printlogo


کد خبر: 193975تاریخ: 1397/3/28 00:00
عضو کمیسیون عمران مجلس:
کمبود مسکن توازن بازار را بر هم زد

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از رشد چندین باره قیمت مسکن و نابسامانی‌های این بازار، گفت: کمبود مسکن و وجود خانه‌های خالی توازن این بازار را بر هم زده است. محمدمهدی افتخاری در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از وضعیت فعلی بازار مسکن، گفت: متاسفانه دلالی و رانت وضعیت فعلی بازار مسکن را دستخوش نوسانات قیمتی کرده که نتیجه آن کاهش قدرت خرید مردم بوده است. وی با بیان اینکه دلالی حباب قیمت مسکن را بزرگ‌تر از گذشته کرده است، افزود: متاسفانه در ماه‌های اخیر رشد قیمت مسکن به حدی بوده که نارضایتی مردم در نتیجه عدم تامین مسکن را در پی داشته است. وی با تاکید بر اینکه حباب قیمت مسکن به شکل غیراصولی و غیرمنطقی در حال بزرگ‌تر شدن است، تصریح کرد: ادامه این وضعیت به ضرر کشور بوده و می‌تواند وضعیت کلی اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد.
افزایش قیمت مسکن متوقف شد
عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن در کشور متوقف شده است، گفت: زمین یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت مسکن است، ضمن اینکه سهم ساخت و خدمات و نیروی انسانی را نیز نباید نادیده گرفت. حسن محتشم در گفت‌وگو با تسنیم در بیان دلایل افزایش قیمت مسکن، اظهار کرد: مسبب افزایش قیمت در بازار مسکن چند عامل است که عامل عمده آن کاهش ارزش پول ملی است. وی ادامه داد: زمانی که با افزایش نرخ ارز مواجه شدیم، مسکن به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور برای حفظ ارزش پول مورد توجه قرار گرفت. وی با بیان اینکه عامل دوم در گرانی مسکن، رکود
چند ساله این بخش بود،‌ تصریح کرد: این رکود باعث شده بود تا میزان رشد قیمت‌ها با نرخ تورم فاصله داشته باشد. وی  یادآور شد: وضعیت عرضه و تقاضا و افزایش دستمزدها نیز در گرانی‌های چند ماه اخیر مسکن تاثیرگذار بوده است. زمین یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت مسکن است، ضمن اینکه سهم ساخت و خدمات و نیروی انسانی را نیز نباید نادیده گرفت. وقتی دستمزدها 20 درصد افزایش می‌یابد به تبع آن نهاده‌های ساختمانی نیز گران خواهد شد، در نهایت هم در مصالح ساختمانی،‌ هم در نیروی انسانی و هم خدمات گرانی را خواهیم داشت. وی اظهار کرد:‌ با توجه به شرایط اجتماعی کشور شاید مسکن در آینده بیشتر هم افزایش قیمت داشته باشد. وی در عین حال بیان کرد: تقریبا ادامه افزایش قیمت مسکن در حال توقف است که آن هم باز به دلایل اجتماعی و اقتصاد کلان کشور صورت گرفته است.
 


Page Generated in 0/0645 sec