printlogo


کد خبر: 194442تاریخ: 1397/4/5 00:00
پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به سؤال «وطن‌امروز» درباره چرایی عدم اعتراض به هلند به خاطر پناه دادن به کلاهی و اخراج 2 دیپلمات ایرانی
اطلاعی ندارم!

گروه سیاسی: «اطلاع دقیقی ندارم» و «چیز قطعی نمی‌دانم»؛ اینها واکنش روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه به سوال خبرنگار «وطن‌امروز» درباره اخراج 2 دیپلمات ایرانی از هلند و همچنین ماجرای قتل عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی در این کشور بود؛ اتفاقی که بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های هلندی در سال 2015 افتاده اما کمتر از 3 هفته از رسانه‌ای شدن آن می‌گذرد البته یک‌سال پیش نیز یکی از رسانه‌های خارجی اشاره‌ای به این اتفاق کرده بود اما در فضای رسانه‌ای چندان مورد توجه قرار نگرفت. در بخشی از نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه خبرنگار «وطن‌امروز» به قاسمی گفت: بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های هلندی، محمدرضا کلاهی‌صمدی، عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یارانش که سال‌ها با نام علی معتمد در هلند زندگی می‌کرده، سال 2015 کشته شده است البته در این زمینه شاهد سکوت مقامات هلندی هم بوده‌ایم که قابل تامل است. سوالی که مطرح است اینکه آیا وزارت امور خارجه به صورت رسمی به هلند اعتراض کرده است؟ به هر حال هلند نزدیک به 30 سال به عامل بزرگ‌ترین اقدام تروریستی تاریخ انقلاب پناهندگی داده است. از سوی دیگر، در خبرها آمده است هلند 2 تن از دیپلمات‌های ایرانی را اخراج کرده است. یعنی به نحوی جای شاکی و متشاکی عوض شده است. واکنش وزارت امور خارجه درباره این دو مورد چیست؟ قاسمی در پاسخ خود درباره اخبار مربوط به قتل عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی گفت: خب! ابتدا باید اصل یک قضیه روشن و قطعی شود تا بتوان اعتراض کرد، لذا درباره آقای کلاهی که نام بردید چیز قطعی نمی‌دانم. اگر مطلبی باشد در چارچوب مسائل کنسولی است که البته من گزارشی در این باره دریافت نکردم که می‌پرسم و بعدا پاسخ می‌دهم. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: درباره آن 2 نفر هم الان اطلاع دقیق ندارم و ترجیح می‌دهم درباره آن سخنی نگویم.
حساسیت رسانه‌ها به اخراج 2 دیپلمات
اما موضوع اخراج 2 دیپلمات ایرانی از هلند از سوی دیگر خبرنگاران حاضر در نشست خبری نیز مطرح شد. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال مهر، درباره خبر اخراج 2 دیپلمات ایرانی توسط دولت هلند و اینکه آیا این قبیل اقدامات اروپایی‌ها را به عنوان اقداماتی غیر‌اعتمادساز و منفی در شرایط کنونی می‌توان ارزیابی کرد یا خیر، بیان کرد: در حال حاضر اطلاع دقیقی از اخراج 2 دیپلمات ایرانی در هلند ندارم، بنابراین این مساله را نه تایید می‌کنم و نه تکذیب. اما زمانی که خبر مشخصی از این موضوع به دست آوریم قطعا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
همین سوالات نشان می‌دهد مساله قابل کتمان نیست و رسانه‌ای شده است و بزودی افکار عمومی نیز با آن درگیر می‌شود و در این بین عدم موضع‌گیری وزارت امور خارجه می‌تواند به افزایش چنین اقداماتی چه در کشور هلند و چه در دیگر کشورها منجر شود. اینکه کسی که عامل خسارت‌بار‌ترین ترور تاریخ انقلاب اسلامی بوده 30 سال بدون دغدغه و با گارانتی هلند زندگی می‌کرده است موضوعی نیست که بتوان براحتی از کنار آن گذشت. حالا اگر در مقابل این رفتار، واکنش متناسب و متقابلی نیز داده نشود ابهامات بیشتری در اذهان ایجاد خواهد شد.
جای جلاد و شهید عوض نشود
اما اینکه همزمان با نشر گسترده خبر قتل عامل انفجار حزب جمهوری در هلند یا به عبارت دیگر اعطای پناهندگی 30 ساله این کشور به عامل شهادت شهید بهشتی و یارانش، اخبار قطعی اخراج 2 دیپلمات ایرانی نیز منتشر می‌شود، مساله را وارد فاز تازه‌ای می‌کند. بر اساس اسناد و اطلاعاتی که در اختیار «وطن‌امروز» قرار دارد موضوع اخراج 2 دیپلمات ایرانی از هلند قطعی است. اسامی این افراد نیز مشخص است. درباره اعطای پناهندگی 30 ساله هلند به کلاهی نیز به نظر محلی برای تردید وجود ندارد. اما خب! وزارت امور خارجه فعلا تصمیم گرفته است در این زمینه اظهار نظر نکند.
کلاهی از اعضای رده‌پایین سازمان منافقین بود
هشتم خردادماه سال جاری بود که رسانه‌های هلندی مدعی ترور محمدرضا کلاهی‌صمدی با نام مستعار علی معتمد شدند. بر اساس اخبار منتشره در این رسانه‌ها در سال 2015 میلادی، اعضای یک باند مواد مخدر در هلند وارد خانه وی شدند و بعد از شلیک 2 گلوله به سرش، فرار کردند. جسد در خانه ماند و بعد از 3 ماه که متعفن شده بود، توسط پلیس کشف شد. این حادثه در شهر المیره هلند اتفاق افتاد و رسانه‌های هلندی این ادعا را به نقل از دادگاهی که برای 2 نفر در هلند به اتهام قتل «علی معتمد» برگزار شده بود، مطرح کرده‌اند. عامل انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، محمدرضا کلاهی، از اعضای رده‌پایین سازمان منافقین بود. نفوذ کلاهی در تشکیلات حزب جمهوری با کمک «محمدجواد قدیری» از اعضای قدیمی و مهم سازمان و نفوذی در کمیته انقلاب مستقر در اداره دوم ارتش صورت گرفته بود و در جریان انفجار دفتر حزب جمهوری نیز محمدجواد قدیری عامل انتقال‌دهنده بمب‌های ساخته‌شده از قسمت فنی سازمان منافقین به عوامل اجرایی و از جمله کلاهی بوده است. 3 روز قبل از وقوع این حادثه، محمدجواد قدیری، به دوستان خود با اطمینان خبر داده بود روز هفتم تیر کار یکسره خواهد شد.


Page Generated in 0/0064 sec