printlogo


کد خبر: 194402تاریخ: 1397/4/5 00:00
پرونده ظلم به دانشجویان بورسیه وارد فاز تازه‌ای شده است
چشم ‌انتظار احقاق حق
دانشجویان بورسیه: عدالت قربانی نشود؛ ظالمان تبرئه نشوند

گروه اجتماعی: با گذشت بیش از 4 سال از جنجال بورسیه‌ها و حواشی پنهان و آشکار آن کماکان حق و حقوق از دست رفته دانشجویان استیفا نشده و بسیاری از آنان در هزارتوی برخی بی‌تدبیری‌ها سرخورده و بی‌انگیزه شده‌اند.
این در حالی است که به دلیل نبود شفافیت حتی اصل بروز تخلف در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مدیران وقت وزارت علوم در ارائه اسناد تخلف مورد ادعای‌شان ناکام بودند و نتوانستند دلایل محکمه‌پسندی به دستگاه قضایی و افکار عمومی ارائه کنند.
رهبر انقلاب هم چندی پیش در دیدار دانشگاهیان به وضوح بر حق دانشجویان در موضوع بورسیه‌ها صحه گذاشتند و فرمودند: «یکی از غلط‌ترین کارهایی که در یکی دو سال گذشته اتفاق افتاد، این موضوع بورسیه‌ها بود. اگر راست هم بود که البته بعدا تحقیق کردند دیدند به آن شکل راست هم نیست، آن طوری که روزنامه‌ها با آن بازی کردند هم نبود، به ما گزارش‌های دقیق و بر اساس بررسی‌ها دادند، راهش این نبود که ما مساله‌ای را روزنامه‌ای کنیم. جنجال درست کردن، حاشیه درست کردن است و این سم برای محیط علمی است که باید با آرامش کار خودش را بکند.
این سم را متاسفانه افرادی براساس همان پایه‌های بینش فکری مبتنی بر سیاسی‌کاری و سیاست‌بازی به کام دانشگاه‌های کشور ریختند، چرا؟ علاوه بر اینکه ظلم هم شد- به خیلی‌ها ظلم شد- هم خلاف قانون بود این کار هم خلاف تدبیر بود، هم خلاف اخلاق بود؛ آن وقت مدام دم از اخلاق می‌زنند. توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند! این کار اخلاقی بود؟ حاشیه‌سازی نشود. نگذارید محیط آموزش عالی اسیر حواشی بشود».
جریان‌سازی گروه‌های سیاسی بود
فرهاد فلاحتی، عضو کمیسیون آموزش مجلس از جمله کارشناسانی است که ماجرای بورسیه‌ها را غلوشده و کار گروه‌های سیاسی می‌داند. وی به «وطن‌امروز» می‌گوید: موضوع بورسیه‌ها بیش از آنکه حاکی از یک طرح و برنامه فساد آموزشی باشد، ناشی از فضای مسموم تبلیغاتی بود. گروهی از سیاسیون می‌خواستند یک مسیر انحرافی ایجاد کنند که البته تا حدودی هم موفق شدند. آنها با شانتاژ تبلیغاتی افکار عمومی و قشر دانشگاهی را حساس کردند اما در عمل دست‌شان خالی بود و نتوانستند سند و مدرک محکمه‌پسندی را به نهادهای نظارتی و قانونی ارائه کنند.
وی گفت: در بررسی‌ها مشخص شد میزان تخلفات کمتر از آن چیزی بود که در رسانه‌ها مطرح می‌شد، به هر حال در همه دوره‌ها تعدادی با زد و بند و ارتباط‌بازی در سیستم آموزش عالی کشور جذب شده‌اند. این موارد در دوره‌های قبلی بیشتر بوده اما رسانه‌های مدعی شفافیت به دلیل اینکه آنها از حزب و باند و جریان سیاسی خودشان بودند به موضوع نپرداختند، حال آنکه این تخلفات اندک را پررنگ و به تعداد زیادی از دانشجویان و نخبگان بی‌گناه تعمیم دادند.
فلاحتی گفت: بسیاری از دانشجویانی که در موضوع بورسیه‌ها نام آنها به میان آمده است تخلف خاصی نداشتند، بنابراین در وهله اول حق و حقوقی که از دانشجویان بورسیه تضییع شد، باید استیفا شود. به هر حال حیثیت علمی و آبروی آنها در معرض خطر قرار گرفت، بیشتر بورسیه‌ها که ما بررسی کردیم مشکلی نداشتند و تخلف هم در حد افراد انگشت‌شماری بود که موضع مجلس هم حمایت از این افراد نیست، این موضوع در قوه قضائیه هم مطرح شده و پرونده همچنان مفتوح است.
چشم‌انتظار احقاق حق
همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس و عضو کمیسیون آموزش مجلس هم با اشاره به فرسایشی شدن موضوع بورسیه‌ها، خاطرنشان کرد: در بررسی‌های کمیسیون آموزش و اصل ۹۰ مجلس مشخص شد تخلفات صورت گرفته محدود است و در حق بسیاری از فارغ‌التحصیلان و نخبگان دانشگاهی اجحاف شده است. وی افزود: نامه‌ای مشترک از سوی کمیسیون آموزش و اصل 90 مجلس به قوه قضائیه ارسال شده است و مصرانه از قوه قضائیه می‌خواهیم درباره بورسیه‌ها با متخلفان برخورد کند، چرا که به دلیل برخی بداخلاقی‌ها حیثیت و اعتبار علمی دانشجویانی که مشکلی هم نداشتند مورد تردید و خدشه جدی واقع شد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت علوم درباره حل موضوع بورسیه‌ها به دنبال خرید زمان است، گفت: به‌رغم دستور وزیر علوم درباره بورسیه‌ها اما اراده جدی در زیرمجموعه وزارت علوم وجود ندارد و شاهد سنگ‌اندازی دانشگاه‌ها در این مورد هستیم که به هر حال مسؤولیت‌ها را متوجه وزیر علوم می‌کند.
عدالت قربانی تبرئه نشود
از سوی دیگر شماری از دانشجویان بورسیه با ارسال نامه سرگشاده‌ای از قوه قضائیه درخواست کردند حال که بسیاری از مظلومان با مراجعه به دادستانی و دادسرا از عاملان این ظلم و جنجال به اتهام ایراد افترا و نقض حقوق قانونی، نشر اکاذیب و هتک حیثیت به قصد تشویش اذهان عمومی شکایت کرده‌اند و چند سال است که منتظر صدور حکم و اعاده حقوق از دست رفته خویش هستند، مبادا با طولانی شدن دادرسی و برخی کارشکنی‌ها، عدالت قربانی و ظالمان تبرئه شوند. در ادامه این نامه تصریح شده، جهت احقاق حق و رسیدگی به مشکلات دانشجویان بورسیه جلسات متعددی در کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و اصل 90 مجلس تشکیل شد و تنها در یکی از جلسات به تخلف و فرافکنی وزارت علوم در تعیین‌تکلیف موضوع بورسیه‌ها تصریح شد و بیشتر قریب به اتفاق اعضای جلسه خواستار معرفی مدیران متخلف به قوه قضائیه شدند. حال دادخواهی دانشجویان به محضر قوه قضائیه انجام شده و همگان چشم‌انتظار اقدام انقلابی مسؤولان قضایی هستند.
 


Page Generated in 0/0063 sec