printlogo


کد خبر: 193895تاریخ: 1397/3/27 00:00
هشدار آمریکا به دمشق در حمایت از تروریست‌های دست‌پرورده
نبرد بزرگ جنوب سوریه در راه است

آمریکا که در راستای ضربه زدن به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه در تلاش است سناریوی ایجاد «خودمختاری برای شورشیان» در جنوب را پیاده کند، به دمشق درباره عملیات نظامی در مناطق جنوبی یا جنوب غرب سوریه که طبق توافقاتی به منطقه «کاهش تنش» تبدیل شده، هشدار داده و تهدید کرده است در این ارتباط واکنشی قاطعانه و مناسب اتخاذ خواهد کرد. مقام‌‌های آمریکایی ادعا می‌کنند توافق آتش‌بس و ایجاد منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه با هدف کاهش درگیری‌ها و نجات جان مردم سوریه بوده است، در حالی‌ که سناریوی طراحی‌شده علیه دولت سوریه که ایجاد خودمختاری برای تروریست‌ها در محور جنوبی این کشور است، بستر تجزیه این کشور جنگ‌زده را فراهم می‌کند.
آمریکایی‌ها برای تحقق این هدف، توجهات خود را به 3 استان جنوبی و استراتژیک یعنی درعا، قنیطره و سویدا متمرکز کرده‌اند که در واقع طبق توافقات انجام‌شده جزو مناطق کاهش تنش هستند. با این حال، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت سوری تاکنون هیچ تضمینی به طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات و رایزنی‌های سیاسی مبنی بر عدم انجام عملیات‌های نظامی علیه تروریست‌ها در این مناطق ارائه نکرده‌اند بلکه اطلاعات منابع مختلف حاکی از نزدیک بودن عملیات آزادسازی در جنوب است. گفتنی است استان قنیطره از مهم‌ترین استان‌های واقع در جنوب سوریه است که به دلیل نزدیکی به اراضی اشغالی، مورد توجه ویژه مقام‌های رژیم صهیونیستی نیز قرار دارد. مداخلات نظامی رژیم صهیونیستی در قنیطره در طول بحران سوریه و حمایت از تروریست‌ها در این منطقه و مداوای مجروحان آنها از اقدامات این رژیم در این زمینه بوده است. آخرین اخبار و گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکایی‌ها ارتشی متشکل از تروریست‌های جبهه النصره و ارتش آزاد را برای یورش به مواضع ارتش سوریه در همین استان‌ها آماده کرده‌اند تا مانع از پیشروی ارتش سوریه در این مناطق شوند.
در همین راستا، عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم نوشته است: بیشتر اخبار درز داده شده به بیرون از تقویت احتمال پیشروی ارتش سوریه به جنوب جهت بازپس‌گیری کنترل جنوب غربی کشور بویژه منطقه درعا و بازگشایی گذرگاه‌های مرزی با اردن حکایت دارد. زمانی ‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به طور ناگهانی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تماس تلفنی جهت گفت‌وگو درباره اوضاع سوریه برقرار می‌کند و وزارت خارجه آمریکا نیز روز جمعه ضمن ابراز نگرانی از عملیات بعدی ارتش سوریه، تهدید می‌کند که در صورت حمله ارتش سوریه به منطقه «کاهش تنش» در جنوب غربی کشور، «پاسخی قاطع» خواهد داد به این معناست که گزارش‌های رسیده از دمشق را مبنی بر اینکه ارتش در آمادگی کامل برای گسیل شدن به جنوب است باید جدی گرفت. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم ایران که روز پنجشنبه پخش شد، «آمریکا و اسرائیل را به حمایت مستمر از تروریست‌ها در منطقه جنوبی متهم کرد». بشار اسد در عین حال تأکید کرد: «دو گزینه برای تعامل با این نیروهای تروریستی وجود دارد؛ یا آشتی در چارچوب عملیات سیاسی مشابه تحولات در الغوطه یا آزادسازی با توسل به زور». ارتش جمهوری عربی سوریه، اکنون بعد از بسط سیطره‌اش بر بیش از 80 درصد از خاک کشور بویژه بعد از بازپس‌گیری غوطه شرقی و اردوگاه الیرموک و شهرک الحجرالاسود، در موقعیتی قوی قرار دارد ولی امکان تامین عملی امنیت دمشق، پایتخت سوریه فقط بعد از سیطره بر مناطق جنوبیِ مجاور با اردن و فلسطین اشغالی و بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب وجود دارد. بعید نیست این حالت وحشت‌گونه اسرائیل و آمریکا، شتاب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دولت اشغالگر برای گفت‌وگوی تلفنی با پوتین و تهدیدهای وزارت خارجه آمریکا مبنی بر پاسخ قاطع به ارتش سوریه در صورت حرکتش به جنوب، در نتیجه اطلاعات موثقی باشد که تاکید می‌کند این پیشروی (ارتش سوریه) تقریبا قطعی شده است و احتمالا این عملیات بعد از تعطیلات عید مبارک فطر، با پشتیبانی روسیه، آغاز می‌شود. عطوان افزود: حق ارتش سوریه است که به سمت جنوب برود و گذرگاه جنوبی با اردن را بازگشایی و آن را برای تجارت بین‌المللی باز کند که در راستای منافع هر دو کشور است. مطمئنا این عملیات نیز با حمایت مقام‌های اردنی همراه خواهد شد، چرا که این گام به این معناست که سالانه حدود 400 میلیون دلار، در قالب مالیات بر محموله کامیون‌های حمل و نقل به خزانه دولت اردن واریز می‌شود و این مبلغ در کاستن از کسری بودجه این کشور و انباشت بدهی‌های اردن سهیم می‌شود.
بازدید وزیر دفاع سوریه از مناطق جنوبی
در بحبوحه تهدیدهای آمریکایی‌ها درباره عملیات آزادسازی جنوب سوریه، وزیر دفاع سوریه روز جمعه از این منطقه بازدید کرد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش کرد علی عبدالله ایوب، وزیر دفاع سوریه به دستور بشار اسد، رئیس‌جمهوری و فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه از مواضع نیروهای این کشور در جنوب بازدید کرد و از نزدیک در جریان آمادگی نیروهای سوری در مناطق عملیاتی قرار گرفت. بشار اسد اخیرا در مصاحبه‌ای تاکید کرده در صوت عدم موافقت عناصر و گروه‌های تروریستی و مسلح در استان‌های قنیطره و درعا با روند مصالحه و آشتی، ارتش در این مناطق عملیات نظامی انجام خواهد داد.
لیبرمن: حزب‌الله نیروی نظامی در جنوب سوریه ندارد
«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل روز گذشته طی اظهاراتی گفت: «درباره سوریه باید بگویم که حزب‌الله و ایران نیرویی نظامی در جنوب این کشور ندارند». لیبرمن تصریح کرد احتمال دارد در جنوب سوریه ده‌ها تن از کسانی که مستشار نامیده می‌شوند، حضور داشته باشند ولی هیچ نیروی نظامی در این منطقه مستقر نیست. وی افزود: درخواست اسرائیل در مساله سوریه کاملا واضح است؛ بیرون کردن کامل حزب‌الله و ایران از اراضی سوریه. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد: «سامانه دفاع هوایی سوریه هیچ‌گونه نگرانی در تل‌آویو ایجاد نمی‌کند و ما می‌دانیم چگونه بر آن غلبه یابیم، امیدواریم مجبور نشویم این سامانه‌ها را هدف قرار دهیم. ما واقعا دنبال تحقق یک مساله هستیم و آن هم تضمین امنیت و زندگی آرام برای شهروندان‌مان است، به همین دلیل امیدواریم هیچ‌گونه تنش و درگیری وجود نداشته باشد».
 

قطعنامه ضد اسرائیلی مجمع عمومی سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل چهارشنبه‌شب با صدور قطعنامه‌ای، رویکرد اسرائیل در اعمال خشونت بیش از حد علیه غیرنظامیان فلسطینی را محکوم کرد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در سخنانی در نشست این مجمع، اظهار داشت ماهیت این قطعنامه به صورت آشکارا نشان می‌دهد رویکردهای سیاسی بر این موضع‌گیری‌ها حکم‌فرماست. این قطعنامه کاملاً جانبدارانه است. طبق این گزارش، تلاش واشنگتن برای اعمال تغییرات در این قطعنامه با اضافه کردن ‌بندی که خشونت‌ از جانب حماس را محکوم می‌کند، به نتیجه نینجامید.
 


Page Generated in 0/0060 sec