printlogo


کد خبر: 194259تاریخ: 1397/4/2 00:00
اخبار

بررسی افزایش دوباره  دستمزد کارگران
در جلسه آینده شورای عالی کار بحث افزایش دوباره دستمزد کارگران بررسی خواهد شد، چرا که حقوق فعلی پاسخگوی هزینه‌های معمولی زندگی نیست. ابوالفضل فتح‌اللهی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفت‌وگو با تسنیم، درباره تأثیر گرانی‌ها بر سبد معیشت خانوار کارگری گفت: افزایش قیمت مسکن (خرید و اجاره‌بها) بخش زیادی از درآمد کارگران را شامل می‌شود. در چند ماه گذشته با افزایش 30تا40 درصدی قیمت مسکن شرایط کارگران برای زندگی بسیار دشوار شد. وی با بیان اینکه درآمد کارگران کفاف خرید مسکن را نمی‌دهد، افزود: افزایش قیمت مسکن در چند ماه گذشته به سمتی رفت که در حال حاضر کارگران برای اجاره‌بهای مسکن غصه‌دار هستند. بیشتر کارگران به حاشیه شهرها رفته‌اند تا شاید بتوانند مسکنی با قیمت مناسب را تهیه کنند. وی تصریح کرد: افزایش دستمزد سال 97 کارگران نتوانست پوشش تمام هزینه‌‌های زندگی را بدهد و تنها تا حد بسیار اندکی عقب‌ماندگی مزدی سال 96را جبران کرد. فتح‌اللهی اظهار داشت: در جلسه‌‌های آینده شورای عالی کار به طور 100 درصد بحث افزایش دوباره دستمزد را بررسی خواهیم کرد. به‌ گفته وی، تولیدکنندگان برای کنترل هزینه‌های خود از اولین اهرم که تعدیل نیروی کار است استفاده می‌کنند. کارگران در کنار گرانی‌ها و عقب‌ماندگی مزدی مشکل بیکاری و عدم امنیت شغلی را دارند.


تجمع اعتراضی متقاضیان  ‌مسکن‌مهر پردیس
تعدادی از متقاضیان مسکن‌مهر پردیس در اعتراض به عدم تحویل واحدها از سوی انبوه‌‌‌سازان در فاز ۵ تجمع کردند. به‌گزارش تسنیم، اوایل ماه گذشته خبر درخواست افزایش قیمت مسکن‌مهر از سوی انبوه‌‌‌سازان فاز 5 رسانه‌ای شد. این افزایش قیمت برای واحدهایی بود که باید پروسه تحویل آنها از 5 سال پیش آغاز می‌شد. در واکنش به عدم تحویل واحدهای آماده به متقاضیان، شرکت عمران پردیس اعلام کرد به هیچ عنوان افزایش قیمتی در کار نیست و انبوه‌‌‌سازان باید به تعهدات خود پایبند باشند. با وجود هشدار شرکت عمران پردیس اما خبر می‌رسد انبوه‌‌‌سازان همچنان بر خواسته خود مبنی بر افزایش قیمت مسکن‌مهر اصرار دارند. مسأله‌ای که تحویل واحدها را تحت تاثیر قرار داده است.

ساخت ۶ میلیون واحد  کم‌دوام در کشور
مرکز آمار ایران از ساخت ۶ میلیون واحد مسکونی کم‌دوام و نیمه‌بادوام در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ خبر داد و اعلام کرد ۲۳ درصد از خانوارهای تهرانی در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، در جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران از زمستان 95 تا زمستان 96 بالغ‌ بر 30 درصد گران شده است. تعداد معاملات واحد مسکونی در شهر تهران در زمستان سال 90 دارای رشد قابل‌توجهی بوده و به 120 هزار  فقره در این شهر رسیده است. میانگین عمر واحدهای مسکونی خرید و فروش شده در شهر تهران در زمستان سال گذشته به بالای 10 سال رسیده است، مسأله‌ای که از کاهش خرید و فروش واحدهای نوساز در این زمان حکایت دارد. با توجه به اعداد و ارقام ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در سال‌های 93 تا 96 سیر افزایش مبلغ اجاره بیش از قیمت مسکن بوده است. در این راستا، اعمال سلیقه مالکان و همچنین تعیین اجاره‌بها براساس سود بانکی از عوامل این افزایش به شمار می‌رود. در زمستان سال 90 و قبل از آغاز شیب تند رشد قیمت مسکن و زمین در سال 91 تقاضا برای خرید زمین 1/141 درصد در شهر تهران بالا رفته است. براساس این گزارش، 6 میلیون واحد آن جزو واحدهای کم‌دوام و نیمه‌بادوام است، واحدهایی که برای بهسازی و بادوام کردن آنها 13 سال زمان نیاز است. نتایج اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که جمعیت کشور از سال 65 تا 95 حدود 60 درصد، تعداد خانوارها حدود 150 درصد و تعداد واحدهای مسکونی 177 درصد رشد داشته است. آمار واحدهای مسکونی خالی در کشور نشان‌دهنده این واقعیت است که از هر 10 واحد مسکونی حداقل یک واحد خالی از سکنه است.


Page Generated in 0/0063 sec