printlogo


کد خبر: 194146تاریخ: 1397/3/31 00:00
آیا پلاک‌گذاری ۱۰ هزار موتوسیکلت کاربراتوری ممنوع است؟
دست رد دولت به رایزنی ۲ وزیر

گروه اجتماعی: سال ۱۳۹۶ تصویب شد که دیگر هیچ نوع موتوسیکلت کاربراتوری پلاک نشود اما بتازگی نامه‌ای به هیات دولت رسیده که نشان می‌دهد قرار است 10 هزار موتور جدید به صورت استثنا پلاک شود تا قانون به طور کامل برای آلاینده‌ها حق قائل شود.
به گزارش فارس، افرادی که این نامه را نوشته بودند عضو انجمن موتوسیکلت ایران هم نبودند اما توانسته بودند امضای 2 وزیر را بگیرند. امیرحسین قناتی، مدیرکل نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره درخواست وزرای صنعت و کشور از دولت مبنی بر شماره‌گذاری ۱۰ هزار موتوسیکلت کاربراتوری که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر کشور به معاون اول رئیس جمهوری ارسال شده است، گفت: این درخواست مربوط به موتوسیکلت‌هایی است که سال ۱۳۹۵ و توسط شرکت‌های کوچک تولید شده‌اند.
تولید‌کنندگان عضو انجمن نیستند!
مدیرکل خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه مهلت قانونی جهت شماره‌گذاری به تمام موتوسیکلت‌های کاربراتوری ارائه شده بود و انجمن موتوسیکلت ایران نیز طی 2 لیست درخواست خود را به منظور شماره‌گذاری حدود ۴۰۰ هزار دستگاه موتوسیکلت کاربراتوری ارائه کرد، گفت: تولیدکنندگان این ۱۰ هزار موتوسیکلت اعلام کرده‌اند عضو انجمن موتوسیکلت ایران نیستند و از لیست‌های ارائه شده قبلی جا مانده‌اند و به همین دلیل نیز این درخواست ارائه شده است.
آلاینده‌های متحرک
محمد علیخانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: موتورهای کاربراتوری منابع آلوده متحرک هستند و نباید وارد شهر شوند. وی افزود: سیستم شماره‌گذاری این موتورها متوقف شده و نباید دوباره این کار انجام شود، چرا که کلانشهر تهران با معضل آلودگی دست و پنجه نرم می‌کند و نباید آلودگی هوا را تشدید کرد. موتوسیکلت‌ها یکی از منابع متحرک آلودگی هوا هستند و علاوه بر آن میزان آمار تصادفات این وسلیه نقلیه بسیار بالاست. همچنین قرار بود به جای موتورهای کاربراتوری موتورهای برقی وارد بازار شود تا میزان آلایندگی کمتر شود که این امر هم محقق نشد.
بی‌توجهی به قانون
وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز گفت: به‌رغم مخالفت جدی سازمان حفاظت محیط‌زیست و دبیرخانه کارگروه ملی آلودگی هوا متاسفانه مطلع شدیم مجوز پلاک‌گذاری نزدیک به 10هزار دستگاه موتوسیکلت بی‌کیفیت کاربراتوری در حال پیگیری است. وی ادامه داد: این در حالی است که مطابق مصوبه مورخ تیرماه 1395 همین هیات وزیران، تولید این نوع موتوسیکلت به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی هوا و صدا ممنوع شده بود و از ابتدای 1396 هرگونه پلاک‌گذاری این وسیله نقلیه آلوده ممنوع بود.  حسینی گفت: اکنون پس از گذشت 2 سال از مصوبه مذکور چه دلیلی برای چنین استثنایی وجود دارد؟ آیا تولید‌کنندگان تاکنون مهلت کافی نداشته‌اند که به تغییر تکنولوژی اقدام کنند؟ آیا چنین تصمیمی ضعیف شدن مصوبات دولت محترم نیست که هر مصوبه‌ای بعدا می‌تواند مشمول تمدید و تخفیف شود؟ آیا این تصمیم عملا تنبیه قانون‌مدارانی نیست که در این مهلت قانونی اقدام به تغییر فناوری موتوسیکلت کرده‌اند؟
رأی منفی دولت به شماره‌گذاری
با وجود نامه‌نگاری ۲ وزیر برای پلاک‌گذاری مجدد این منابع آلاینده متحرک اما هیات وزیران در جلسه خود به شماره‌گذاری مجدد موتوسیکلت‌های کاربراتوری رای منفی داد. با رای منفی دولت به درخواست شماره‌گذاری مجدد موتوسیکلت‌های کاربراتوری این ماجرا تمام‌شده تلقی می‌شود؛ دولت ادله وزارت صنعت را درباره ضرورت تولید موتوسیکلت‌های کاربراتوری نپذیرفت. در حقیقت توجه به مسائل و اهداف مهم‌تر یعنی دستیابی به هوای پاک و سالم باعث شد ادله‌ مطرح شده از سوی وزارت صنعت پذیرفته نشود. کلانشهر تهران با معضل آلودگی هوا روبه‌رو است. این مشکل سال‌هاست به قوت خود باقی است. عدم تصویب این مصوبه گام اساسی در جهت انجام کارهای کلیدی برای رفع آلودگی هواست که سالانه جان هزاران شهروند تهرانی را می‌گیرد.


Page Generated in 0/0057 sec