printlogo


کد خبر: 194551تاریخ: 1397/4/7 00:00
صدور پروانه ساخت در باغات توسط شهرداری ادامه دارد
تیشه بر ریشه باغات پایتخت

گروه اجتماعی: مصوبه برج- باغ‌ها در اسفند۹۶ لغو شد اما شهرداری مصوبه را تا مدت‌ها ابلاغ نکرد. سخنگوی شورای شهر اعلام کرد گزارشی مبنی بر اینکه شهرداری در حال صدور پروانه ساخت در باغات است به شورا رسیده است اما معاون تازه‌کار شهرداری این موضوع را تکذیب کرد.
به گزارش فارس، مصوبه برج- باغ‌ها که صاحبان باغات در تهران را مجاز می‌کرد در 30 درصد از ملک خود دست به ساخت‌وساز بزنند، در اسفندماه سال گذشته از سوی شورای شهر تهران لغو شد. این مصوبه اوایل دهه 80 در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده بود. شورای شهر پنجم ضمن لغو این مصوبه از شهرداری تهران خواست در عرض 2 ماه مصوبه‌ای جایگزین برای مصوبه برج- باغ‌ها ارائه کنند. با وجود این تا امروز پیشنهادات شهرداری در شورای شهر قابل قبول نبوده است. برای مثال بر مبنای پیشنهادی که شهرداری اواسط خرداد به شورای شهر ارائه کرد، تعداد طبقات در باغ طبق پهنه خواهد بود و مجموع سطح مداخلات در باغ نیز در مجموع 30 درصد خواهد بود و تعداد زیرزمین هم نباید بیش از 2 طبقه باشد که این پیشنهاد با استقبال مواجه نشد.
صدور پروانه ساخت ادامه دارد
در حالی که مصوبه برج- باغ‌ها لغو شده محسوب می‌شود ولی گزارش‌ها و اظهاراتی نشان می‌دهد شهرداری همچنان در حال صدور پروانه ساخت در باغات است. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر و رئیس کمیته معماری شورا در همین زمینه گفت: «انتظار می‌رود شهردار تهران با شهرداران و معاونان شهرسازی و معماری مناطقی که برخلاف مصوبه شورا اقدام به صدور پروانه برج- باغ‌ها کرده‌اند، به صورت قانونی برخورد کرده و دستور ابطال پروانه‌های صادره را ابلاغ کند.» وی عنوان داشته که برخلاف مصوبه، شهرداری‌های مناطق دست به صدور پروانه می‌زنند و تهدید کرده که نام آنها را منتشر خواهد کرد.
شهرداری تکذیب می‌کند!
موضوع صدور پروانه در حالی همچنان ادامه یافته که پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اظهارات علی اعطا را تکذیب کرد و اعلام داشت هیچ مجوزی برای ساخت‌وساز از ابتدای اسفندماه صادر نشده و دغدغه‌های اعضای شورا را دنبال خواهد کرد. با این وجود به نظر می‌رسد برخلاف اظهارات معاون جدید شهرسازی و معماری، در طول چند ماه گذشته و در حال و هوای استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری، معاونت شهرسازی به حال خود رها شده بود و معاون چند روزه نیز ممکن است از اقدامات و تحولات زیرمجموعه خود اطلاع چندانی نداشته باشد. اما ورای این مباحث، به نظر می‌آید برخلاف شعارها و وعده‌هایی که شورای پنجم برای جلوگیری از ساخت‌وسازها در باغات سر می‌دادند، این رویه همچنان ادامه دارد و مدیریت شهری نتوانسته نه‌تنها مصوبه قبلی را متوقف کند بلکه نتوانسته برای جایگزین کردن آن نیز اقدامی انجام دهد.
مصوبه‌ای برای انحراف افکار عمومی
ابوالفضل قناعتی، عضو سابق شورای شهر تهران  با اشاره به لغو نشدن مصوبه برج- باغ‌ها گفت: اینکه امروز اعضای شورای پنجم و شهرداری تهران در موضوع صدور پروانه ساخت‌وساز در باغات دچار مشکل شده‌اند به دلیل اطلاع نداشتن از تبعات موضوعی است که بدون فکر و برنامه بر آن مانور می‌دادند، هر چند پرواضح است چنین مانورهایی برای انحراف افکار عمومی از پیگیری مطالبات اصلی شهر است. وی در انتقاد از بیان موضوع غیرکارشناسی توسط اعضای شورای پنجم، گفت: موضوع ساخت‌وساز باغات که در طرح تفصیلی عنوان شده در زمره مطالبات شهروندان به حساب می‌آید که در این طرح پهنه‌ای که شهروندان می‌توانند از ملک خود به عنوان مالک براساس قانون ساخت‌وساز کنند، اشاره شده است. قناعتی افزود: بی‌شک مدیران شهری باید به این موضوع آگاه باشند که اداره شهر نیازمند درآمدسازی است؛ موضوعی که از سوی اعضای شورای شهر درباره باغات عنوان شده بیانگر شناخت نداشتن نمایندگان از مسائل فنی ساخت‌وساز و درآمدی شهرداری است. بر اساس این گزارش، مصوبه برج- باغ‌ها در سال ۸۲ از سوی شورای شهر تهران با هدف تنظیم بازار زمین به تصویب رسید. بر مبنای این مصوبه، مالکان اراضی باغات پراکنده شهر تهران در ازای ساختمان‌سازی در ۳۰ درصد از مساحت زمین، متعهد به حفظ ۷۰ درصد مابقی وضعیت سبز و باغی می‌شدند اما از آنجا که در این مصوبه تاکید شده تراکم ساختمانی ۲۰ درصد اضافه‌تر از تراکم ساختمانی منطقه‌ای که باغ در آن واقع شده را به مالک اعطا کنند، بیشتر این مصوبه به ساخت ساختمان‌های بیش از ۱۲ طبقه در اراضی باغی تبدیل شد. به این ترتیب تعهد مالک برای حفظ چهره مشجر ۷۰ درصد باقیمانده باغات رعایت نشد. با این حال مافیای باغ‌خواری باید شناسایی شوند، تخریب باغات تخلفی جدی است و مسؤولان باید با عاملان تخریب باغات به صورت جدی برخورد کنند.


Page Generated in 0/0048 sec