printlogo


کد خبر: 194246تاریخ: 1397/4/2 00:00
توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت بر افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید
قهر و آشتی زنگنه در نشست اوپک

گروه اقتصادی: صدوهفتادوچهارمین نشست اوپک با حضور سران هیأت‌ها و فرستادگان کشورهای عضو اوپک در محل دبیرخانه اوپک روز گذشته آغاز به کار کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، نشست مقدماتی اوپک پنجشنبه گذشته با دستور کار کمیته نظارتی و با حضور وزرا برگزار شد. در این نشست شرکت‌کنندگان به توافقی دست یافتند که بر اساس آن کشورهای تولیدکننده نفت یک میلیون بشکه در روز تولید خود را افزایش دهند اما بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت ایران این نشست را به نشانه اعتراض به توافق افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت ترک کرد. زنگنه در حاشیه سمینار بین‌المللی اوپک در جمع خبرنگاران گفت: در دوره کنونی با هر گونه افزایش تولیدی موافق نیستم زیرا در بازار تعادل نداریم، ضمن اینکه قرار نبود در جلسه اوپک درباره افزایش تولید بحثی داشته باشیم. پرداختن به این موضوع نشان دادن چراغ سبز به تصمیم‌های آمریکاست. وی با بیان اینکه از نظر من حتی 500 هزار بشکه هم نباید به تولید نفت اضافه شود، افزود: بر اساس توافق قبلی، قرار بود حدود 2 میلیون بشکه کاهش تولید داشته باشیم که هم‌اکنون در عمل شاهد 3 میلیون بشکه کاهش تولید هستیم، بنابراین اگر اعضای اوپک یک میلیون بشکه نفت وارد بازار کنند، دیگر مشکلی نبوده و نیازی به افزایش تولید نیست. زنگنه در پاسخ به اینکه نظر شما درباره خروج روسیه از توافق کاهش تولید چیست، گفت: این میل خود آنهاست، روس‌ها کاملا داوطلبانه به تصمیم کاهش تولید پیوستند و هیچ تعهدی در این‌باره ندارند.
ترامپ می‌خواهد اوپک را مقصر جلوه دهد
زنگنه با بیان اینکه تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌های نفت است به طوری که پس از اعلام آن، قیمت نفت افزایش 6 دلاری را شاهد بود، ادامه داد: اکنون قیمت‌ها براساس بنیان‌ها نیست، بلکه بر اساس تصمیم‌های سیاسی است. وی تصریح کرد: رئیس‌جمهوری آمریکا مشکلی با قیمت‌های بالا ندارد، زیرا این سطوح قیمتی سبب افزایش تولید شیل اویل می‌شود اما در افکار عمومی اینگونه جلوه می‌کند که مخالف است و از اوپک می‌خواهد که شرایط را تغییر دهد و اوپک را مقصر این شرایط جلوه می‌دهد، در حالی که این شرایط را اوپک به وجود نیاورده، بلکه این دولت آمریکاست که مسبب این شرایط است و حال هم شرایط باید از سوی خودشان اصلاح شود. زنگنه یادآور شد: اوپک یک سازمان بین‌المللی و متعلق به 14 عضو است و از هیچ جایی دستور نمی‌گیرد. زنگنه همچنین پیش از ورود به نشست 174 اوپک در جمع خبرنگاران گفت: قطعا به هر آنچه منافع ایران را به خطر بیندازد، عمل نمی‎کنیم. وی در پاسخ به اینکه آیا درباره تحریم برخی اعضای اوپک با وزیر انرژی عربستان صحبت کرده‌اید؟ گفت: با آقای فالح درباره همه چیز، خیلی صریح صحبت کردیم اما مسأله اصلی صحبت ما این نبود. ایران به همراه عربستان و دیگر کشورها تلاش می‌کند ساختار پیشنهاد مربوط به تولید اوپک را تغییر دهد. همچنین محمد بن‌حامد، وزیر نفت عمان در حاشیه اجلاس اوپک با تایید موضع زنگنه درباره استفاده سیاسی از نفت اعلام کرد: چندین عامل در به هم خوردن تعامل بازار نفت وجود دارد و جنگ تجاری آمریکا و چین این مسأله را تشدید کرده است. وی افزود: آنچه زنگنه مطرح می‌کند این است که نباید از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده شود و باید سیاست از نفت حذف شود، به نفت باید به عنوان یک کالای اقتصادی نگاه شود و من از این تفکر حمایت می‌کنم. در همین حال خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفت: بازار نفت نیازمند افزایش تولید 5/2 میلیون بشکه‌ای است که در جلسه اوپک به بحث گذاشته خواهد شد. همچنین زنگنه در گفت‌وگو با CNN اعلام کرد: کشورهای تولید‌کننده نفت باید میزان پایبندی به طرح کاهش تولید نفت را به 100 درصد برگردانند که در این صورت نیاز به توافق جدیدی نیست. زنگنه گفت: نوع موافقت به این شکل است که کشورهایی که در حال حاضر براساس طرح کاهش تولید نفت بیش از سهم اعلام شده تولید خود را کاهش داده‌اند به شرایط قبل بازگردند. براساس طرح کاهش تولید نفت، کشورهای اوپک و غیراوپک توافق کرده‌اند تولید نفت آنها روزانه 8/1 میلیون بشکه کاهش یابد اما در این میان برخی کشورها نظیر عربستان برای اینکه قیمت نفت بالاتر برود تولیدشان را بیشتر کاهش داده‌اند. گفتنی است بیژن زنگنه و خالد الفالح روز گذشته و پیش از نشست اوپک با هم دیدار و مذاکره کردند اما از جزئیات محتوای مذاکرات دوجانبه ایران و عربستان خبری منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد بحث بر سر افزایش یک‌میلیون بشکه‌ای تولید اوپک مهم‌ترین محور مذاکرات دو طرف بوده باشد.
 احتمال بازگشت نفت ۳۰ دلاری
از سوی دیگر نماینده سابق ایران در اوپک هشدار داد اگر توافق کاهش سقف تولید نفت بین اوپک و غیراوپک کنار گذاشته شود ممکن است نفت ۳۰ دلاری دوباره بازگردد. محمدعلی خطیبی در مصاحبه با رادیو افزود: یک سال و نیم قبل قیمت نفت در ازای هر بشکه به زیر 30 دلار رسید و این امر نگرانی شدیدی را در بازار نفت فراهم کرد. وی افزود: اگر این تصمیم کارشناسی و کارآمد خدشه‌دار شود دوباره بازار نفت به دوران آشفته گذشته خود باز خواهد گشت. خطیبی تصریح کرد: تصمیم اوپک در اجلاس قبلی این بوده که سیاست مدیریت عرضه تا انتهای سال میلادی جاری ادامه داشته باشد. خطیبی با اشاره به اقدام سیاسی عربستان در سال ۲۰۱۶ که نتیجه آن افت قیمت نفت تا مرز ۳۰ دلار بود گفت: عربستان ممکن است برای دستیابی به اهداف سیاسی خود اقدامات غیرمنطقی اقتصادی نیز داشته باشد اما باید در نظر داشته باشیم هر چه میزان تولید نفت کشوری بالاتر باشد از کاهش قیمت‌ها ضرر بیشتری می‌برد بنابراین بازنده نهایی برای قیمت‌‌های پایین نفت تولیدکنندگان بزرگ نفتی هستند.
توافق برای افزایش تولید
در همین حال منابع آگاه خبر دادند که اعضای اوپک بر سر افزایش تولید یک میلیون بشکه نفت از روز نخست ماه جولای توافق کردند. این افزایش تولید اسمی است و افزایش واقعی کمتر از این مقدار خواهد بود زیرا چندین کشور که اخیرا کمتر از ظرفیت خود تولید کرده‌اند برای بازگشت به سهمیه کامل تلاش خواهند کرد و دیگر تولیدکنندگان اجازه نخواهند داشت تا این شکاف را پر کنند.
 


Page Generated in 0/0145 sec