printlogo


کد خبر: 194361تاریخ: 1397/4/4 00:00
چهارگوشه

زنان سعودی پشت رل
پس از پایان ممنوعیت رانندگی زنان، از نیمه‌شب شنبه در عربستان سعودی زنان اجازه رانندگی پیدا کردند. برای سال‌ها فعالانی که برای برداشتن منع رانندگی در این کشور مبارزه می‌کردند، دستگیر یا زندانی شده بودند. منع رانندگی از جمله محدودیت‌هایی است که براساس تفسیر وهابی از قوانین اسلامی در عربستان سعودی علیه زنان این کشور به اجرا گذاشته می‌شد؛ اگرچه قوانین عربستان سعودی رانندگی زنان را مشخصا منع نکرده بود اما در عمل به زنان گواهینامه داده نمی‌شد.

اعلام موعد انتخابات شوراهای سوریه
سوریه در اواسط سپتامبر آینده شاهد انتخابات شوراهای شهر خواهد بود. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در بخشنامه‌ای اعلام کرد که ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۸ موعد انتخابات شوراهای شهر در این کشور خواهد بود. از سال ۲۰۱۳ به بعد، گروه‌های مسلح که برخی شهرهای سوریه را در اشغال خود داشتند، شوراهایی تحت عنوان «المجالس المحلیه» تشکیل داده بودند تا امور مدنی را اداره کنند اما این گروه‌های مسلح عموما دچار اختلافات داخلی بودند. این در حالی است ‌که اکنون با آزاد شدن بسیاری از مناطق شهری از دست گروه‌های مسلح بویژه در ریف دمشق، این مناطق برای اداره امور، نیازمند انتخاب اعضای جدید است.

پناهندگی 300 دیپلمات ترکیه‌ای در آلمان
رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند در نتیجه دستگیری‌های گسترده مظنونان به همکاری با عوامل کودتای 2 سال پیش ترکیه، 300 دیپلمات ترکیه‌ای ترجیح داده‌اند به کشورشان بازنگردند و از آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند. پس از کودتای نافرجام 2016 ترکیه که به ادعای دولت آنکارا، طرفداران فتح‌الله گولن، منتقد آمریکانشین متهمان این توطئه هستند، سیلی از بازداشتی‌های مظنون به همکاری با کودتاچیان ارتشی راهی زندان شدند. طبق آمار وزارت کشور آلمان، در 2 سال اخیر هزار و ۱۷۷ دیپلمات، کارمند رسمی اعزامی دولت ترکیه به آلمان و اعضای خانواده‌های‌شان از دولت آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند.

احداث خط راه‌آهن میان عربستان و اراضی اشغالی
شبکه دوم تلویزیون اسرائیل فاش کرد که نخست‌وزیر این رژیم با آغاز ساخت راه‌آهنی که اسرائیل را به عربستان وصل می‌کند، موافقت کرده است. به گزارش رسانه‌های عبری‌زبان، این خط ریلی جدید به عنوان یک مسیر تجاری عمل می‌کند که دریای مدیترانه را به کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و مشخصا عربستان وصل می‌کند. دانس فایس، تحلیلگر امور سیاسی این شبکه گفت که دولت دونالد ترامپ پشت این پروژه است و هدف از آن تقویت ارتباط میان کشورهای به اصطلاح میانه‌رو منطقه و مقابله با خطر ایران است.

جرد کوشنر: معامله قرن تقریباً نهایی شده است
جرد کوشنر، داماد ترامپ در گفت‌وگو با نشریه‌ای فلسطینی گفته معامله قرن تقریبا نهایی شده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. کوشنر در این گفت‌وگو گفته است اگر محمود عباس بخواهد، حاضر است با وی گفت‌وگو کند. در عین حال بار اقتصادی معامله قرن بر عهده اردن و مصر خواهد بود و کشورهای عربی خواستار کشور فلسطینی با مرکزیت قدس هستند. کوشنر در این گفت‌وگو تاکید کرده است مردم فلسطین رهبران خود را برای رد کردن طرحی که آن را ندیده‌‌اند تحت فشار قرار ندهند. داماد ترامپ به عنوان معمار معامله قرن شهرت دارد و در انتقال سفارت آمریکا به قدس نقشی کلیدی داشت.

تظاهرکنندگان خانه معاون ترامپ را محاصره کردند
معترضان به طرح‌‌های ترامپ درباره مهاجران با در دست داشتن پلاکارد‌‌های اعتراض‌آمیز و پخش صدای گریه کودکان در مرزهای جنوبی آمریکا در اطراف خانه «کریستین نلسن»، معاون امنیت داخلی ترامپ تجمع و مسیرهای رسیدن به این خانه را مسدود کردند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. معترضان همچنین یکصدا فریاد می‌زدند کودکان را آزاد کنید. بر اساس طرح ترامپ کودکان از والدین‌شان در مرزهای آمریکا جدا می‌شوند تا به وضعیت خانواده‌های‌شان رسیدگی شود. این کودکان در فروشگاه‌‌های متروکه مرزی نگهداری می‌شوند و شمار آنها به چیزی حدود 2 هزار تن می‌رسد. پیش‌‌‌‌‌‌تر همسر رئیس‌جمهوری آمریکا با لباسی جنجالی که پشت آن نوشته شده بود «برای من که اهمیتی ندارد» در میان آنها ظاهر شده بود.


Page Generated in 0/0072 sec