printlogo


کد خبر: 194475تاریخ: 1397/4/6 00:00
مشکلات، دغدغه‌ها و مطالبات بخش دارویی کشور همچنان پابرجاست
هشدار داروسازان به وزارت بهداشت
عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان: درخواست جابه‌جایی داروخانه‌ها به مناطق مرفه‌نشین افزایش یافته است!

گروه اجتماعی: عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران با اشاره به ابلاغ بخشی از آیین‌نامه جدید مجوز تاسیس داروخانه‌ها طی چند روز گذشته، گفت: طی چند روز اخیر درخواست جابه‌جایی داروخانه‌ها به مناطق مرفه‌نشین افزایش یافته است. در حال حاضر تنها مرجع صدور مجوز تاسیس و تایید صلاحیت داروخانه‌ها و نظارت بر آنها بر عهده سازمان غذا و دارو است. سال‌هاست 2 محدودیت حدنصاب جمعیت و فاصله برای مجوز تاسیس داروخانه‌ها اعمال شده است اما اکنون با ابلاغ بخشی از آیین‌نامه جدید مجوز تاسیس داروخانه‌ها، شرط رعایت حدنصاب فاصله کم شده و داروخانه‌ها می‌توانند در فواصل کمی از یکدیگر فعالیت کنند.
آرش محبوبی، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران افزود: طی چند روز اخیر تعداد زیادی از داروسازان با مراجعه به انجمن داروسازان تهران، درخواست جابه‌جایی از مناطق پایین شهر به مناطق مرفه‌نشین را دارند. وی تصریح کرد: تغییر آیین‌نامه‌ها با توجه به شرایط فعلی کشور از لحاظ اقتصادی و ارز دارو به صلاح نیست و این تغییر آیین‌نامه بدون هیچگونه مشورتی با انجمن داروسازان ابلاغ می‌شود. عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران تاکید کرد: ابلاغ این آیین‌نامه باعث به خطر انداختن سلامت جامعه و کاهش دسترسی عادلانه مردم و بیماران به داروخانه‌ها می‌شود که می‌تواند التهابات زیادی در جامعه در پی داشته باشد. محبوبی افزود: افزایش درخواست داروسازان برای انتقال به مناطق مرفه‌نشین، موضوع عدالت اجتماعی و دسترسی عادلانه مردم به خدمات دارویی را با بی‌نظمی مواجه می‌کند. وی گفت: تغییر آیین‌نامه جدید مجوز تاسیس داروخانه‌ها برخلاف سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و همچنین برخلاف اهداف طرح تحول سلامت است.
هشدار داروسازان به وزارت بهداشت
این در حالی است که روز گذشته هم دبیر انجمن داروسازان تهران درباره تغییر آیین‌نامه احداث داروخانه هشدار داد.
 دبیر انجمن داروسازان تهران گفت: انجمن داروسازان تهران با هرگونه تغییر در آیین‌نامه که آسیب جدی به خدمات دارویی به مردم و بیماران وارد می‌کند بشدت مخالف است. محمدرضا دری، دبیر انجمن داروسازان تهران ضمن هشدار جدی به مدیران مربوطه نسبت به تغییر آیین‌نامه احداث داروخانه، به فارس اظهار داشت: متأسفانه بتازگی به صورت شتاب‌زده بدون اخذ کارشناسی‌های لازم مدیران وزارت بهداشت مبادرت به ابلاغ آیین‌نامه جدیدی برای احداث داروخانه‌ها کرده‌اند که نقد بسیاری بر آن وارد است. دری افزود: آیا در این برهه از زمان لازم است چنین ریسکی را به بهانه افزایش اشتغالزایی انجام بدهیم آن هم برای موقعیت شغلی داروخانه که حداقل در سال‌های اخیر در همه جراید و رسانه‌ها و در تمام تحلیل‌های اقتصادی از آن به عنوان «شغل در خطر اقتصادی» یاد شده است؟! وی گفت: مشکلات عدیده‌ای که این روزها به‌خاطر صرفه‌جویی اقتصادی در کم کردن مارژین داروخانه، شرکت‌های پخش و دیگر علل به‌خاطر جلوگیری از گران شدن دارو به‌وجود آمده است نیز این پرسش را مطرح می‌کند که در این برهه از زمان با توجه به مشکلات واردات و انتقال ارز (به نقل از رئیس سازمان غذا و دارو) و همچنین فرامین رهبری در تعیین یک اقتصاد مقاومتی راهبردی و ارزان نگه داشتن جبری، آیا باید آیین‌نامه احداث داروخانه تغییر کند؟ دبیر انجمن داروسازان تهران گفت: با تغییرات جدید در آیین‌نامه ابلاغی، درخواست تغییر از نقاط محروم شهری نسبت به مناطق با تمرکز پزشکان بیشتر است که متاسفانه علت اصلی نوشتار این آیین‌نامه را دسترسی آسان‌تر مردم و بیماران به داروخانه‌هاست، زیر سوال می‌برد. دبیر انجمن داروسازان تهران در پایان گفت: به نظر می‌رسد آیین‌نامه اخیر در برهه زمانی فصلی و شرایطی که داریم آسیب جدی وارد می‌کند و انجمن داروسازان تهران قطعا با هرگونه تغییر در آیین‌نامه که آسیب جدی به خدمات دارویی به مردم و بیماران وارد می‌کند، بشدت مخالف است.
 


Page Generated in 0/0048 sec