاف عربی تقریبا از 2 سال قبل درباره یورش به بندر الحدیده صحبت و آمریکا خون یمنی‌ها را با دلارهای کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس معامله می‌کند. لقمان افزود: درگیری‌ها مدتی است که ادامه دارد و تمام راه‌های ممکن برای حفظ بندر الحدیده در برابر حملات آزموده شده‌اند؛ اگر آنها بخواهند دوباره از مسیر صحرای میدی بازگردند، ما منتظرشان هستیم و آمادگی کامل داریم. ما آمریکا را مسؤول پیامدهای این درگیری‌ها می‌دانیم. سخنگوی ارتش یمن ادامه داد: صالح صماد، رئیس فقید شورای عالی سیاسی یمن تهدید کرده بود که باب‌المندب را می‌بندیم، ما اکنون برای جنگ خیابانی و ورود به جنگ شهری در تمام سطوح آمادگی داریم، ما از خود دفاع می‌کنیم اما به کسی تعرض نمی‌کنیم؛ هیچ گونه قیمومتی چه از سوی شورای امنیت و چه هر طرف دیگری را بر الحدیده نمی‌پذیریم و در این باره در مقابل همه می‌ایستیم و نتیجه این امر فجایعی است که آمریکا مسؤول آنهاست. لقمان درباره آمادگی‌های جنگی در بندر الحدیده نیز گفته بود: الحدیده شهر بزرگی است و جمعیت آن به حدود 3 میلیون نفر می‌رسد، نفوذ به این شهر مشکل بزرگی برای ائتلاف است و در آن غرق خواهد شد؛ ائتلاف نمی‌تواند در منطقه‌ای از الحدیده نفوذ کند زیرا نتیجه آن قطعا به نفع ما خواهد بود و ما مالک این سرزمین هستیم.
انهدام ناو جنگی ائتلاف
ساعاتی پس از تجاوز نظامی ائتلاف به الحدیده، نیروی دریایی یمن یک فروند کشتی جنگی متجاوزان را در نزدیک سواحل الحدیده هدف قرار داد. منابع نیروی دریایی یمن گزارش دادند که کشتی جنگی متجاوزان که در نزدیک سواحل الحدیده هدف قرار گرفت، حامل تعدادی نیرو بود و قصد داشت آنها را در سواحل الحدیده پیاده کند. محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن در این‌باره گفت: سربازان یا کارشناسان آمریکایی در این کشتی حضور داشتند. وی افزود: طرح آمریکایی‌ها شامل حمله به بندر الحدیده و تخریب کامل آن است. الحوثی گفت: درباره حمله به بندر الحدیده هشدار می‌دهیم. این بندر کاملا غیرنظامی است و هیچ راهی برای قاچاق سلاح به آن وجود ندارد. درباره جزئیات حمله به این ناوهای جنگی، محمد علی الحوثی تصریح کرد 2 کشتی ائتلاف قصد داشتند عملیات هلی‌برن نیرو در سواحل یمن صورت دهند که نیروی دریایی در کمین آنها بود و یکی از آنها را هدف قرار داد و کشتی دیگر فرار کرد.
تسلیم سازمان ملل در برابر امارات
به دنبال موافقت سازمان ملل با درخواست امارات مبنی بر خروج کارکنان و کارمندان سازمان ملل و سازمان‌های امدادرسانی فعال در یمن از شهر الحدیده، وزارت حقوق بشر یمن این اقدام را محکوم کرد. امارات اخیراً برای اشغال شهر و بندر راهبردی الحدیده که شاهراه حیاتی یمن طی چند سال گذشته بوده، از همه کارمندهای سازمان‌های بین‌الملل خواسته هر چه سریع‌تر شهر حدیده را ترک کنند. امارات و عربستان با چراغ سبز آمریکا به دنبال اشغال این بندر حیاتی هستند. سازمان‌های حقوق بشری درباره پیامدهای این اقدام ابوظبی و ریاض هشدار داده‌اند و خواستار توقف عملیات نظامی در استان حدیده هستند.
هشدار درباره بزرگ‌ترین فاجعه انسانی جهان
این در حالی است که براساس برآوردهای سازمان ملل این جنگ منجر به بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان خواهد شد. به رغم این هشدار، ائتلاف متجاوز عربی هزاران مزدور را با سازوبرگ نظامی تحت عنوان کذایی «مقاومت یمن» روانه الحدیده کرده است. این نیروها شامل 3 گروه از نیروهای جنوب آموزش‌دیده توسط امارات، همچنین تعدادی از ساکنان الحدیده حامی منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن و نیز نیروهایی به سرکردگی محمد علی صالح، برادرزاده علی عبدالله صالح هستند. انصارالله بر بندر استراتژیک الحدیده که ۷۰ درصد واردات یمن از این بندر انجام می‌شود، تسلط دارد. بندر الحدیده شریان اصلی حیات برای ورود کمک‌های انسانی به یمن محسوب می‌شود. اما به ادعای ائتلاف متجاوز عربی، انصارالله از این بندر برای انتقال «کمک‌‌های تسلیحاتی از خارج» استفاده می‌کند و اشغال آن بر دریانوردی در تنگه باب‌المندب به نفع متجاوزان تاثیر می‌گذارد و انصارالله را وادار به نشستن پای میز مذاکره می‌کند. طبق گزارش‌ها، بیش از ۶۰۰ هزار غیرنظامی در شهر تقریبا محاصره شده الحدیده و مناطق اطراف هستند و ۲۵۰ هزار یمنی در صورت بالا گرفتن آتش جنگ با احتمال خطر مرگ و نیز بیش از 7 میلیون در شمال یمن با خطر مرگ بر اثر گرسنگی در صورت توقف ارسال کمک‌های غذایی و دارویی در نتیجه بسته بودن بندر الحدیده روبه‌رو خواهند شد. همزمان، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به دنبال اعلام ائتلاف متجاوز تحت فرماندهی عربستان درباره آغاز حمله نظامی به استان الحدیده یمن، هشدار داد که این حمله جان ۳۰۰ هزار کودک یمنی را تهدید می‌کند. تسلط نیروهای متجاوز عربستان و امارات بر شهر الحدیده نقطه تحول اصلی در جنگ یمن خواهد بود. این جنگ مقدمه محاصره خفقان‌آور مناطق شمال از جمله صعده، عمران و حجه و در کل فاجعه انسانی عظیم خواهد شد البته در مقابل آن انصارالله نیز دست بسته نمی‌نشیند و دست به حملات موشکی علیه عربستان و احتمالا حملات موشکی علیه امارات می‌زند. در جدیدترین مورد از این واکنش‌های تلافی‌جویانه، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بامداد دیروز شهرک نظامی الفیصل عربستان در جیزان را هدف موشک بالستیک قرار دادند. این دومین باری است که در 3 ماه اخیر این شهرک نظامی در جنوب غرب عربستان هدف حمله موشکی قرار گرفته است و نخستین بار، موشک ارتش یمن به این شهرک 24 فروردین 97 اصابت کرد. شهر جنوبی جیزان در یکهزار و 244 کیلومتری ریاض پایتخت عربستان و در مرز با یمن واقع است که در تیررس موشک‌های گروه انصارالله قرار دارد. تحلیلگران می‌گویند، با بالا گرفتن آتش جنگ یمن چنانچه همزمان 50 موشک یمنی به سمت شرکت نفتی «آرامکو» عربستان در جیزان شلیک شود، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی جهان که 70 درصد از نفت اروپا را تامین می‌کند، نابود خواهد شد و ایالات متحده نیز با بحران نفت روبه‌رو می‌شود.
کار سخت ائتلاف برای اشغال الحدیده
قدر مسلم آن است که اشغال الحدیده کار ساده‌ای برای ائتلاف سعودی و اماراتی نخواهد بود. این نخستین عملیات ائتلاف برای اشغال این استان استراتژیک نیست. پیش از این در آوریل سال گذشته نیز ائتلاف با استفاده از شبه‌نظامیان طرفدار منصور هادی در صدد اشغال این استان برآمد که تلاش‌های آنها به طور کامل ناکام ماند و تنها 2 شهرستان از مجموع ۲۶ شهرستان استان الحدیده توسط مزدوران آل‌سعود اشغال شد! مهم‌ترین مشکل ائتلاف در عملیات سال گذشته، فاصله قابل توجه میان شهرهای مختلف بود که نیروهای انصار‌الله در تپه‌ها و بیابان‌ها کمین کرده و می‌توانستند کاروان‌های نظامی مزدوران آل‌سعود را هدف قرار دهند. این تاکتیک انصار‌الله، همچنان ائتلاف را تهدید می‌کند و در عملیات امسال نیز به نظر می‌رسد ائتلاف براحتی نتواند به پیشروی‌های خود ادامه دهد. همچنین باید توجه داشت که هم‌اکنون نزدیک به 2 میلیون نفر در مناطق تحت سیطره انصار‌الله در استان الحدیده زندگی می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود رژیم‌های امارات و سعودی نتوانند مانند 2 هفته قبل و نبردهای بین شهری از نیروی هوایی برای توقف ماشین نظامی انصار‌الله استفاده کنند. به اینها باید مهارت قابل توجه انصار‌الله در نبردهای درون‌شهری را افزود. تجربه جنگ داخلی یمن از سال ۲۰۱۵ تاکنون نشان می‌دهد مهارت اصلی انصار‌الله در نبردهای شهری است که از تعز تا صنعا، در نبردهای درون‌شهری موفق شد مخالفان خود را به عقب‌نشینی یا تسلیم وادار کند. به این ترتیب در شهر الحدیده با بیش از یک‌میلیون جمعیت، انصار‌الله در نبردهای درون‌شهری مهارت بیشتری نسبت به ائتلاف خواهد داشت.


Page Generated in 0/0076 sec