printlogo


کد خبر: 193885تاریخ: 1397/3/24 00:00
به امید جام‌جهانی خاطره‌ساز برای ایران

علیرضا انتظامی: جام جهانی فوتبال تا ساعاتی دیگر در روسیه آغاز می‌شود و میلیاردها نفر تا یک ماه درگیر جذاب‌ترین و مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان خواهند بود. رویدادی که با ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... قطعا مهم‌ترین اتفاق ورزشی جهان است حتی مهم‌تر و بزرگ‌تر از بازی‌های المپیک. حضور در این تورنمنت بین‌المللی به تنهایی افتخاری است که تنها 32 کشور به آن نائل می‌شوند و شاید مهم‌ترین عرصه برای معرفی فرهنگ و قابلیت‌های ملت‌ها در عرصه جهانی، مسابقات جام‌جهانی فوتبال باشد. تیم‌ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران با قدرت به عنوان نخستین تیم آسیایی حضور خود را در این رقابت‌ها قطعی کرد و به رغم قرعه بسیار سختی که با آن روبه‌رو شده است، امیدوار و با تمام توان پای در این رقابت‌ها می‌گذارد. در آستانه نخستین مسابقه تیم کشورمان در جام‌جهانی فوتبال پرداختن به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد.
1- شاید انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم‌ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین تصمیمات ورزشی در دولت قبلی بود که آثار حضور این مربی در سال‌های گذشته قابل مشاهده است. اگرچه کی‌روش منتقدان سرسختی نیز در میان اهالی ورزش دارد اما باید اذعان داشت حضور باثبات وی توانسته جایگاه ایران را در فوتبال آسیا و جهان بهبود بخشد و امروز فوتبال دنیا احترام خاصی برای فوتبال ایران قائل است. 2 بار حضور متوالی و مقتدر در جام‌جهانی فوتبال، بهبود رنکینگ فوتبال ایران در آسیا و جهان، شناسایی و جذب بازیکنان ایرانی از اقصی نقاط جهان، میدان دادن به جوانان مستعد در تیم‌ملی، اصلاح برخی ساختارها در تیم‌ملی فوتبال از جمله برخورد با بازیکن‌سالاری و تاکید بر نظم و انضباط تیمی و... از جمله نکات مثبت حضور این مربی کارکشته در تیم‌ملی فوتبال ایران بوده است. اگرچه انتقاداتی بویژه در نوع تعاملات و موضع‌گیری‌های کی‌روش در سال‌های گذشته وجود دارد اما در مجموع می‌توان نتایج حضور او را در تیم‌ملی ایران مثبت ارزیابی کرد. فراموش نکنیم صعود بی‌دغدغه به جام‌جهانی در دوره اخیر علاوه بر ابعاد مثبت بین‌المللی و نیز آثار مثبت اجتماعی در داخل کشور، منافع اقتصادی را نیز متوجه فوتبال ایران کرده که می‌تواند مبلغ قرارداد کی‌روش را توجیه کند.
2- مسیر تدارکاتی تیم‌ملی فوتبال کشورمان با وجود همه تلاش‌های انجام شده، مورد تایید سرمربی تیم نبوده و کی‌روش از برخی بی‌برنامگی‌ها و مشکلات گلایه دارد. از جمله عدم برگزاری مسابقات تدارکاتی مناسب و لغو برخی مسابقات دوستانه در نظر گرفته شده. نکته مهم در این بخش عدم توانایی مناسب دستگاه ذی‌ربط برای برقراری ارتباطات جهت برگزاری مسابقات تدارکاتی است. در حالی که مقامات دولتی مرتب از نتایج عجیب و غریب برجام و بهبود مناسبات ایران در عرصه بین‌المللی سخن گفته‌اند، متاسفانه شاهد آن بوده‌ایم که نه‌تنها مسابقاتی درخور آماده‌سازی تیم‌ملی در راه جام‌جهانی برگزار نشد که مسابقات اعلام‌شده با برخی تیم‌های درجه چندم هم براحتی لغو شد و تیم ایران با کمترین مسابقه تدارکاتی خود را به جام‌جهانی رسانده است. این مشکلات که نتیجه ضعف دیپلماسی ورزشی در دولت و وزارت ورزش است، در حالی است که در دوره گذشته شاهد برگزاری دیدارهای تدارکاتی حتی با تیم‌ملی برزیل بودیم.
3- فدراسیون فوتبال با وجود مشکلات مختلف تمام تلاش خود را برای آماده‌سازی مناسب تیم‌ملی انجام داده و با وجود برخی ایرادات در این مسیر، تیم‌ملی ایران فردا در نخستین دیدار به مصاف تیم مراکش می‌رود. مصافی که به اعتقاد اکثر کارشناسان مهم‌ترین مسابقه ایران در جام‌جهانی است. جوانان ایران نشان داده‌اند همواره در سخت‌ترین لحظات، بهترین عملکرد را داشته‌اند و با توجه به عزم بازیکنان و همدلی بسیار خوب در تیم‌ملی می‌توان به مسابقه فردا امیدوار بود. اگرچه مهم‌تر از نتایج تیم‌ملی فوتبال در جام‌جهانی، خاطره‌ای است که از نمایندگان ایران بر اذهان ملت‌های جهان باقی خواهد ماند. پیروزی حماسی ایران بر آمریکا در جام‌جهانی 98 فرانسه و رقابت ستودنی با آرژانتین در جام‌جهانی قبلی از جمله قاب‌های زیبایی است که در خاطر هواداران فوتبال در سراسر جهان باقی مانده است. امید داریم بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ایران در نخستین گام جام‌جهانی 2018 نمایندگانی شایسته برای ایران باشند.
قطعا جام‌جهانی روسیه، پایان کار فوتبال ایران نیست و از اکنون باید برای فردای جام‌جهانی و تلاش برای رشد و توسعه فوتبال در سراسر کشور اندیشید.
 


Page Generated in 0/0071 sec