printlogo


کد خبر: 193915تاریخ: 1397/3/27 00:00
تهیه سرپناه برای شهروندان تبریزی سخت‌تر شد
رشد نجومی قیمت مسکن در تبریز

قیمت مسکن در تبریز طی ماه‌های اخیر رشد قابل توجه و در برخی نقاط شهر رشد نجومی داشته و طبق اعلام کارشناسان، نقدینگی بازار به سمت مسکن رفته است. در این روزهای گرم رمضان فقط کافی است سری به بنگاه‌های املاک در تبریز بزنید تا متوجه رشد بالای قیمت مسکن و قیمت‌های داغ و حبابی در تبریز شوید. نگاهی به وضعیت بازار مسکن در این روزها نشان می‌دهد قیمت مسکن در تبریز بشدت بالا رفته است و مثل اینکه هیچ چیز توانایی این را ندارد جلوی رشد توجیه‌ناپذیر آن را بگیرد. مشاوران املاک تبریز معتقدند بازار مسکن چند سالی در کسادی به سر می‌برد و در این ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. البته برخی‌ نیز معتقدند نقدینگی در جامعه از بانک‌ها و بازار ارز به سمت مسکن رفته است و این افزایش نقدینگی باعث بالا رفتن قیمت‌ها شده است. البته گواه این مدعا نیز گزارش رسمی بانک مرکزی است که نشان می‌دهد قیمت مسکن در اردیبهشت سال جاری نسبت به اردیبهشت ۹۶، حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است. با اینکه این نرخ افزایش قیمت مسکن هیچ نسبتی با نرخ تورم اعلام شده ندارد ولی در این بین اجاره‌نشین‌ها و کسانی که قصد خرید دارند تحت تاثیر این رشد نجومی قیمت‌ها قرار گرفته‌اند. یکی از مشاوران املاک در خیابان فرشته شمالی تبریز به مهر گفت: قیمت مسکن بازهم طی ماه‌های آتی افزایش می‌یابد. تقی رادپور با بیان اینکه مسکن به سوی گرانی لجام گسیخته گام برمی‌دارد، ادامه داد: مردم را به خرید مسکن تا پایان خرداد ماه دعوت می‌کنم، چرا که شاهد افزایش دوباره قیمت‌ها خواهیم بود. وی سپس با اشاره به اینکه هم‌اکنون شاهد رونق بازار مسکن در تبریز هستیم، افزود: در خیابان فرشته شمالی یک واحد آپارتمان ۱۰۰ متری نوساز بالای ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این فعال بازار مسکن درباره رشد اجاره‌بهای آپارتمان‌ها نیز گفت: اجاره‌بها نیز رشد ۲۰ درصدی داشته است. به عنوان مثال یک واحد ۱۲۰ متری در مرزداران تبریز اجاره کامل یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و با ۳۰ میلیون تومان رهن اولیه به میزان ۶۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود.
 رهن کامل نداریم!
یکی دیگر از مشاوران املاک در منطقه ولیعصر تبریز با تایید افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن در تبریز به مهر گفت: در حالی که سیاست ارز تک‌نرخی دولت نتوانسته به کاهش قابل‌توجه قیمت طلا و سکه منجر شود و حباب بزرگی در این بازار وجود دارد، بیم آن می‌رود هجوم نقدینگی‌های سرگردان باعث شود بازار مسکن نیز از ریل خود خارج شود. علی بابایی سپس با اشاره به اینکه افزایش قیمت مسکن به همراه افزایش خرید و فروش آن می‌تواند در دستیابی مشاوران املاک به حق کمیسیون‌های نجومی مؤثر باشد، گفت: به نظر می‌رسد تحریک بعضی مشاوران املاک در ایجاد این جو و تحریک فروشندگان و مالکان بی‌تأثیر نیز نیست. وی سپس ادامه داد: بیشتر افرادی که دنبال خرید خانه هستند سراغ اجاره ملک می‌روند، چرا که واقعیت این است که مردم توان خرید مسکن با این قیمت‌های نجومی را ندارند. بابایی افزود: قیمت مسکن به صورت بی‌رویه در حال افزایش است و این امر می‌تواند اقشار متوسط و ضعیف جامعه را فقیرتر کند. این فعال بازار مسکن گفت: در این شرایط بازار رهن کامل نیز نداریم، چرا که نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش داشته و برای صاحبان ملک مقرون به صرفه نیست رهن کامل را از مستاجر بگیرند و در بانک سپرده‌گذاری کنند. وی ادامه داد: مشاوران املاک به هیچ‌‌وجه در دادن قیمت مسکن دخالتی نمی‌کنند و این خود مالکان هستند که ملک خود را قیمت‌‌گذاری می‌کنند یا اجاره می‌دهند.
 رشد قیمت‌ها در بازار مسکن با هیچ منطقی سازگار نیست
در عین حال یکی از خریداران مسکن در تبریز نیز گفت: رشد قیمت‌ها در بازار مسکن با هیچ منطقی سازگار نیست. یاشار بیگی گفت: متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر تبریز که در اردیبهشت ۹۶، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده در اردیبهشت امسال به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در ماه گذشته به حدود ۳ میلیون و۵۰۰ هزار تومان رسیده است. وی با بیان اینکه بیشترین معاملات مسکن در شهر تبریز در منطقه ائل‌گلی، ولیعصر و زعفرانیه صورت گرفته است، ادامه داد: رشد قیمت‌ها در مناطق ثروتمندنشین تبریز نجومی بوده اما در نقاط میانی رشد قیمت‌ها چندان بالا نبوده است. گفتنی است مشاهدات میدانی خبرنگار مهر حاکی از آن است که قیمت واحد نوساز در کوی الهی‌پرست به طور متوسط بین 5 تا 6 میلیون تومان است. در کوی فردوس متوسط قیمت‌ها برای هر متر بین ۵ میلیون تا ۷ میلیون تومان و در زعفرانیه، رجایی‌شهر شبنم، سهند ائل‌گلی و شهرک پرواز از ۳ تا ۴ میلیون است. همچنین در شهرک باغمیشه تبریز کف قیمتی هر متر زمین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است در حالی که در همین شهرک در برخی موقعیت‌ها قیمت به بالاتر از این رقم نیز می‌رسد. در کوی ولیعصر تبریز قیمت‌ها از ۳/۵ میلیون تومان آغاز می‌شود و تا ۱۰ میلیون تومان نیز ادامه پیدا می‌کند.

Page Generated in 0/0063 sec