printlogo


کد خبر: 194508تاریخ: 1397/4/6 00:00
چهارگوشه

جنگ لفظی میان کمپین اردوغان و کنگره آمریکا
نماینده کنگره آمریکا که گفته بود به اردوغان به‌خاطر پیروزی در انتخابات تبریک نخواهد گفت با واکنش سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه روبه‌رو شد. این سخنگوی اردوغان در میان خبرنگاران گفت نه‌تنها به تبریک او نیازی نیست بلکه او باید دهانش را ببندد. پیروزی اردوغان در ترکیه که پیش‌تر کودتای آمریکایی را سرنگون کرده بود برای واشنگتن خبر خوشی نیست به همین منظور به نظر می‌رسد آینده سیاسی طرفین با چالش‌‌های جدی روبه‌رو باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. ابراهیم کالین از سوی اردوغان توئیت کرده است مردم ترکیه به تو و تبریک تو نیازی ندارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. آدام شیف، عضو کنگره آمریکا پیش‌‌‌‌‌‌تر مواضع ضد اردوغان اتخاذ کرده بود.

ایوانف چیزی را امضا نمی‌کند
جورجه ایوانف، رئیس‌جمهوری مقدونیه تمام آنچه را که نخست‌وزیر و دولت مقدونیه پیش از این با یونانی‌ها بافته بود پنبه کرد. ایوانف در جمع خبرنگاران گفت وی تغییر نام مقدونیه را امضا نخواهد کرد. در همین حال مخالفان این تغییر نام پیش از این در خیابان‌‌های اسکوپیه تجمع کرده و خواهان مقاومت دولت شده بودند. یونان ادعا می‌کند مقدونیه نام تاریخی است که به این سرزمین تعلق دارد و دولت مقدونیه با تغییر نام به مقدونیه شمالی موافقت کرده بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. با بازگشت این لایحه به مجلس مقدونیه باید اکثریت مجلس درباره این تغییر نام رای دهند که در شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد این اتحاد ایجاد شود.

روسیه نیروی اتمی دریایی بنا می‌کند
مقامات رسمی و دولتی روسیه می‌گویند این کشور طرح‌‌هایی دارد که زیر دریا نیروگاه‌‌های اتمی خود را بسازد. این اقدام هر گونه خطر رادیواکتیو را به حداقل می‌رساند. این ایده متعلق به دانشمند هسته‌ای روس آندری ساخاروف بود که هیچ‌گاه عملی نشد و می‌تواند نیروی بازدارنده اتمی زیردریایی نیز باشد. این نیرو در عین حال قادر است زیردریایی‌‌های اتمی را پوشش دهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. روسیه در حال کار کردن روی نیروی واکنش اتمی زیردریایی است که بتواند از این طریق با ایجاد سونامی و تحولات آب‌وهوایی رقبای اتمی‌‌‌‌اش را محدود و به عنوان یک نیروی بازدارنده استفاده کند. ایده آندری ساخاروف به پروژه T-15 شهرت داشت.

فشار آلمان بر فرانسه برای پذیرش اعضای جدید
آلمان، فرانسه را برای پذیرفتن عضویت آلبانی و مقدونیه در اتحادیه اروپایی تحت فشار قرار داده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. گفته می‌شود آلمان خواهان عضویت این دو کشور در ساختار اتحادیه اروپایی است اما مکرون به عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه با این ایده مخالفت می‌کند. پیش از این آلمان به‌خاطر سیاست‌‌های مهاجرتی‌‌‌‌اش در اروپا تحت فشار قرار داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. آلمان می‌گوید برای ثبات در بالکان غربی باید اتحادیه اروپایی گفت‌وگو با آلبانی و مقدونیه برای عضویت این دو کشور در اتحادیه اروپا را آغاز کند. هلند و فرانسه همانطور که اشاره شد از مخالفان این ایده هستند.

جنایت خونین سعودی در عمران
حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی به منازل مسکونی در یکی از محله‌های شهر عمران در یمن 9 کشته و 19 زخمی برجای گذاشت که اغلب آنها کودک و زن هستند. روز گذشته شمار زیادی از ساکنان شهر عمران نیز در اعتراض به این جنایت ائتلاف سعودی که یکشنبه‌شب به‌وقوع پیوست، تظاهرات کردند. سخنگوی رسمی انصارالله نیز در پی این حمله در پستی توئیتری نوشت: ائتلاف متجاوز عربستان همچنان در حال جنایت است و آخرین آنها هدف قرار دادن محله البرید در عمران با پوشش بین‌المللی و آمریکایی و در سایه اهمال سازمان ملل است.

ادامه سلب تابعیت از بحرینی‌‌ها توسط آل‌خلیفه
دادگاه کیفری بحرین در ادامه اقدامات علیه فعالان و مخالفان سیاسی، روز گذشته یکی از رهبران ائتلاف «۱۴ فوریه» را سلب تابعیت کرد. در شکایتنامه این فعال سیاسی که قبلا هم به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود،  اتهامات «تلاش و دعوت برای ساقط کردن نظام و اخلال در فعالیت موسسات دولتی» مطرح شده است. دیدبان حقوق‌بشر در محکومیت نوع تعامل منامه با فعالان سیاسی، اعلام کرد اقدام مقام‌های بحرینی در سلب تابعیت شهروندان بحرینی، تاکید بر بطلان ادعاهای آنها درباره احترام به چندجانبه‌گرایی و تسامح دارد.


Page Generated in 0/0111 sec