printlogo


کد خبر: 194251تاریخ: 1397/4/2 00:00
نخستین تقابل نظامی ارتش سوریه و نیروهای آمریکایی در نزدیکی التنف
آغاز عملیات در شرق درعا

گروه بین‌الملل: با حمله نیروهای ارتش سوریه به 3 دستگاه خودروی نظامیان آمریکایی در جنوب شرق تدمر، نخستین درگیری زمینی میان ارتش سوریه با نیروهای آمریکایی در سوریه رخ داد. یکی از فرماندهان میدانی ارتش سوریه به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش، با هدف قرار دادن یک پست نظامی در شرق حمص یک سرباز سوری را کشتند و تعدادی دیگر را زخمی کردند. فرمانده میدانی ارتش سوریه تاکید کرد هواپیماهای جنگی ائتلاف آمریکایی روز پنجشنبه یک مرکز نظامی ارتش سوریه را در جبل‌الغراب در شرق شهر تدمر در 150 کیلومتری مرزهای شرقی سوریه و عراق بمباران کردند. این حمله 4 روز بعد از حمله‌ای بود که یکشنبه شب در شهرک الهری در استان دیرالزور در همجواری مرزهای عراق رخ داد و موجب کشته شدن ۵۵ تن شد. از بین این ۵۵ تن ۱۶ تن از نیروهای همپیمان ارتش سوریه بودند. منابع میدانی سوری تصریح کردند حمله هوایی به مرکز نظامی در جبل‌الغراب پس از آن صورت گرفت که یگان‌های ارتش سوریه با حمله به 3 دستگاه خودروی نظامیان آمریکایی از پیشروی آنان به طرف یکی از مراکز نظامی ارتش در منطقه الهبله در جنوب شرق تدمر جلوگیری کردند. این نخستین درگیری زمینی میان ارتش سوریه با نظامیان آمریکایی محسوب می‌شود. آمریکا، بدون موافقت نظام دمشق، پایگاه نظامی خود را در منطقه التنف واقع در مرز سوریه و عراق مستقر کرده و از باقیمانده‌های گروه تروریستی داعش حمایت‌های لجستیکی و تسلیحاتی به عمل می‌‌آورد. رسانه‌های سوری، روز جمعه گزارش دادند این منطقه نیز در محاصره ارتش سوریه قرار گرفته است. منابع میدانی تصریح کردند که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با پاکسازی مناطق مرزی با عراق از البوکمال تا التنف از باقیمانده‌های گروه تروریستی داعش، از همه طرف پایگاه اشغالگران آمریکایی را محاصره کرده‌اند. ارتش سوریه در عملیاتی توانست منطقه‌ای با ابعاد 45 و 60 کیلومتر از بادیه سوریه تا مرز عراق را از باقیمانده‌های داعش پاکسازی کند. این عملیات از 7 کیلومتری جنوب منطقه الحمیمه و محورهای ایستگاه دوم و سوم پمپاژ نفت در بادیه سوریه آغاز و به پاکسازی مناطق گسترده‌ای در بادیه و نوار مرزی سوریه و عراق از البوکمال تا التنف منجر شد. همچنین بیش از 4500 کیلومتر مربع از صحرای سوریه (بادیه) پس از عملیات گسترده ارتش این کشور در چند روز گذشته علیه گروه تروریستی داعش در حومه‌های دمشق، حمص و دیرالزور آزاد شد.
همزمان با این تحولات، سخنگوی ائتلاف آمریکایی از حمله عناصر مسلح ناشناس به مستشاران نظامی این ائتلاف و شورشیان مورد حمایت آمریکایی در نزدیکی پایگاه التنف خبر داده است. این حمله که صبح پنجشنبه به‌وقوع پیوست طبق گفته این مقام، تلفاتی نداشته است.
جنایت جدید آمریکا در دیرالزور
ائتلاف آمریکایی جنایت جدیدی را در حومه شرقی دیرالزور مرتکب شد و با بمباران منازل ساکنان روستای الشعفه، 8 غیرنظامی را به قتل رساند. همچنین طبق اعلام منابع محلی، در این حمله تعداد زیادی از منازل مسکونی و زیرساخت‌های منطقه بمباران شده تخریب شد و شمار زیادی از غیرنظامیان به علت ترس از حملات خانه‌های خود را ترک کردند. ساعاتی پیش از این بمباران خونین، جنگنده‌های ائتلاف متجاوز اعلامیه‌هایی را به شهرک هجین در حومه جنوب شرقی دیرالزور ریخته بودند و از افراد مسلح داعش خواستند از این شهرک خارج شوند.
پیشروی ارتش در جنوب
در جبهه‌های دیگر نبرد علیه تروریسم، ارتش سوریه توانست روز پنجشنبه شهرک بصر الحریر در شرق استان درعا را بعد از قطع کامل خطوط امدادرسانی افراد مسلح النصره از منطقه اللجاه محاصره کند. به این ترتیب ارتش توانست منطقه اللجاه را به طور کامل از حومه درعا جدا کند. منطقه اللجاه در جنوب دمشق و در ۷۵ کیلومتری شمال درعا منطقه‌ای با صخره‌هایی بزرگ و ناهموار است و النصره و همپیمانانش بر ۳۰۰ کیلومتر آن مسلط هستند. این منطقه طی 7 سال گذشته پایگاهی برای شلیک ده‌ها هزار خمپاره به مناطق مختلف استان درعا بوده که صدها غیرنظامی و نظامی تلفات داشته است. توپخانه ارتش سوریه ضربات سهمگینی به استحکامات و مخفیگاه‌های گروه تروریستی جبهه النصره و همپیمانانش در حومه شمالی درعا و شمال شرقی آن وارد کرد. خبرنگار خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در درعا اعلام کرد: ضربات توپخانه ارتش ضد کانون‌های استقرار گروه‌های تروریستی در شهرک الحراک و شهرک بصری الحریر بود که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از تروریست‌ها و انهدام یک مقر متعلق به آنها شد. همچنین واحدی از ارتش حمله تروریست‌ها به تعدادی از مواضع نظامی در اطراف شهر البعث در قنیطره را ناکام گذاشت. خبرنگار سانا در قنیطره گفت: واحدی از ارتش سوریه با همکاری گروه‌های دفاع مردمی با تروریست‌های جبهه النصره که از سمت روستای الحمیدیه برای حمله به تعدادی از مواضع نظامی در اطراف شهر البعث نفوذ کرده بودند، درگیر شد و حمله تروریست‌ها را دفع کرد. تعدادی از تروریست‌ها در این درگیری کشته و زخمی شدند و اسلحه و مهمات آنان نیز منهدم شد. خبرنگار سانا ادامه داد: گروه‌های تروریستی به سمت روستای الحمیدیه پا به فرار گذاشتند.


Page Generated in 0/0108 sec