printlogo


کد خبر: 194320تاریخ: 1397/4/3 00:00
اخبار

درخواست مذاکره مستقیم با آمریکا «خودباختگی» است
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: درخواست مذاکره مستقیم با آمریکا، تفسیری جز خودباختگی در برابر آمریکا ندارد و این خواب هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد. علاء‌الدین بروجردی در واکنش به نامه 100 تن از فعالان سیاسی خطاب به مسؤولان عالی‌رتبه نظام و درخواست بازنگری در تصمیمات اساسی و مذاکره مستقیم با آمریکا، گفت: در طول 4 دهه گذشته و از دوران حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و در دوره رهبری مقام معظم رهبری شاهد افراد خودباخته در برابر آمریکا بودیم. وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها اعتبارشان را نزد همپیمانان خود از دست داده و به عنوان دولت منفور و هنجارشکن در عرصه بین‌المللی از آنها یاد می‌شود، تا به حال وضعیت آمریکا در عرصه جهانی به این میزان بد نبوده و در حالت انزوا قرار نداشته است. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: خط سیاسی نظام با منطق بسیار قوی در این زمینه روشن است؛ آمریکا دشمن ملت ایران بوده و این دشمنی را در طول انقلاب به اثبات رسانده است. بروجردی در گفت‌وگو با خانه ملت ادامه داد: هدف‌گذاری آمریکا با خروج از برجام در جهت تمدید دوباره تحریم علیه ملت ایران نشان از دشمنی افزون‌تر آمریکا با ملت و جمهوری اسلامی ایران دارد با این حال چنین درخواستی در این مقطع تفسیری جز خودباختگی در برابر آمریکا ندارد و این خواب هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد.

گزارش‌های مجلس در هیأت نظارت بر برجام مطرح نمی‌شود
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: گزارش‌های 6 ماهه مجلس درباره برجام که طبق قانون تهیه می‌شود، هیچ‌وقت در هیات نظارت مطرح نشده است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه هیات نظارت بر برجام در ایران هر تصمیمی بگیرد سایر ارکان نظام از جمله مجلس نیز می‌پذیرند، یک انتقاد به این هیات مطرح کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی در دوره قبل، قانون «اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام» را تصویب کرد اما گزارش‌های 6 ماهه مجلس درباره برجام که طبق این قانون تهیه می‌شود، هیچ وقت حتی در هیات نظارت مطرح هم نشده و هیچ گزارشی هم از این هیات به مجلس داده نشده است. وی تصریح کرد: برجام همان طور که در عرصه بین‌المللی یک رژیم سیاسی جدید ایجاد کرد، در حوزه سیاست خارجی ایران نیز یک رژیم و ساختار جدید در حوزه روابط بین‌الملل شکل داد که متولی پیشبرد آن هیات نظارت است، لذا در شرایط کنونی هم هیات نظارت بر اجرای برجام باید درباره ماندن یا رفتن از برجام تصمیم بگیرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره رفتار آینده اروپا با برجام در مدت باقیمانده از مذاکرات، تاکید کرد: اروپایی‌ها برجام را به عنوان تابعی از مجموعه اختلافات خود با آمریکا می‌بینند و طبق منافع خودشان تصمیم خواهند گرفت.

احکام قضایی فاجعه منا بزودی صادر می‌شود
محمدجواد لاریجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره آخرین وضع پرونده حادثه منا افزود: این پرونده همچنان مفتوح است و رسیدگی‌ها ادامه دارد. وی گفت: از آنجایی که این پرونده مربوط به مسائل بیرون مرزهای ماست و بویژه کشور عربستان سعودی سیستم قضایی بسیار لغزنده‌ای دارد و قابل اعتماد نیست، رسیدگی‌ها دشوار است. لاریجانی ادامه داد: سال 94 جنایتی بزرگ در منا اتفاق افتاد اما متاسفانه همچون سایر جنایت‌‌‌هایی که در منطقه رخ می‌دهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در حال گذار است. وی گفت: ما در قوه‌قضائیه به شکایت شاکیان این پرونده رسیدگی کردیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، برای آنها پرونده تشکیل دادیم و این رسیدگی ادامه خواهد داشت و ان‌شاءالله در آینده
نه چندان دور احکام قوه‌قضائیه صادر می‌شود. دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضائیه تاکید کرد: ما نمی‌توانیم برای رسیدگی به این پرونده صبر کنیم اما این پرونده باید در مسیر بین‌المللی پیگیری شود و علت عدم حصول نتیجه تا امروز، آلودگی دستگاه‌‌های امنیتی، قضایی و سیاسی کشورهای دیگر است.
بنا بر این گزارش، فاجعه منا مرگبارترین حادثه در تاریخ حج تمتع دوم مهر سال 94 و برابر با ۱۰ ذی‌الحجه ۱۴۳۶قمری و ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی روی داد که به شهادت و مفقود شدن بیش از 7 هزار تن از حاجیان انجامید.
 


Page Generated in 0/0108 sec