printlogo


کد خبر: 194371تاریخ: 1397/4/4 00:00
اخبار

عذرخواهی وزیر صنعت به خاطر اظهارات معاونش
وزیر صنعت و معدن نسبت به اظهارات حسن یونس‌سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت و بی‌احترامی وی به رسانه‌ها واکنش نشان داد و گفت: از اصحاب رسانه به دلیل اظهارات معاونم عذرخواهی می‌کنم. محمد شریعتمداری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به اظهارات معاون خود مبنی بر اینکه رسانه‌ها درباره مسائل اقتصادی چرت‌وپرت می‌گویند، گفت: حتما آقای سینکی خسته بوده و خطاب اظهاراتش نسبت به اصحاب رسانه و جراید نبوده است. وی ادامه داد: بدون تردید این شخص رسانه‌ای بوده و این صبر لسان و اشتباه بیان از آن قسمت‌هایی است که نیاز به گذشت رسانه‌ها دارد. شریعتمداری تأکید کرد: بنده به نمایندگی از دیگرانی که قدر رسانه‌ها و مطبوعات را نمی‌دانند عذرخواهی می‌کنم، یکی از مهم‌ترین ارکان دموکراسی در کشورمان وجود رسانه‌های آزاد است که ایجاد شفافیت را به‌وجود می‌آورد و ما به آنها افتخار می‌کنیم. وی افزود: حتما تعامل میان دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها و انتقال صحیح اطلاعات وجود دارد و هر روز بهتر خواهد شد.
نظارت سختگیرانه دولت برای کنترل بازار
«بر اساس تصمیمات شورای عالی هماهنگی سران سه قوه مکلف شدیم بخشی از کالاهایی که اکنون به اندازه کافی در داخل تولید می‌شود یا احیانا نیاز به واردات آنها نیست، واردات آنها را ممنوع کنیم اما اگر تأمین ارزی برای ثبت سفارش کالایی شده باشد مانع آن نمی‌شویم اما اگر غیر از این مراحل تأمین ارز، ثبت سفارش شده باشد، ثبت سفارش آنها معتبر نیست». محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب ادامه داد: نمی‌توانیم 5 هزار قلم کالا را زیر نظر نظام تعزیرات ببریم. وی اضافه کرد: به همین دلیل گروه‌بندی کردیم و کالاهای اساسی و اصلی (گروه اول) مردم اگر بیشتر از قیمت تعیین‌شده به فروش برسند واحدهای عرضه‌کننده را پلمب می‌کنیم تا کسی نتواند از قیمت‌گذاری تعیین‌شده تخطی کند. وی تصریح کرد: گروه دوم کالاهایی هستند که آنها نیز ارز 4200 می‌گیرند ولی به اندازه گروه اول دارای اهمیت نیستند برای آنها نیز سامانه 124.IR طراحی شده و اطلاعیه‌ای صادر شد تا کسانی که از ارز 4200 تومانی استفاده می‌کنند مکلف باشند کالاهایی که به کشور وارد می‌کنند را بر اساس اصول قیمت‌گذاری کالا که در سایت حمایت از مصرف‌کننده اعلام شده قیمت‌گذاری کرده و به مردم اعلام کنند. شریعتمداری ادامه داد: به صورت  تصادفی سراغ برخی کالاها می‌رویم و اگر شکایتی از سوی مردم نیز به سامانه‌های تلفنی 137 و 124 رسیده باشد رسیدگی می‌کنیم تا مشمول تعزیرات شوند؛ به این ترتیب نظارت بر بازار را شکل داده‌ایم. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر غربی‌ها می‌خواهند از بازار ایران استفاده کنند باید شرایط سهلی را برای نقل‌وانتقال منابع ارزی ایران در نظر بگیرند؛ آنها نمی‌توانند وارد کارزار اقتصادی با ایران شوند ولی ایران بازار خود را در اختیار آنها قرار دهد. وی افزود: بخشی از ارز کشور از طریق شبکه بانکی تخصیص داده می‌شود که غالب ارز کشور است و اندک معاملاتی نیز وجود دارد که هنوز سازوکاری برای آن تعیین تکلیف نشده است؛ وقتی 98 درصد بازار با ارز 4200 تومانی تأمین می‌شود آن 2 درصد باقیمانده از بازار در اقتصاد تعیین‌کننده نخواهد بود. شریعتمداری خاطرنشان کرد: تحریک اقتصاد تورمی و دامن زدن به آن توسط رسانه‌ها می‌تواند کنترل شود. اگر مطبوعات برای بازار 2 درصدی شأنی قائل شوند که آن 98 درصد را تحت تأثیر قرار دهند، شرایط سخت‌تر می‌شود.
 

همتی از بیمه مرکزی رفت
با اعلام قطعیت انتصاب عبدالناصر همتی به عنوان سفیر چین، بر اساس ماده ۲۳ قانون بیمه مرکزی، جانشین وی سرپرست بیمه مرکزی می‌شود. به گزارش تسنیم، بر اساس قانون، پرویز خوشکلام‌خسروشاهی که هم‌اکنون قائم‌مقام بیمه مرکزی است بزودی به عنوان سرپرست تعیین می‌شود تا رئیس جدید بیمه مرکزی مشخص شود. عبدالناصر همتی بنا به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تایید رئیس‌جمهوری به عنوان سفیر جدید ایران در چین منصوب شده است؛ البته وی همچنان سکان بیمه مرکزی را در برج بیمه در اختیار دارد و قرار است در یکی، دو هفته آینده به عنوان سفیر ایران در چین کار خود را آغاز کند.


Page Generated in 0/0055 sec