printlogo


کد خبر: 193930تاریخ: 1397/3/27 00:00
اخبار

تدبیر دولت برای کنترل بازار سکه
اوراق گواهی پیش‌فروش سکه هم می‌آید
 دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به تصمیمات اخیر این بانک در رابطه با بازار طلا، از بازارسازی برای اوراق گواهی پیش‌فروش سکه در بورس اوراق بهادار خبر داد.  سیدمحمود احمدی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی لازم درباره جزئیات اجرای طرح جدید بانک مرکزی انجام خواهد شد، گفت: در این طرح به سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌فروش سکه این امکان داده می‌شود تا در صورت تمایل اوراق گواهی پیش‌فروش (رسید پیش‌خرید) خود را به اوراق سکه طلا (با سررسید متناظر) که از ویژگی‌های امنیتی لازم برخوردار بوده و قابلیت خرید و فروش در بورس را دارد، تبدیل کنند.
احمدی در تبیین فواید اجرای این طرح برای سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌فروش سکه، ادامه داد: به طور قطع سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌فروش سکه از این امکان استقبال خواهند کرد، چرا که بر خلاف اوراق سکه طلا، اوراق گواهی پیش‌فروش سکه طلا تا موعد سررسید امکان معامله و نقدپذیری ندارد. علاوه بر این، بازارسازی برای اوراق سکه طلا مخاطرات امنیتی مربوط به نگهداری سکه در منازل را برطرف می‌کند، چراکه اوراق سکه طلا با نام بوده و در سامانه مربوطه ثبت شده و امکان فروش آن توسط فرد دیگری جز صاحب اوراق وجود ندارد. دبیرکل بانک مرکزی با تاکید بر ایفای کامل و بموقع تعهدات بانک مرکزی در طرح پیش‌فروش سکه، افزود: دارندگان اوراق این امکان را دارند تا پس از سررسید و در صورت تمایل، با ارائه اوراق به بانک مرکزی نسبت به دریافت سکه طلای فیزیکی اقدام کنند.  وی اطمینان خاطر داد: این اوراق پس از سررسید نیز کاملا معتبر بوده و 100 درصد مبتنی بر سکه طلا است. در واقع در این طرح، اوراق سکه طلا کاملاً حکم سکه فیزیکی طلا را دارد و به دارندگان این امکان را می‌دهد تا ضمن برخورداری از منافع این اوراق، ریسک نگهداری طلا را حذف کرده و از امکان معامله این اوراق در یک بازار متشکل و شفاف برخوردار شوند.
 
 
رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی  با دلار ۴۲۰۰ تومانی
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: اختصاص ارز با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۲ هزار واردکننده و تولیدکننده به معنای دادن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت به این افراد است. مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تفاوت نرخ ارز در بازار رسمی و آزاد، گفت: اختلاف قیمت ارز رانت به وجود می‌آورد، بنابراین دادن ارز با یک قیمت ثابت به متقاضیان به هیچ وجه موجه نیست. وی با اشاره به حدود 37 هزار نفر دارنده کارت بازرگانی در کشور، اظهار داشت: بنابراین اگر حدود 50 درصد این تعداد فعال باشند، یعنی با یک جمعیتی حدود 19 هزار نفری مواجه هستیم که شاید حدود 12 هزار نفر آن واردکننده باشند. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: با توجه به میزان واردات در سال گذشته این افراد باید متقاضی 50 میلیارد دلار ارز برای واردات باشند، در حالی که با به وجود آمدن تقاضای کاذب برای واردات پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 90 میلیارد دلار کالا به کشور وارد شود. حریری گفت: با توجه به اختلاف حدود 2 هزار تومانی ارز در بازار آزاد و رسمی، دادن فقط 50 میلیارد دلار ارز به قیمت 4 هزار و 200 تومان به معنای تقسیم 100 هزار میلیارد تومان رانت بین 10 تا 12 هزار نفر وارد‌کننده است. وی افزود: این در حالی است که با نرخ 4 هزار و 200 تومانی ارز قرار بود کالاها ارزان‌تر وارد شود تا مردم از رفاه بیشتری برخوردار باشند.
 
 
آخوندی نوسانات بازار مسکن را سیاسی عنوان کرد
وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه نوسانات بازار مسکن به دلیل شرایط سیاسی است، گفت: این نوسانات زودگذر است. به گزارش تسنیم،  عباس آخوندی در حاشیه بازدید از پروژه‌های راهسازی استان گلستان، از بازپرداخت‌طلب پیمانکاران با استفاده از اسناد خزانه و اوراق بهادار خبر داد و اظهار کرد:‌ با توجه به اعتبارات سال 97 و امکان پرداخت اوراق بهادار، پیگیری می‌کنیم که مطالبات پیمانکاران زودتر تسویه شود تا پروژه‌های عمرانی عملیاتی شود. وی همچنین با اشاره به نوسانات بازار مسکن، تصریح کرد: این نوسانات به خاطر شرایط سیاسی ایجاد شده و منحصر به بازار مسکن نیز نیست اما می‌توان گفت زودگذر است.
 

Page Generated in 0/0061 sec