printlogo


کد خبر: 194529تاریخ: 1397/4/7 00:00
چهارگوشه

استعفای مشاور امنیت ملی پاکستان
مشاور امنیت ملی پاکستان در اقدامی ناگهانی و به دلایلی نامشخص استعفا کرد. ناصرخان جنجوعه از اکتبر 2015 در سمت مشاور امنیت ملی پاکستان فعالیت داشت. این استعفا در حالی انجام شد که قرار بود دور جدید مذاکرات صلح افغانستان و پاکستان روز گذشته با حضور جنجوعه به عنوان رئیس هیات پاکستانی و سفیر افغانستان در پاکستان به عنوان رئیس هیات افغانستانی، در اسلام‌آباد برگزار شود. جنجوعه پیش‌تر اعلام کرده بود پاکستان در پی تحقق صلح پایدار با افغانستان است و برای تحقق این هدف، رهبران طالبان افغانستان به فرآیند آشتی ملی در این کشور بپیوندند.

بزرگ‌ترین مصادره در تاریخ مالزی
 پلیس مالزی اعلام کرد ارزش کلی پول، جواهرات و صدها ساعت و چمدان‌های ضبط‌شده از اموال نجیب رزاق، نخست‌وزیر پیشین این کشور، حدود 273 میلیون دلار است. این اموال در راستای تحقیقات برای بررسی اتهام‌های پولشویی نجیب رزاق ضبط شده است. رئیس تحقیقات جرائم تجاری، اموال به‌دست آمده از منزل رزاق را «بزرگ‌ترین مصادره در تاریخ مالزی» دانست. ماهاتیر محمد 92 ساله در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش به مردم مالزی وعده داد با فساد مقابله و آن را ریشه‌کن خواهد کرد.

حمله پهپادی صهیونیست‌ها  به اردوگاه آوارگان غزه
بامداد چهارشنبه منابع فلسطینی اعلام کردند یک پهپاد مسلح ارتش رژیم صهیونیستی یک خودروی شخصی را در نوار غزه هدف حمله موشکی قرار داده و از بین برده است. این خودرو در حالی که در اردوگاه پناهجویان النصیرات در منطقه دیر البلح پارک شده بوده، هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. همزمان با این بمباران، رسانه‌های صهیونیستی از به صدا درآمدن آژیر هشدار حمله راکتی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه خبر دادند. رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر شاهد حملات هوایی متعدد رژیم صهیونیستی بوده و همزمان نیروهای مقاومت فلسطینی با شلیک راکت به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین، این حملات را پاسخ داده‌اند.

خط و نشان آمریکا برای ترکیه
بحث خرید سامانه پدافندی پیشرفته  اس400 از روسیه، به چالشی در روابط آمریکا و ترکیه بدل شده است. آمریکایی‌ها می‌گویند که یک سلاح روسی نباید به جنگ‌افزار یک کشور عضو ناتو وارد شود. در همین راستا، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که اگر ترکیه سامانه پدافندی اس400 را از روسیه خریداری کند، مشمول تحریم‌های آمریکایی می‌شود. رجب طیب اردوغان که با این استدلال آمریکایی‌ها بشدت مخالف است، ضمن اشاره به وجود اس۳۰۰ در سامانه پدافندی یکی دیگر از اعضای ناتو یعنی یونان، به همتای روس خود پیشنهاد داده سامانه اس۵۰۰ به صورت مشترک تولید شود.
 
تظاهرات حامیان شیخ زکزاکی  در نیجریه
طرفداران جنبش اسلامی نیجریه با برپایی تظاهرات در ابوجا، خواستار آزادی شیخ زکزاکی و همسرش که بیش از 2 سال در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برند، شدند. موج سرکوب شیعیان در نیجریه از آذر سال 94 با یورش نظامیان این کشور به حسینیه شهر زاریا در ایالت کادونا آغاز شد که در آن حمله شیخ زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی به همراه همسرش بازداشت شده و حدود 350 نفر از جمله 3 فرزند شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند. بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری این کشتار را محکوم کرده‌اند.

شکایت تحریم‌کنندگان از قطر  به دیوان بین‌المللی دادگستری
 عربستان، امارات و بحرین درصدد هستند تصمیم سازمان هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) درباره تحریم هوایی قطر را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع دهند.  پیش‌تر قطر به ایکائو درباره اقدام عربستان، امارات و بحرین به بستن آسمان خود روی پروازهای مسافری قطر شکایت کرده بود و این سازمان به این کشور فرصت استماع مطالب را داده است. ائتلاف تحریم‌کننده، اقدام ایکائو را بر خلاف قوانین بین‌المللی خوانده و اعلام کرده‌ است علیه این تصمیم به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت خواهد کرد. عربستان‌سعودی، امارات، بحرین و مصر در پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابط خود را با دوحه قطع کردند.
 


Page Generated in 0/0055 sec