printlogo


کد خبر: 193929تاریخ: 1397/3/27 00:00
اخبار

 اوبربانک اتریش مراودات خود  با ایران را خاتمه می‌دهد
اوبربانک اتریش اعلام کرد این بانک به دلیل افزایش ریسک فعالیت شرکت‌های اروپایی در سایه تحریم‌های احتمالی دولت آمریکا، از ایران خارج می‌شود.  به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، اوبربانک در ماه سپتامبر قراردادی با ایران به امضا رسانده بود که این بانک را قادر می‌کرد سرمایه‌گذاری‌های جدید در این کشور را تامین مالی کند. اوبربانک یکی از نخستین ‌بانک‌های اروپایی بود که بعد از انعقاد توافق برجام و لغو تحریم‌های ایران وارد همکاری با ایران شده بود اما اکنون پس از اقدام دونالد ترامپ در خروج از برجام و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران چشم‌انداز همکاری با ایران تغییر کرده است. با وجود اینکه اعضای اروپایی برجام گفته‌اند خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستند اما بسیاری از شرکت‌های اروپایی ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش ریسک تجارت در ایران از خروج خود از بازار این کشور خبر داده‌اند.  اوبربانک در اطلاعیه‌ای که در سایت اینترنتی خود منتشر کرده، آورده است: «اوبربانک طی 2 سال گذشته از بسیاری از مشتریان خود و کسب‌وکار آنها در ایران حمایت کرده است... تهدیدی که از ناحیه تحریم‌های ثانویه دولت آمریکا متوجه شرکت‌های اروپایی شده ما را ناگزیر می‌کند (از فعالیت در ایران) عقب‌نشینی کنیم». اوبربانک پیش از این در اقداماتی احتیاطی تامین مالی پروژه‌های مربوط به ایران را به حالت تعلیق درآورده بود.  اکنون این بانک اروپایی می‌گوید معاملات و اعتبارات اسنادی مربوط به ایران منحصرا برای قراردادهایی امکانپذیر خواهد بود که قبل از 8 مه ‌منعقد شده باشند.
 
بانک هندی:  
دیگر به ایران خدمات نمی‌دهیم
بانک دولتی SBI که بزرگ‌ترین بانک هند است، به پالایشگاه‌های هندی اعلام کرد از اول نوامبر دیگر در پرداخت پول واردات نفت از ایران همکاری نخواهد کرد. به گزارش ایسنا، مدیر مالی شرکت «ایندین اویل» به رویترز گفت: این پالایشگاه و سایر پالایشگاه‌های هندی در حال حاضر از بانک SBI و بانک EIH آلمان برای خرید نفت ایران به یورو استفاده می‌کنند. ای کی شارما، مدیر مالی شرکت «ایندین اویل» در یک مصاحبه تلفنی به رویترز گفت: تحت مکانیسم فعلی، بارگیری نفت از اواخر آگوست دچار مشکل خواهد شد مگر اینکه مسیر پرداخت جدیدی ایجاد شود. شارما در گفت‌وگو با اکونومیک تایمز هند گفت: به محض اینکه کانال پرداخت فعلی مسدود شود، ایران باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد با ما به روپیه معامله کند یا تا زمانی که کانال جدیدی در آینده ایجاد شود، نفت خود را به صورت اعتباری می‌فروشد؟
 
 نیازهای ارزی در اوج تحریم‌های قبلی چگونه مدیریت شد؟
وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت گفت: هرگاه قیمت ارز دچار نوسان شده و بازار چندنرخی حاکم می‌شود و نیز هرگاه فعالان اقتصادی درباره اینکه آیا دسترسی به ارز مورد نیاز بدون هیچگونه اختلالی همواره استمرار خواهد یافت دچار دغدغه و نگرانی می‌شوند، آنگاه قانع کردن آنها یعنی صادرکنندگان برای اینکه ارز خود را با قیمت دولتی که معمولا پایین‌ترین قیمت بازار است عرضه کنند، کار ساده‌ای نخواهد بود. مهدی غضنفری تصریح کرد: ما برای موفقیت مرکز مبادله ارزی و برای پاسخ به این نیاز، چند تصمیم دیگر هم گرفته بودیم. اولا ما کالاها را در ۱۰ گروه قرار دادیم که می‌توان گفت به طور کلی 4 دسته بودند. دسته اول که گروه یک و 2 بودند همان کالاهای اساسی بودند که ارز مرجع می‌گرفتند و تمام مسیر ثبت سفارش، انتقال ارز، واردات و ذخیره‌سازی آنها زیر نظر دولت بود. دسته دوم که گروه‌های سوم تا پنجم کالایی بودند ارز مبادله‌ای می‌گرفتند. اینها مواد خام تولید بودند و باید به طور مرتب و منظم به خط تولید می‌رسیدند تا خدای نکرده تولید کشور دچار آشفتگی بیشتر نشده و با بیکاری کارگران و تعطیلی کارخانجات مواجه نشویم. عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: درباره دسته سوم که شامل گروه کالایی ششم تا نهم بودند سیاست دیگری اتخاذ شد. واردکنندگان این کالاها اجازه داشتند از ارز متقاضی که عملا همان ارز صادرکننده بود با قیمت توافقی استفاده کنند. برای این کالاها مهم‌ترین دغدغه دولت فراهم کردن ارز آنها و نه کنترل قیمت آنها بود، زیرا دولت معتقد بود اگر ارز کافی برای اینگونه کالاها فراهم باشد وضعیت و رقابت بازار، موجب کنترل قیمت آنها خواهد شد. سرانجام دسته چهارم، گروه کالای 10 یا همان کالای لوکس و خودروهای گرانقیمت بود که ما عملا ثبت سفارش آنها را متوقف و واردات آنها را ممنوع کردیم. اخیرا حقایقی منتشر شده که نشان می‌دهد تصمیم دولت دهم درست بوده است.

Page Generated in 0/0064 sec