یک کارشناس صنعت خودرو به وضعیت صنعت قطعهسازی با تعلیق همکاری پژو با شرکای ایرانی اشاره کرد و گفت: هنوز هیچکس پاسخگوی ضرر و زیان قطعهسازان نیست و تجهیزات و قطعات محصولات مشترک در واحدهای تولیدی مانده و خریداری ندارد. بهرام شهریاری در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به تعلیق همکاری پژو با خودروسازان کشور، اظهار داشت: ما نباید از یک سوراخ 2 بار گزیده میشدیم اما نمیدانم چرا این موضوع را مدیران در نظر نگرفته و باز پای قرارداد با پژو را امضا کردند. وی با بیان اینکه این بار دوم است که صنعت خودروسازی مونتاژی ما با بدعهدی پژو روبهرو شده است، افزود: نمیدانم چرا ما به دنبال طراحی خودرو نمیرویم؟ چرا همیشه باید به شرکتهای خارجی وابسته باشیم و تولید خود را به همکاری با آنها گره بزنیم؟جالب اینجاست ما در طراحی و تولید سمند به حوزه طراحی خودرو ورود پیدا کردیم اما دنبال نکردن این موضوع و سیاستهای نادرست عاملی شد که امروز نتوانیم به توسعه مطلوب در صنعت خودرو دست پیدا کنیم. این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه با ادامه این فرآیند به طور حتم خودروساز نخواهیم شد، گفت: متأسفانه یک برنامه توسعه صنعتی برای خودرو تعریف نشده و خودروسازان ما همچنان خصولتی بوده و توسط مدیران دولتی اداره میشوند، البته بیثباتی اقتصاد کشور هم عاملی شده تا سرمایهگذاران خارجی حاضر به همکاری با شرکای ایرانی نباشند. وی به وضعیت صنعت قطعهسازی با تعلیق همکاری پژو با شرکای ایرانی اشاره کرد و گفت: قرار بود با این همکاری صنعت قطعهسازی مسیر توسعه را طی و بتواند در عرصه بینالمللی شرکای خوبی را کسب کند اما در حال حاضر آنها خط تولید، ماشینآلات و حتی مواد اولیه قطعات محصولات مشترک پژو را خریداری و قالبسازی را هم انجام دادهاند اما خبری از خریدار نیست. شهریاری تصریح کرد: هنوز هیچکس پاسخگوی ضرر و زیان قطعهسازان نیست و آنها با مشکلات متعددی روبهرو هستند، اگر این شرایط ادامه پیدا کند، قطعاً در ماههای آینده صنعت خودرو شاهد تعطیلی قطعهسازان به دلیل کمبود نقدینگی و تشدید مشکلات عدیده خواهد بود.
تحریم قطعات و مواد اولیه خودرو
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه خودرو شامل تحریمهای جدید نمیشود، گفت: اما قطعات و مواد اولیه خودرو تحریم میشود. به گزارش فارس، محمدرضا نجفیمنش درباره طرح جدید ترامپ جهت ایجاد مشکلات اقتصادی و راهکارهای پیشنهادی گفت: از 15 مرداد تحریمهای صنعت خودرو آغاز میشود. وی افزود: به طوری که بعضی شرکتها جرات همکاری با ایران را ندارند و بهرغم سرمایهگذاریهای هنگفت برخی شرکتهای خودروسازی در ایران حاضر به ادامه همکاری با ما نیستند. نجفیمنش اظهار داشت: حداقل 500 نفر در خزانهداری آمریکا به کار گرفته شدهاند که مسائل تحریمهای ایران را دنبال کنند و به نظر میرسد ما برای مقابله با این کار باید 5 هزار نفر را به کار بگیریم.