printlogo


کد خبر: 194220تاریخ: 1397/4/2 00:00
چهارگوشه

شیخ‌سلمان از اتهام جاسوسی تبرئه شد
دستگاه قضایی بحرین به بی‌گناهی شیخ علی سلمان، دبیرکل جریان ملی- اسلامی الوفاق و 2 عضو دیگر این جریان از اتهام جاسوسی برای قطر اذعان کرد. دادستان بحرین اتهامات وارده به این افراد را جاسوسی برای قطر در راستای دشمنی با بحرین، آسیب رساندن به مراکز سیاسی و اقتصادی و منافع ملی آن با هدف سرنگونی نظام حاکم، افشای اسرار دفاعی و نظامی و اوضاع داخلی کشور و دریافت مبالغی از یک کشور بیگانه در مقابل افشای این اسرار عنوان کرده بود. شیخ سلمان هم‌اکنون برای چهارمین سال متوالی در زندان بسر می‌برد.

حکم دیوان عالی عراق به بازشماری آرا
دیوان ‌عالی عراق به مصوبه مجلس نمایندگان برای بازشماری همه آرای انتخابات پارلمانی مهر تایید زد. این تصمیم، راهی است برای پایان دادن به مناقشه‌های سیاسی و شائبه تقلب و دستکاری در نتیجه این انتخابات. به این ترتیب حدود ۱۱ میلیون برگه انتخاباتی از نو شمارش می‌شوند. برخی نمایندگان مجلس در نشست فوق‌العاده هفته گذشته، خواستار باطل اعلام کردن انتخابات بودند اما این پیشنهاد رای نیاورد. دیوان‌عالی عراق باطل اعلام کردن آرای عراقی‌های خارج از کشور یا آوارگان داخلی را نیز غیرقانونی خوانده است.

آزادسازی بنادر نفتی در لیبی
منابع نظامی لیبی اعلام کردند، ارتش موسوم به «ارتش ملی لیبی» موفق شد روز پنجشنبه 2 بندر نفتی این کشور را در عملیاتی برق‌آسا بازپس بگیرد. پیش‌تر شبه‌نظامیان ابراهیم الجضران حمله‌ای را به هلال نفتی صورت داده و بر بندر راس لانوف و السدره مسلط شده بودند. شبه‌نظامیان الجضران چندین سال بود که بر بنادر منطقه هلال نفتی تسلط داشتند اما در سال ۲۰۱۶ این منطقه را در عملیات نیروهای ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر از دست دادند.

مذاکرات صلح سودان جنوبی در اتیوپی
رئیس‌جمهوری سودان جنوبی برای گفت‌وگو‌های صلح به اتیوپی سفر کرده است. گفته می‌شود رهبر مخالفان دولت سودان جنوبی در اتیوپی منتظر وی است تا به جنگ داخلی 5 ساله در این کشور نفت‌خیز پایان دهند. در همین حال گفته می‌شود طرفین گفت‌وگو‌های رو در رویی خواهند داشت که طی سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. سودان از بزرگ‌ترین کشورهای اسلامی است که با توطئه انگلیسی – صهیونیستی به 2 بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد.

ژاکت جنجال برانگیز همسر ترامپ
«مانیلا ترامپ» باز هم جنجال آفرید. همسر رئیس‌جمهوری آمریکا که برای تبلیغ سیاسی به جمع کودکان جدا شده از خانواده‌های‌شان رفته بود، ژاکتی به تن داشت که پشت آن پیامی نوشته بود: «واقعا برایم مهم نیست، برای تو چطور؟»  این لباس که به گفته ناظران از یکی از فروشگاه‌های بسیار گران‌قیمت خریداری شده بود با پیامی که روی آن نقش بسته بود سوژه جدید رسانه‌ها شده که نشان می‌دهد ترامپ و خانواده‌اش تا چه اندازه مساله مهاجران را جدی می‌گیرند.

مشت آهنین صهیونیست‌ها علیه غزه
با افزایش تنش‌ها در مرز غزه و چندین بار تبادل آتش بین گروه‌های مقاومت فلسطین و صهیونیست‌ها، اکنون مقامات تل‌آویو لب به تهدیدات مختلف علیه این منطقه گشوده‌اند. نخست‌وزیر اسرائیل به حماس هشدار داد صهیونیست‌ها پرواز بادبادک‌های آتش‌زا از نوار غزه را تحمل نخواهند کرد و در صورت تداوم آن، واکنش‌های ارتش نیز تندتر خواهد شد. بنیامین نتانیاهو گفت: «اگر نیاز باشد شدت [حملات به غزه] افزایش می‌یابد. ما برای هر سناریویی آماده هستیم... مشت آهنین ارتش با قدرت به هر کسی که بخواهد به ما حمله کند، آسیب می‌زند».

جان بولتون عازم مسکو است
جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ به مسکو سفر خواهد کرد تا مقدمات دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا را بررسی کند. گفته ‌می‌شود طرف آمریکایی علاقه‌مند است با همتای روس خود دیدار کند. از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف، معاون مطبوعاتی پوتین ضمن تایید این خبر گفت احتمال می‌رود طرفین در جولای 2018 (تیر 97) ملاقات کنند. مسائل سوریه، تحولات شبه‌جزیره کره و مسائل مربوط به ایران از جمله مواردی است که طرف آمریکایی قصد دارد با همتای روس خود در این باره گفت‌وگو کند. ترامپ هفته گذشته گفته بود روسیه باید به جمع گروه 8 کشور صنعتی بازگردد. جان بولتون در بخش دیگری از سفر خود در اروپا به رم و لندن خواهد رفت تا درباره مسائل امنیت ملی گفت‌وگو کند.
 


Page Generated in 0/0064 sec