printlogo


کد خبر: 194486تاریخ: 1397/4/6 00:00
نمایندگان: اگر تیم اقتصادی عوض نشود وزرا را استیضاح می‌کنیم
اولتیماتوم مجلس برای ترمیم کابینه

گروه اقتصادی: نماینده‌های مجلس در نامه‌ای به روحانی به وی اولتیماتوم دادند کابینه را ترمیم کند اگرنه وزرا را استیضاح خواهند کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، روحانی نشان داده از اینکه به ترکیب اقتصادی دست بزند واهمه دارد؛ روحانی در فاصله چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری و در حالی که انتقادهای اقتصادی به اوج خود رسیده بود حاضر نشد کابینه اقتصادی را ترمیم کند و در عوض وزرای آموزش‌وپرورش، ورزش و فرهنگ و ارشاد را تغییر داد! تیم اقتصادی روحانی در دولت دوازدهم نیز نتوانست انتظارها را برآورده کند و در یک اقدام تاریخی، مجلس در حالی که فقط چند ماه از عمر دولت دوازدهم گذشته بود وزرای جهادکشاورزی، کار و راه‌وشهرسازی را بهمن‌ماه 1396 استیضاح کرد تا معلوم شود نمایندگان از عملکرد تیم اقتصادی بشدت ناراضی هستند البته لابی‌ها موجب شد وزرا دوباره رای بیاورند اما با ادامه فعالیت آنها باز هم مشکلات اقتصادی پابرجا ماند و این دفعه سخن از استیضاح وزرای بیشتری است. تاکنون طرح استیضاح وزرای کار، نفت و اقتصاد تقدیم هیات‌رئیسه شده و دیروز خبرگزاری مجلس از ارسال نامه نمایندگان به روحانی و اولتیماتوم به وی خبر داد. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس از نامه نمایندگان به رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: تیم اقتصادی دولت نتوانسته مشکلات کشور را حل کند و در اجرا و پیشگیری‌ها ضعیف عمل کرده است. بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر از نامه نمایندگان به رئیس‌جمهور خبر داد و اظهار داشت: نمایندگان با امضای نامه‌ای خواستار ترمیم کابینه دولت شدند. وی تأکید کرد: تیم اقتصادی دولت نتوانسته مشکلات کشور را حل کند. متأسفانه تیم اقتصادی دولت در اجرا و پیشگیری‌ها ضعیف عمل کرده است. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس با بیان اینکه دولت باید تیم اقتصادی خود را ترمیم کند، اظهار داشت: حداقل ۵ ماه است که دلسوزان نظام و نمایندگان از تیم اقتصادی دولت گله‌مند هستند و از راه‌های مختلف به رئیس‌جمهور پیام داده‌اند که باید تیم اقتصادی دولت ترمیم شود ولی متأسفانه گوش شنوایی برای ترمیم دولت وجود ندارد.
مدیریت اقتصادی ضعیف است
عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت درباره جزئیات نامه به روحانی گفت: با توجه به مدیریت ضعیف دولت در مسائل اقتصادی، مجلس بارها به رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت تذکرهای جدی داد اما متاسفانه مدیریت خوبی بر بازار ارز و سیاست‌های پولی مشاهده نمی‌شود. نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید تیم اقتصادی خود را اصلاح، بازسازی و ترمیم کند، افزود: در این راستا استیضاح وزیر اقتصاد به اتفاق تعداد زیادی نماینده از طیف‌های مختلف به پیش برده می‌شود که امضاهای آن تکمیل شده و آماده تحویل به هیات‌رئیسه است.
مجلس منتظر پاسخ رئیس‌جمهور است
وی با اشاره به اینکه دیروز جلسه‌ای با حضور طیف‌های سیاسی و فراکسیون‌های مختلف در حاشیه صحن علنی مجلس برگزار شد، ادامه داد:  در جمع بندی  جلسات مقرر شد پیش از ورود به بحث استیضاح وزرا، مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهور انجام شود و از رئیس‌جمهور درخواست ترمیم کابینه و استفاده از نظرات کارشناسی اقتصاددانان صاحب‌نظر در این راستا شده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متنی توسط طیف‌های مختلف سیاسی خطاب به رئیس‌جمهور تهیه می‌شود که به دفتر دولت ارسال خواهد شد، یادآور شد: فعلا برای  استیضاح وزرا دست نگه داشته شده تا پاسخ رئیس‌جمهور دریافت شود و اگر رئیس‌جمهور پاسخ مثبتی در جهت رفع مشکلات مردم با ترمیم و بازسازی تیم اقتصادی دولت دادند مجلس نیز در جهت بهبود وضعیت فعلی به رئیس‌جمهور کمک می‌کند.
 مجلس به دنبال رفع مشکلات معیشتی است
پاپی‌زاده افزود: مجلس به دنبال رفع مشکلات معیشتی مردم است و تمام طیف‌های سیاسی روی این موضوع تاکید دارند که اولویت مجلس رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید با موضع‌گیری منطقی تصمیم صحیحی را اتخاذ کند، ادامه داد: مجلس اعلام کرده در کنار دولت برای حل مشکلات معیشتی مردم تلاش می‌کند اما اگر دولت بخواهد بی‌تفاوت به تمام سیاست‌های اشتباه گذشته اقتصادی به فعالیت ادامه دهد مجلس اقدامات لازم خود را انجام می‌دهد. مجلس در این نامه به رئیس‌جمهور درباره تمام موضوعات اتمام‌حجت می‌کند و اگر تیم اقتصادی دولت ترمیم نشود مجلس استیضاح وزرای اقتصادی را رقم می‌زند.
 

استیضاح وزیر اقتصاد تقدیم هیأت رئیسه شد
عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از تقدیم طرح استیضاح وزیر اقتصاد به هیات رئیسه با ۵۰ امضا خبر داد. علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت:۵۰ نماینده مجلس طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی را در ۱۶ محور به هیات‌رئیسه تقدیم کردند که بر این اساس این استیضاح به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع خواهد شد و این کمیسیون یک هفته برای بررسی موضوع با دعوت از وزیر مربوطه و استیضاح‌کنندگان مهلت دارد. وی افزود: پس از پایان مهلت یک هفته‌ای، کمیسیون اقتصادی نظر خود را به هیات‌رئیسه اعلام می‌کند و اگر در این مدت حداقل ۱۰ نفر در موضع خود برای استیضاح باقی مانده باشند، استیضاح کرباسیان در نخستین جلسه علنی اعلام وصول می‌شود و پس از آن هم کاهش امضاها تاثیری در طرح آن ندارد، وزیر هم موظف است ظرف ۱۰ روز برای پاسخگویی در صحن مجلس حاضر شود. گفتنی است دوشنبه گذشته نیز طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با 50 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.
 


Page Generated in 0/0058 sec