printlogo


کد خبر: 194299تاریخ: 1397/4/3 00:00
چهارگوشه

حریری در آستانه اعلام دولت جدید
نخست‌وزیر مکلف لبنان پس از دیدار با رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت، دولت جدید در آستانه تشکیل است و رایزنی‌ها برای اعطای پست‌های وزارتی که هر گروه سیاسی می‌خواهد، در مرحله پایانی قرار دارد. سعد الحریری افزود: ما بسیار به معادله نهایی تشکیل دولت نزدیک شده‌ایم و من بسیار خوشبین هستم. اگر روند به همین صورت ادامه یابد خیلی زود دولت را تشکیل می‌دهیم. انتظار می‌رود دولت جدید لبنان براساس سیستم سهمیه‌بندی سیاسی مانند سابق متشکل از 2 نماینده از هر طایفه لبنانی باشد.

راهپیمایی در الحدیده  علیه ائتلاف سعودی
مردم یمن با برگزاری تظاهراتی در شهر الحدیده، ائتلاف متجاوز سعودی را مسؤول جنایت‌ها، محاصره یمن و پیامدهای آن دانستند که نقض آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است. مشارکت‌کنندگان در این تظاهرات تاکید کردند، اقدامات نیروهای دشمن در عدن، خوخه و همه مناطق اشغالی از دروغ‌پردازی‌ها و عوام‌فریبی‌های رسانه‌ای پرده برمی‌دارد. مردم تهامه برای دفاع از شهرشان در کنار ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خواهند ایستاد. این راهپیمایی زمانی انجام می‌شود که درگیری‌های خشونت‌بار میان ارتش از یک‌سو و مزدوران ائتلاف سعودی از سوی دیگر ادامه دارد و تعدادی از نیروهای این ائتلاف در ورودی جنوبی فرودگاه الحدیده کشته و زخمی شدند.

206 زخمی در تظاهرات جمعه غزه
هزاران فلسطینی روز جمعه بار دیگر به مناطق مرزی غزه رفتند و در تظاهرات بزرگ «بازگشت» شرکت کردند. تظاهرات این هفته تحت عنوان «جمعه وفاداری به مجروحان» برگزار شد. سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه از زخمی شدن و مصدومیت ۲۰۶ تن بر اثر شلیک گلوله و استنشاق گاز اشک‌آور در درگیری‌ها با ارتش اشغالگر خبر داد. هیات عالی تظاهرات‌های «بازگشت و شکستن محاصره» اعلام کرد، همچنان به برنامه‌ریزی برای تظاهرات ادامه خواهد داد. تاکنون ۱۳۹ فلسطینی در تظاهرات بازگشت به شهادت رسیده و بیش از ۱۴ هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

تمدید تحریم‌ها علیه کره‌شمالی
هنوز 2 هفته از دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با رهبر کره‌شمالی نگذشته است که دونالد ترامپ تحریم‌های وضع‌شده علیه پیونگ‌یانگ را به مدت یک‌سال دیگر تمدید کرد. این تحریم‌ها از سال 2008 به اجرا درآمده است. در بیانیه ترامپ آمده است که توسعه تسلیحات هسته‌ای در شبه‌جزیره کره، فعالیت‌‌ها و سیاست‌های پیونگ‌یانگ برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا هنوز هم تهدید شمرده می‌شود. این در حالی است که ترامپ پس از دیدارش با کیم جونگ‌اون در سنگاپور گفته بود که اگر تهدیدهای اتمی کره‌شمالی برطرف شود تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور نیز برداشته خواهد شد.

هشدار ایتالیا درباره فروپاشی اتحادیه اروپایی
در بحبوحه اختلافات فزاینده میان کشورهای اروپایی بویژه در ارتباط با مساله آوارگان، وزیر کشور ایتالیا فروپاشی اتحادیه اروپایی را در آینده نزدیک محتمل دانست. ماتئو سالوینی در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل آلمان، گفت: «طی یک‌سال مشخص خواهد شد آیا اروپا متحد خواهد ماند یا خیر». مسؤولان اتحادیه اروپایی معضل کنونی آوارگان را بزرگ‌ترین بحران مهاجرت پس از جنگ دوم جهانی ارزیابی می‌کنند. کشورهای عضو اتحادیه اروپایی با سیاست‌ها و قوانین مختلف تاکنون قادر به مدیریت مطلوب بحران کنونی نبوده‌اند.

تلاش ناکام برای ترور نخست‌وزیر اتیوپی
روز گذشته یک گردهمایی حامیان نخست‌وزیر اتیوپی در شهر آدیس‌آبابا هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت. نخست‌وزیر اتیوپی این حمله را اقدامی شکست‌خورده برای هدف قرار دادن او و اتحاد کشورش خواند. این گردهمایی در حمایت از ابی احمد، نخست‌وزیر ۴۱ ساله اتیوپی که در ماه آوریل روی کار آمده، برگزار شده بود. یکی از اعضای کمیته سازمان‌دهندگان این گردهمایی گفت: این انفجار با پرتاب یک نارنجک رخ داد و شخصی سعی داشت محل حضور نخست‌وزیر را هدف قرار دهد. ابی احمد نخستین نخست‌وزیر مسلمان در تاریخ اتیوپی محسوب می‌شود و 2 ماه از عمر دولت وی گذشته است.


Page Generated in 0/0130 sec