printlogo


کد خبر: 193868تاریخ: 1397/3/24 00:00
حسن روحانی در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه محدودیت زمانی برای ارائه تضمین‌‌های برجامی را به وی یادآوری کرد
احتمالا 20 روز؟

حسن روحانی و امانوئل مکرون روسای‌جمهور ایران و فرانسه برای دومین بار طی 40 روز گذشته با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. نخستین گفت‌وگوی روسای‌جمهور 2 کشور به میانه اردیبهشت‌ماه و پیش از اعلام رسمی ترامپ برای خروج آمریکا از برجام بازمی‌گردد. حالا پس از خروج آمریکا از برجام، روسای‌جمهور 2 کشور بار دیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. به گزارش «وطن‌امروز»، در این گفت‌وگوی نسبتا طولانی یک ساعته حسن روحانی به همتای فرانسوی خود با اشاره به محدودیت زمانی برای ارائه راه‌حل‌های عملی هشدار را داده است: «اگر ایران نتواند از امتیاز توافق برجام استفاده کند، عملا ماندن در آن، امکان‌پذیر نخواهد بود.» طرف اروپایی هم از تعهد اروپا برای حفظ برجام سخن گفته و آنطور که کاخ الیزه اعلام کرده روحانی را «از مراحل پیشرفت کار که از سوی کشورهای اروپایی برای حفظ برجام انجام شده، مطلع کرده» است و از ایران خواسته «به صورت کامل بر تعهدات خود در برجام پایبند بماند». او از دومین نشست وزرای خارجه کشورهای باقیمانده در برجام ظرف 2 هفته آینده نیز خبر داد. هر چند در خبر منتشرشده از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری و همچنین بیانیه کاخ الیزه اشاره‌ای به جزئیات گفت‌وگوهای طرفین و مراحل پیشرفت کار اروپا برای حفظ برجام نشده است اما موج خروج شرکت‌‌های اروپایی از ایران و فسخ قراردادهای فی ما بین و همچنین ممانعت بانک‌‌های اروپایی از ایجاد خطوط اعتباری با ایران و ممانعت اروپا از ارائه تضمین‌‌های لازم به تهران، عملا آنچه از آن به عنوان مراحل پیشرفت کار یاد می‌شود را زیر سوال برده است. ایران پس از خروج از برجام به  تروئیکای اروپایی فرانسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آلمان و انگلیس 2 ماه فرصت داد اروپا تضمین‌‌های لازم برای تامین منافع ایران از برجام را بدهد اما در یک ماه گذشته هیچ نشانه روشنی مبنی بر تلاش برای تضمین‌‌های لازم دیده نشده است. این موضوع البته در ادبیات مقام‌‌های دولتی نیز نمود داشته است و آنان تلویحا از ناامیدی خود از اروپا گفته‌‌‌اند. همین چند روز پیش بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی صراحتا از مواجهه کشور با فشارها و تحریم‌‌های جد‌‌ید‌‌ گفت و اعلام کرد موانعی پیش روی صاد‌‌رات و وارد‌‌ات کشور بروز خواهد کرد و بودجه دولت با محدودیت‌‌‌هایی مواجه خواهد شد.
با وجود این وضعیت اما حسن روحانی تلاش می‌کند به تعبیر محمدجواد ظریف برجام، این دستاورد در حال مرگ خود را حفظ کند. او بر همین اساس عصر سه‌شنبه با امانوئل مکرون گفت‌وگو کرد و به او فرصت محدود اروپا برای ارائه تضمین‌‌های لازم را یادآوری کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی عصر سه‌شنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، از مواضع اروپا و از جمله فرانسه برای حفظ برجام تا‌کنون، ابراز خرسندی کرد اما در عین حال گفت این اظهارات و بیانیه‌ها، باید با اقدامات و راه‌حل‌های عملی و ملموس جهت بهره‌مندی ایران از منافع ماندن در برجام همراه باشد. رئیس‌جمهور با اشاره به محدودیت زمانی برای ارائه راه‌حل‌های عملی و با تأکید بر اینکه «نباید اجازه دهیم این دستاورد بسیار بزرگ دیپلماسی با اقدامات یکجانبه و پیمان‌شکنی دیگران نابود شود»، گفت: اگر ایران نتواند از امتیاز این توافق استفاده کند، عملا ماندن در آن، امکان‌پذیر نخواهد بود. حجت‌الاسلام روحانی ابراز امیدواری کرد تلاش‌های 5 کشور و اتحادیه اروپایی به همراه ایران، موفقیت‌آمیز و نتیجه‌بخش باشد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تأکید مجدد بر اینکه پاریس به برجام پایبند است و تمام تلاش خود را برای حفظ آن به کار گرفته است، از یک سلسله اقدامات و راه‌حل‌های عملی جهت بهره‌مندی ایران از منافع ماندن در برجام خبر داد. وی در این تماس تلفنی که حدود یک ساعت به طول انجامید، با بیان اینکه موضع ما و شما درباره برجام موضعی است که در چارچوب قوانین بین‌المللی کاملا معتبر است، گفت: همه باید تلاش کنیم برجام حفظ شود و نباید  به هیچ‌وجه با کوچک‌ترین خطا، برای کسانی که به دنبال نابودی این توافق هستند، فرصت طلایی ایجاد کرد. دیروز کاخ الیزه نیز در بیانیه‌ای روایت خود از گفت‌وگوی روسای جمهور 2 کشور را منتشر کرد. به گزارش یورونیوز، کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد امانوئل مکرون در تماس تلفنی با حسن روحانی تاکید کرده چین، روسیه، آلمان، بریتانیا و فرانسه همچنان بر تعهدات‌شان در برجام پایبند هستند. همچنین در این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور مکرون، آقای روحانی را از مراحل پیشرفت کار که از سوی کشورهای اروپایی برای حفظ برجام انجام شده است، مطلع کرد و ابراز امیدواری کرد ایران هم به صورت کامل بر تعهدات خود در برجام پایبند بماند». مکرون همچنین تایید کرده که احتمالا در روزهای پایانی ماه جاری (ژوئن) دیداری در سطح وزرای خارجه اعضای باقیمانده برجام و ایران در وین برگزار خواهد شد.


Page Generated in 0/0062 sec