printlogo


کد خبر: 193844تاریخ: 1397/3/24 00:00
چهارگوشه

درخواست سوریه از عراق درباره گذرگاه مرزی
 وزارت خارجه عراق پیامی از همتای سوری خود درباره افزایش تلاش‌ها به منظور بازگشایی گذرگاه مرزی بین 2 کشور در غرب استان الانبار واقع در میان شهرستان القائم عراق و شهر البوکمال سوریه دریافت کرده است. ناظران می‌گویند بازگشایی گذرگاه القائم حضور امنیتی طرفین عراقی و سوری در این منطقه را تقویت کرده و مانع از ورود عناصر گروه تروریستی داعش به خاک عراق می‌شود. نیروهای سوری شهری مرزی بوکمال واقع در جنوب شرق دیرالزور را مهر ماه سال گذشته از داعش پس گرفتند. ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی این کشور هم آبان ماه سال 96 موفق شدند کنترل نقطه مرزی القائم واقع در غرب استان الانبار را به دست گیرند. این نقطه، نقطه مقابل بوکمال سوریه است.

رژیم صهیونیستی توئیتر را تهدید کرد
وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در نامه‌ای خطاب به رئیس اجرایی شرکت توئیتر، مدعی شد گروه‌هایی نظیر حماس و حزب‌الله به صورت آزادانه در فضای توئیتر فعالیت کرده و در آن پیام‌های تحریک‌آمیز منتشر می‌کنند که به زعم وی می‌تواند قوانین رژیم صهیونیستی را نقض کند و اگر توئیتر اقدام به بستن اکانت‌های این گروه‌ها نکند، اسرائیل علیه مسؤولان این شرکت اقامه دعوای قضایی می‌کند. وی افزود بر عکس دیگر شبکه‌های اجتماعی، توئیتر در بسیاری از موارد با درخواست‌های مقامات اسرائیلی برای حذف پیام‌های این گروه‌ها یا اکانت‌های آنها مخالفت کرده است.

تظاهرات تونسی‌ها در محکومیت امارات
مردم تونس با برگزاری تظاهراتی در پایتخت این کشور، با سر دادن شعارهایی علیه امارات و لطفی براهم، وزیر کشور برکنار شده تونس، توطئه امارات برای کودتا در تونس را محکوم کردند. وبگاه فرانسوی موند افریک گزارش داد براهم به طور محرمانه با رئیس دستگاه اطلاعات امارات در جزیره جربه تونس دیدار و با یکدیگر برای کودتا علیه دولت تونس طرح‌ریزی کردند. این دیدار پس از بازگشت رئیس دستگاه اطلاعات امارات از اجلاس پاریس درباره لیبی (۲۹ ماه مه) برگزار شد.

حبس دختر و داماد قرضاوی در مصر
دادگاه جنایی قاهره حکم حبس ۴۵ روزه علا، دختر یوسف القرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی مسلمانان و همسرش به اتهام حمایت مالی از تروریسم و دعوت به براندازی نظام حکومتی را صادر کرد. یوسف القرضاوی از جمله افراد تحت تعقیب مصر است که اکنون در قطر اقامت دارد و از یک سال پیش که 4 کشور عربی روابط خود با قطر را قطع کرده‌اند، یکی از خواسته‌های سیزده‌گانه آنها برای از سرگیری روابط با دوحه، قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و اخراج قرضاوی از قطر است که تاکنون قطر حاضر به پذیرش این خواسته‌ها نشده است.

بازگشایی سفارت آمریکا در تایوان
با وجود اینکه چین بارها از آمریکا خواسته بود به اصل یک چین پایبند باشد، آمریکا با اعزام شماری از دیپلمات‌هایش به تایوان مجموعه جدید سفارت این کشور در تایوان را افتتاح کرد. اگرچه رده مقام‌هایی که به این مراسم رفتند چندان ارشد نبوده است اما نفس راه‌اندازی یک ساختمان جدید سفارت به صورت موقت در تایوان برای چین خرسند‌کننده نخواهد بود. ناظران بر این باورند آمریکا با راه‌اندازی نمایندگی جدید خود در تایوان نشان داد همچنان به دنبال حمایت از این جزیره در برابر چین است. چین به آمریکا هشدار داده است تخطی از اصل چین واحد و ارتباط با مقام‌های تایوان برای روابط 2 کشور زیانبار خواهد بود.

ایتالیا سفیر فرانسه را احضار کرد
ایتالیا سفیر فرانسه را در واکنش به اعتراض این کشور به سیاست‌های مربوط به پناهجویان در ایتالیا احضار کرد. در پی خودداری ایتالیا از پذیرش کشتی حامل پناهجویان در دریای مدیترانه، پاریس، رم را متهم کرد در برابر پناهجویان رفتار غیرمسؤولانه و توأم با بدبینی داشته است. مسافران این کشتی در سواحل لیبی تحت نظر یک موسسه خیریه آلمانی سوار بر این شناور شدند تا به سمت اروپا بروند اما با رسیدن کشتی به آب‌های نزدیک سیسیل، معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور در دولت جدید ایتالیا اعلام کرد ایتالیا این افراد را نمی‌پذیرد.


Page Generated in 0/0056 sec