printlogo


کد خبر: 194427تاریخ: 1397/4/5 00:00
چهارگوشه

سوریه یکی از محورهای دیدار بولتون از مسکو
جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا قرار است از مسکو دیدار کند. سفر بولتون به مسکو در حالی صورت می‌گیرد که مناسبات روسیه و آمریکا طی سال‌های گذشته در پایین‌‌‌‌‌ترین سطوح خود پیگیری می‌شود. بولتون قرار است سران روسیه را برای ملاقات با ترامپ متقاعد کند. تلاش بولتون در حالی است که مناسبات آمریکا و شرکای غربی‌‌‌‌اش طی ماه‌‌های گذشته با چالش‌‌های جدی روبه‌رو بوده و حتی ترامپ علنی مواضع ضد آنگلا مرکل و سیاست‌‌های مهاجرتی وی را اتخاذ کرده است که در عرف بین‌المللی غیرمعمول است. تاس در رابطه با سفر بولتون به روسیه اما می‌نویسد این دیدار با یکی از موضوعات اساسی‌‌‌‌اش پرونده سوریه است.

مقدونیه عضو جدید ناتو خواهد بود
دبیرکل پیمان نظامی ناتو می‌گوید اعضای این پیمان با توجه به حل مساله نام کشور مقدونیه که با گفت‌وگو با یونان رخ داد اکنون می‌توانند روند پیوستن به این پیمان نظامی را آغاز کنند. این در حالی است که سران ناتو 11 و 12 جولای در بروکسل دیدار خواهند کرد. ترامپ در این اجلاس به احتمال قوی به مواضع ناتو خواهد تاخت و در عین حال مسکو هم نسبت به پیوستن مقدونیه به ناتو هشدار داده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. یانس استولنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید اعضای این پیمان آماده گفت‌وگو با مقدونیه برای آغاز مراحل پیوستن به این پیمان هستند. مقدونیه هفته گذشته با تغییر نام به مقدونیه‌شمالی چالش اصلی پیوستن به ناتو را پشت سر گذاشت.

سپر ضدهواپیماهای بدون سرنشین در شهر‌‌های روسیه
وزارت دفاع روسیه می‌گوید در شهرهای اصلی این کشور سپر ضد هواپیماهای بدون سرنشین نصب می‌شود تا از تردد این پرنده‌‌ها جلوگیری و کنترل کافی برای امنیت شهر‌ها وجود داشته باشد. ژنرال آندری کوبان در رابطه با این سامانه می‌گوید سامانه‌‌های جدید که در شهرهای اصلی و بزرگ روسیه نصب می‌شوند قابلیت شناسایی پرنده‌‌های کوچکی را دارند که پایین پرواز می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.  این ژنرال روسی می‌گوید در حال حاضر مسکو نخستین منطقه‌ای است که از امنیت هوایی کامل برخوردار است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

وخامت وضعیت جسمانی رهبر شیعیان بحرین
رهبر شیعیان بحرین که از حدود 400 روز پیش در اقامت اجباری به‌سر می‌برد، یکشنبه‌شب در پی نامساعد شدن وضعیت جسمانی‌اش به بیمارستان منتقل شد. مرکز حقوق بشر بحرین در بیانیه‌ای مطبوعاتی این خبر را اعلام و خاطرنشان کرد که آیت‌الله شیخ عیسی قاسم قدرت حرکت و راه رفتن ندارد و مشکل وی مربوط به استخوان خاصره براساس تشخیص اولیه است. ساکنان محله‌ الدراز، محل زندگی این روحانی بحرینی نیز اعلام کردند، نیروهای امنیتی پسر و داماد آیت‌الله عیسی قاسم را که همراه آمبولانس بودند، بازداشت کرده‌اند، در حالی که آنها داروهای او را به بیمارستان می‌بردند.

مراکز سلطنتی ریاض هدف موشک‌های بالستیک یمن
یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، یکشنبه‌شب مرکز اطلاعات وزارت دفاع و دیگر اماکن وابسته به مراکز سلطنتی در ریاض عربستان را هدف موشک‌های بالستیک قرار داده است. تلویزیون المسیره گزارش داد این موشک‌ها از نوع برکان بودند. فعالان و کاربران اینترنتی سعودی اعلام کردند صدای چندین انفجار در ریاض شنیده شده است. در حالی‌ که یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد تمام موشک‌ها به هدف اصابت کردند ولی پدافند هوایی عربستان مدعی شد یک موشک بالستیک را بر فراز ریاض رهگیری و ساقط کرده است.

86 کشته در خشونت‌های نیجریه
درگیری‌های گروهی بین کشاورزان و دامداران کوچ‌نشین از 2 قوم مختلف در نیجریه حداقل ۸۶ کشته برجا گذاشته است. این درگیری‌ها در ایالت «پلاتو» واقع در نواحی مرکزی نیجریه رخ داده است. گفته می‌شود پنجشنبه گذشته گروهی از کشاورزان قوم «بروم» به دامداران قوم «فولانی» حمله کردند و 5 نفر از آنها را کشتند. نیجریه سال‌هاست با گروه تروریستی بوکوحرام و حملات گاه و بیگاه این گروه به نیروهای دولتی و غیرنظامیان این کشور دست و پنجه نرم می‌کند.
 


Page Generated in 0/0058 sec