printlogo


کد خبر: 194274تاریخ: 1397/4/3 00:00
اخبار

واردات خودرو ممنوع شد
بر اساس ابلاغیه وزیر صنعت به سازمان توسعه تجارت و در پی تصمیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ثبت‌سفارش ۱۳۳۹ ردیف کالا ممنوع شد. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در نامه‌ای مورخ 30 خرداد به رئیس سازمان توسعه تجارت فهرست گروه چهارم کالایی را که ثبت‌سفارش آنها ممنوع شده است ابلاغ کرد. در این نامه آمده است: بدینوسیله فهرست گروه چهارم کالایی شامل 1339 ردیف تعرفه 8 رقمی که ثبت سفارش در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع شده، برای اجرا ابلاغ می‌شود. گفتنی است همه ثبت‌سفارشات صادره قبلی مربوط به این ردیف‌ها فاقد اعتبارند مگر اینکه قبل از این تاریخ توسط شبکه بانکی تامین ارز شده و یا بدون انتقال ارز باشند. بر اساس فهرست پیوست کالاهایی که با ممنوعیت ثبت‌سفارش روبه‌رو شده‌اند، واردات خودروی کامل نیز ممنوع اعلام شد.


توافق اوپک نفت را گران کرد
پس از آنکه تولیدکنندگان نفت توافق کردند برای جبران کاهش تولید و در عین حال پاسخگویی به رشد تقاضای جهانی، تولید نفت را اندکی افزایش دهند، قیمت نفت با افزایش روبه‌رو شد. به گزارش رویترز، سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) و دیگر تولید‌کنندگان غیر عضو این سازمان در وین توافق کردند تولید نفت را از ابتدای ماه آینده میلادی به میزان حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند. اما به گفته مقامات عراقی، افزایش واقعی تولید حدود 770 هزار بشکه خواهد بود، زیرا چند عضو اوپک که اخیرا از کاهش تولید خود آسیب دیده‌اند، برای افزایش تولید مشکل خواهند داشت و دیگر تولید‌کنندگان نیز ممکن است قادر به پرکردن این خلأ نباشند. جان کیلداف، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «انتظارات زیادی در بازار شکل گرفته بود مبنی بر اینکه نفت جدید زیادی وارد بازار خواهد شد اما فعلا قرار نیست چنین اتفاقی رخ دهد. ما انتظار افزایش حدودا 8/1 میلیون بشکه‌ای تولید نفت را داشتیم اما اکنون قرار است تولید حدود 600 هزار بشکه افزایش یابد. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات جمعه با 2 دلار و 50 سنت، معادل 4/3 درصد رشد به 75 دلار و 55 سنت رسید. نفت برنت در این هفته 7/2 درصد رشد داشت. قیمت نفت‌خام آمریکا نیز با 3 دلار و 4 سنت، معادل 6/4 درصد رشد به 68 دلار و 58 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت در این هفته 5/5 درصد رشد داشت.


بازار آهن‌فروشان هم کساد شد
رئیس اتحادیه آهن‌فروشان با اعلام اینکه هنوز رونقی در ساخت‌وساز به‌وجود نیامده و خریداری در بازار نیست، گفت: این روزها تولیدکنندگان در شرایط رکود بازار دل به صادرات داده‌اند. محمد آزاد در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه به‌رغم افزایش قیمت مسکن هنوز رونقی در ساخت‌وساز ایجاد نشده است، اظهار داشت: این روزها تولیدکنندگان در شرایط رکود بازار دل به صادرات داده و محصولات خود را در بازارهای مختلف به فروش می‌رسانند. البته نگرانی از دست دادن بازارهای صادراتی هم با تشدید تحریم‌ها وجود دارد. وی با بیان اینکه امروز صادرکنندگان فولاد ملزم به دریافت گواهی مبدأ برای فعالیت‌‌های خود هستند، افزود: از این موضوع استقبال می‌کنیم زیرا تأمین نیاز داخلی بر صادرات اولویت دارد. اما مشکل امروز تولیدکنندگان فولاد انتقال ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما و دریافت ارز 4200 تومانی است زیرا صادرکنندگان برای روند تولید محصولات نیازمند قطعات یا مواد اولیه‌ای هستند که برای خرید آنها امکان تهیه ارز آن هم با قیمت 4200 تومانی را نداشته و باید در بازار آزاد ارز را با قیمت‌‌های بالایی تهیه و نسبت به خرید مواد اولیه خود اقدام کنند. رئیس اتحادیه آهن‌فروشان بر لزوم تجمیع واحدهای تولیدی در شرایط فعلی تأکید کرد و گفت: در رکود بازار باید واحدهای کوچک با واحدهای بزرگ تجمیع شوند در غیر این صورت محکوم به تعطیلی خواهند بود. آزاد با اعلام اینکه در بازار امروز هر کیلو میلگرد با قیمت 3000 تا 3100 تومان به فروش می‌رسد، تصریح کرد: تیرآهن هم در بازار با اختلاف 100 تومانی نسبت به میلگرد با قیمت 3100 تا 3200 تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. البته این قیمت‌ها مورد قبول تولیدکنندگان نیست زیرا آنها شمش آهن را از بورس 2750 تومان خریداری می‌کنند که باید با احتساب حداقل سود آنها را در بازار به فروش برسانند.
 


Page Generated in 0/0088 sec