printlogo


کد خبر: 193969تاریخ: 1397/3/28 00:00
چهارگوشه

محکومیت 3 روحانی شیعه بحرینی به اعدام
در ادامه سرکوب سازمان‌دهی شده فعالان سیاسی و علمای شیعه بحرین توسط رژیم بدوی آل‌‌خلیفه، مسؤولان امنیتی این کشور بیش از ۱۵۶ نفر از روحانیون شیعه را در مسائل مربوط به سخنرانی، رویکردهای عقیدتی و دیدگاه‌های سیاسی، به مراکز بازجویی احضار و ۹۹ نفر از آنها را بازداشت کرده‌اند. جریان ملی- اسلامی الوفاق با اعلام این خبر، تصریح کرد  تعداد روحانیون محکوم به اعدام 3 نفر، تعداد علمایی که به حبس ابد محکوم شده‌اند 8 نفر و تعداد علمایی که تابعیت آنها لغو شده است ۱۹ نفر هستند.

36 کشته در بمب‌گذاری داعش  در ننگرهار
در دومین روز آتش‌بس بین گروه طالبان و دولت افغانستان، یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی گردهمایی مشترک اعضای این گروه و نیروهای دولتی در ولایت ننگرهار به‌وقوع پیوست که طی آن 36 نفر کشته و 60 نفر زخمی شدند. این گردهمایی به مناسبت عید فطر و همزمان با آتش‌بس بین دولت افغانستان و گروه طالبان برگزار شده بود. پیش از این ده‌ها عضو گروه طالبان همزمان با عید فطر و آتش‌بس وارد کابل شده بودند. گروه داعش مسؤولیت این انفجار را که در منطقه رودات روی داد، برعهده گرفته است.

گامی دیگر در مسیر بهبود  روابط بغداد و اربیل
با موافقت دولت مرکزی عراق، جاده ارتباطی اربیل به کرکوک بازگشایی شد اما تردد عمومی در آن به‌دلیل تخریب یکی از پل‌های موجود در این جاده هنوز ممکن نیست. سخنگوی پلیس کرکوک در گفت‌وگو با رسانه‌های کردزبان، گفت: فروریختن بخشی از پل به دلیل درگیری‌های نظامی سبب شده است تردد برای خودروها مناسب نباشد. جاده ارتباطی اربیل به کرکوک در پی درگیری‌های ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه بعد از اتفاقات 16 اکتبر سال گذشته میلادی مسدود شد.  بازگشایی این جاده بخشی از اقدامات برای بهبود روابط اربیل و بغداد به شمار می‌رود.

محدوده یورو تغییر خواهد کرد
آلمان و فرانسه برای تغییرات در منطقه یورو به توافق رسیده‌‌‌اند. این مطلب را وزیر اقتصاد فرانسه در حالی عنوان کرد که ماه‌‌های گذشته درگیری‌‌های سیاسی میان فرانسه و آلمان بالا گرفته بود. وزیر اقتصاد فرانسه شب گذشته در توئیتر خود نوشت توافق در مرحله حصول است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در همین حال ایتالیا که بتازگی روند جدیدی از سیاست‌‌گذاری را پیش گرفته ممکن است عملکرد اتحادیه اروپایی را در مسائل اقتصادی و همچنین بحران مهاجران وارد فصل تازه‌ای از تنش‌ها کند.

ترامپ به کریمه سفر خواهد کرد؟
سیاستمدار روس می‌گوید ترامپ برای آنکه مفهوم دموکراسی را درک کند باید به شبه‌جزیره کریمه سفر کند تا متوجه دموکراسی روسی شود. این سیاستمدار روس در حالی این مساله را عنوان می‌کند که خبرها درباره دیدار ترامپ و پوتین و گمانه‌زنی‌ها در این‌باره بالا گرفته است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. معاون دوما همچنین به نقل از منابع غیررسمی می‌گوید ترامپ در اجلاس گروه 7 در کانادا به رهبران دیگر کشورهای منطقه گفته است کریمه بخشی از روسیه است، چرا که ساکنان آن روسی صحبت می‌کنند. شبه‌جزیره کریمه بر اساس همه‌پرسی در سال 2014 از اوکراین جدا و به روسیه پیوست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

چین تهدیدی علیه فیلیپین در شرق آسیاست
مقامات نظامی فیلیپینی می‌گویند این کشور باید خود را برای حمله نظامی که از سوی چین علیه این کشور ترتیب داده خواهد شد آماده کنند. به نظر می‌رسد تهدید چین علیه کشورهای شرق آسیا به یکی از معضل‌‌های امنیتی این منطقه مبدل شده باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. نوربرتو گنزالس، تحلیلگر مسائل نظامی و مشاور نظامی فیلیپینی می‌گوید ظرف کمتر از چند ساعت چینی‌ها قادر خواهند بود تمام استوانه‌‌های نظامی در فیلیپین را نابود و زیرساخت‌‌های امنیتی در این کشور را از بین ببرند. این مساله خطرناکی است و می‌تواند تمام امنیت ملی فیلیپین را با چالش جدی مواجه کند. در همین حال منابع داخلی فیلیپینی بر این باورند که این کشور قادر نخواهد بود مانیل مرکز را در مقابل تهدید بمباران چینی‌ها حفظ کند.


Page Generated in 0/0070 sec