printlogo


کد خبر: 194490تاریخ: 1397/4/6 00:00
«درخواست معافیت 3 کشور اروپایی درباره تحریم ایران بی‌پاسخ مانده است»
فرانسه: نمی توانیم نیازهای ایران را تأمین کنیم

حقیقت توان اروپا برای ادامه برجام با ایران، رفته‌رفته با نزدیک شدن به پایان مهلت اروپا برای ارائه تضمین تامین منافع ایران مشخص می‌شود. این کشورها در حالی قرار است ظرف چند روز آینده بسته پیشنهادی خود را به ایران ارائه کنند که برای ارائه همین بسته نیز نیازمند معافیت‌‌های تحریمی آمریکا هستند. اما آنگونه که برونو لمایه، وزیر اقتصاد فرانسه می‌گوید تا حالا آمریکا حاضر به پاسخگویی به این درخواست‌ها نشده است. به گزارش «وطن‌امروز»، یک ماه و نیم پیش،
چند هفته پس از خروج آمریکا از برجام، وزرای اقتصاد و خارجه فرانسه با 60 نماینده شرکت‌های فرانسوی فعال در ایران دیدار کردند و به شرکت‌ها اطمینان دادند دولت فرانسه تصمیم دارد «قاطعانه» از منافع شرکت‌ها در برابر تحریم‌های آمریکا دفاع کند. اما یک ماه و چند روز پس از این وعده و در حالی که شرکت‌های اروپایی و فرانسوی با وجود فرصت 6 ماهه، ترجیح دادند از بازار ایران کوچ کنند، وزیر خارجه فرانسه صریح‌تر درباره این اتفاق سخن گفت. او که با تلویزیون بی‌ام‌اف گفت‌وگو کرده، گفته است این شرکت‌ها و کسب‌وکارها «قادر نخواهند بود در ایران باقی بمانند، زیرا [لازم است] در ازای محصولات ارائه شده به ایران و تولید در ایران پولی دریافت کنند و آنها [ایرانی‌ها] نمی‌توانند پول را پرداخت کنند، زیرا هیچ نهاد مالی اروپایی خودمختار و مقتدری وجود ندارد». دیروز در حالی که اروپا خود نیز درگیر جنگ اقتصادی جدیدی با آمریکا در حوزه اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم شده است، وزیر اقتصاد فرانسه از بی‌پاسخ ماندن درخواست‌های 3 کشور تروئیکای اروپایی برای اخذ معافیت‌‌های تحریمی درباره ایران خبر داد. به گزارش فارس به نقل از رویترز، کشورهای اتحادیه اروپایی درباره تحریم‌ شرکت‌های‌شان از سوی آمریکا در ارتباط با فعالیت‌های‌شان در ایران خسته شده‌اند. لمایه در این باره گفت: تاکنون هیچ علائم مثبتی از واشنگتن درباره درخواست‌های مشترک فرانسه، آلمان و انگلیس درباره معافیت‌های تحریمی شرکت‌های‌ این کشورها دریافت نشده است. وی گفت: در حال حاضر درخواست‌های ما در این زمینه بی‌پاسخ مانده است.
سفیر فرانسه:  شرکت‌ها خصوصی‌اند
به دنبال خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های اروپایی نیز از بیم تحریم‌‌های آمریکا از ایران رفتند. در بین این شرکت‌های بزرگ اروپایی،  شرکت‌های فرانسوی «توتال»، «پژو- سیتروئن»، «ایرباس» و «آلستوم» حاضر به ادامه همکاری با ایران نشدند. کشورهای اروپایی با توجیه اینکه شرکت‌های این اتحادیه، خصوصی هستند و دولت نقشی در تصمیم‌‌‌گیری آنها ندارد، از تصویب قوانینی گفتند که اجازه فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط را در ایران می‌دهد اما معلوم نیست شرکت‌ها با وجود قوانین جدید حاضر به فعالیت در ایران خواهند شد یا خیر. اروپا اما در شرایطی که توانایی تامین نیازهای ایران را ندارد، خواهان ادامه برجام است. این را سفیر فرانسه در فلسطین اشغالی گفته و با این حال تاکید کرده این شرکت‌ها هستند که باید درباره فعالیت در ایران تصمیم بگیرند. «هلن لوگال» سفیر فرانسه در فلسطین اشغالی در مصاحبه با نشریه سعودی «ایلاف» اعلام کرد کشورش خواستار باقی‌ماندن ایران در توافق هسته‌ای (برجام) است اما به آنچه آن را «توافق جدید» خواند نیز اشاره کرد و گفت: ما هنوز یک طرف برجام  هستیم جز آمریکا. می‌خواهیم ایران هم به آن متعهد بماند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. ما ارتباط‌مان را با آنان ادامه می‌دهیم و می‌خواهیم آنان هم به توافق همچنان احترام بگذارند. ایلاف پرسید: «اما شرکت‌های اروپایی به دلیل تصمیم آمریکا نمی‌توانند با ایران کار کنند» و لوگال گفت: درباره شرکت‌های اروپایی باید بگویم که این، تصمیم دولت نیست چون آنها شرکت‌های خصوصی‌اند. سفیر فرانسه ادامه داد: بله! برخی شرکت‌ها بازار آمریکا و خروج از ایران را ترجیح می‌دهند. هیچ شرکتی نیست که با آمریکا کار کند و ترجیحش باقی‌ماندن در ایران باشد. در نتیجه این تصمیم خودش است. آنچه ما تلاش می‌کنیم انجام دهیم، گفت‌وگو با آمریکاست تا امکان باقی‌ماندن این شرکت‌ها در ایران فراهم شود.


Page Generated in 0/0107 sec