printlogo


کد خبر: 194031تاریخ: 1397/3/29 00:00
انتقاد نمایندگان مجلس از افزایش بی‌منطق قیمت‌ها در آشفته‌بازار ‌خودرو
خودروسازان نمی‌خواهند از قافله گرانی‌ها عقب بمانند
درخواست عجیب خودروسازان: پنیر گران شده، خودرو هم باید گران شود

اسدالله خسروی: خودرو‌‌‌سازان داخلی در حالی قصد افزایش قیمت محصولات خود را دارند که نمایندگان مجلس با توجه به آمار بالای تلفات جاده‌ای ناشی از غیراستاندارد بودن تولید خودروهای داخلی، درصدد بازدید از شرکت‌‌های خودروساز هستند. بنا به این گزارش، گرانی اخیر خودروهای بی‌کیفیت داخلی در کنار رشد قیمت خودروهای خارجی موجب شده است کارشناسان نسبت به این نابسامانی انتقاد کنند. آنها معتقدند افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها در بازار خودرو با توجه به استاندارد نبودن تولید داخل و انحصاری بودن شرکت‌‌های تولید‌کننده در کشور، اجحاف به حقوق مردم است و هیچ دلیلی ندارد که خودروها بدون افزایش سطح کیفی تولید در بازار گران شود. این در حالی است که خودرو‌‌‌سازان داخلی تاکید دارند با توجه به گرانی‌‌های اخیر در بازار بویژه افزایش نرخ ارز، خودروها نیز باید گران شود. اما از آنجایی که تولید خودرو در ایران از سطح کیفی قابل توجهی برخوردار نیست، بنابراین هر گونه افزایش قیمتی بدون ارتقای استاندارد‌‌ و به‌کارگیری آپشن‌های جدید غیرمنطقی است. رئیس کمیسیون عمران مجلس از برنامه کاری کمیسیون متبوعش برای بازدید از سایپا و ایران‌خودرو خبر داد. محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از آمار بالای تلفات جاده‌ای در کشور، گفت: تولید خودروهای بی‌کیفیت و فاقد استانداردهای لازم در داخل کشور مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه سهم صنعت خودروسازی کشور در آمار بالای تلفات جاده‌ای قابل کتمان نیست، افزود: سالانه 16 هزار کشته بر اثر تلفات جاده‌ای آمار بالایی بوده که بخش اعظمی از آن در نتیجه استفاده از خودروی فاقد استاندارد رخ داده است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه متاسفانه خودروی تولید داخل نه‌تنها ارتقای کیفیت نداشته بلکه دیده شده که عقبگرد نیز در این حوزه داشته‌‌‌‌‌‌‌ایم، گفت: امروزه در دنیا چنانچه تصادفی به علت مناسب نبودن جاده یا خطای انسانی رخ دهد استاندارد بودن خودرو جان افراد را نجات می‌دهد اما در کشور ما خودروی ملی بویژه یک نوع خاص آن خود عامل اصلی مرگ‌ومیر در تصادفات جاده‌ای است. رضایی با تاکید بر اینکه انحصاری بودن تولید خودرو در کشور عامل اصلی ایجاد وضعیت فعلی این صنعت است، افزود: عدم مطالبه جدی در حوزه تولید خودروی باکیفیت نیز از دیگر عواملی است که به وضعیت فعلی این صنعت دامن زده است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در گذشته ایران در حوزه تولید خودرو از کشورهایی مانند کره جلوتر بوده است، تصریح کرد: متاسفانه اکنون در این صنعت هیچ حرفی برای گفتن نداریم. وی ادامه داد: ایجاد فضای رقابتی در تولید خودرو یکی از راهکارهای کاهش قیمت و همچنین ارتقای کیفیت خواهد بود. وی یادآور شد: کمیسیون عمران مجلس در حوزه نظارتی خود بازدیدی از شرکت‌های خودروسازی‌‌ کشور در هفته‌‌های آتی خواهد داشت تا به این ترتیب مطالبات خود در حوزه بهبود کیفیت تولیدات داخلی را به گوش مسؤولان مربوطه برساند.
افزایش رقابت با  طرح ساماندهی بازار خودرو
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس نیز گفت: در طرح ساماندهی بازار خودرو قصد داریم بازار رقابتی را ایجاد کنیم تا صنعت خودرو مجبور به ارتقای کیفیت شود و مردم بتوانند حق انتخاب داشته باشند و از خودروی باکیفیت استفاده کنند. بهرام پارسایی درباره اهمیت ساماندهی بازار خودرو، اظهار داشت: اهمیت مباحث مربوط به خودرو و ساماندهی بازار آن بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است که نمونه آن افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار است. وی با بیان اینکه زمانی‌که اعلام می‌کنیم تولید محصولی داخلی است و از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کند نباید افزایش نرخ ارز و دلار روی آن تاثیرگذار باشد، گفت: این مسائل نشان می‌دهد بازار خودرو نیازمند ساماندهی است، بر این اساس طرح ساماندهی بازار خودرو با 217 امضا پیشنهاد و با 160 امضا تصویب شد و به کمیسیون صنایع و معادن ارائه شد. وی با اشاره به اینکه مدام گفته می‌شود در این طرح قصد دارید صنعت خودروی کشور را از رده خارج کنید، ادامه داد: در این طرح گفته شده که تعرفه‌های واردات خودرو به میزان سال گذشته بازمی‌گردد؛ آیا در سال گذشته صنعت خودرو از رده خارج شد؟ وی با تاکید بر اینکه قصد داریم بازار رقابتی را ایجاد کنیم تا صنعت خودرو مجبور به ارتقای کیفیت شود و مردم بتوانند حق انتخاب داشته باشند و از خودروی باکیفیت استفاده کنند، عنوان کرد: در حال حاضر با رویه‌ای که شاهد هستیم همانند گذشته مردم محکوم به استفاده از خودروهای بی‌کیفیت، با مصرف سوخت بالا و ناایمن هستند که در شأن ملت ما نیست.
خودرو را گران کنید چون «پنیر» گران شده
یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به دستور وزیر صنعت به خودروسازان برای افزایش فروش، گفت: خودروسازان در جلسه با اعضای کمیسیون صنایع لیست تغییرات قیمت برخی کالاها مثل پنیر را به ما نشان داده و درخواست افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها را داشتند. سعید باستانی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه متاسفانه طرح ساماندهی بازار خودرو از طرف کمیسیون صنایع 6 ماه مسکوت ماند، اظهار داشت: این طرح در حالی مسکوت مانده که کمیسیون بلافاصله بعد از آن درصدد بررسی رفتار خودروسازان با مشتریان برآمده است. ما قرار بود در این طرح بحث خودروهای داخلی و خارجی را در یک بسته مورد ارزیابی قرار داده و به یک نتیجه نهایی برسیم، اما امروز در یک عملکرد متناقض طرح ساماندهی بازار خودرو را رها کرده و به دنبال بهبود رابطه بین خودروسازان و مشتریان هستیم. وی با تأکید بر اینکه توقف فروش خودرو خود عاملی برای افزایش تعداد خودروها در انبار شرکت‌ها خواهد بود، گفت: در جلسه‌های مختلفی که با خودروسازان برگزار کردیم آنها لیست تغییرات قیمت برخی از کالاها مثل پنیر را به ما نشان داده و معتقد بودند باید مجوز 25 درصدی برای افزایش قیمت‌ها دریافت کنند، این در حالی است که ما هنوز یک آنالیز روشن از قیمت نداریم .


Page Generated in 0/0364 sec