printlogo


کد خبر: 194562تاریخ: 1397/4/7 00:00
ادامه نامه نگاری ها به روحانی برای تغییر در تیم اقتصادی دولت
وزرای جهادی و قوی وارد کابینه شوند

گروه اقتصادی: نامه 187 نماینده مجلس به روحانی برای ترمیم کابینه وارد فاز جدیدی شده و رئیس دفتر روحانی روز گذشته اعلام کرد قرار است تغییراتی در کابینه انجام شود. به گزارش «وطن‌امروز»، محمود واعظی روز گذشته به خبرنگاران گفت آقای رئیس‌جمهور از وزرا خواستند با مردم صحبت کنند. واعظی در پاسخ به سوالی دیگر درباره ترمیم کابینه و رفتن برخی چهره‌ها از جمله وزیر راه‌وشهرسازی، صنعت و تجارت، کار و رئیس‌کل بانک مرکزی، گفت: من این اسامی که گفته شد تایید نمی‌کنم، در این زمینه همواره رئیس‌جمهور تصمیم گرفته‌اند این‌بار هم ایشان تصمیم خواهند گرفت.
نامه رؤسای کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه
روسای کمیسیون‌های اقتصادی و بودجه برای تغییر تیم اقتصادی دولت به رئیس‌جمهوری نامه نوشتند. به گزارش خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این نامه ما خواستار تغییر تیم اقتصادی دولت شدیم. بر اساس این نامه از رئیس‌جمهور خواسته‌ایم تا ضمن ساماندهی وضعیت اقتصادی، از نیروهای کارآمد، چابک و جوان استفاده کند تا بیش از این زمینه‌ سوءاستفاده دشمنان را فراهم نکند. نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: چند عامل اثرگذار در وضعیت موجود و نابسامان اقتصادی اثرگذار بوده که باید برای آن راهکار و چاره می‌اندیشیدیم. به ‌گفته وی، مدیریت کلان اقتصاد کشور که قوه مجریه به عنوان پیشانی آن قرار گرفته است عملکرد مناسبی ندارد. پورابراهیمی با بیان اینکه به نظر ما تیم اقتصادی دولت یا آمادگی و توان لازم را ندارد یا مدیریتی که باید و شاید را ندارد، بیان داشت: امروز به دلیل عدم همکاری تیم اقتصادی دولت با شرایط کنونی اقتصادی کشور شاهد التهابات موجود در بازار ارز هستیم و فکر می‌کنیم بخش عمده‌ای از این التهابات از این مساله سرچشمه می‌گیرد. وی با انتقاد از اینکه دشمن از این خلأ سوءمدیریتی در حوزه اقتصادی سوءاستفاده و این التهابات را تشدید می‌کند، گفت: عامل دیگر بخش سوداگرانه‌ای است که در حال حاضر تشکیل شده است، یعنی اگر عوامل وضعیت کنونی اقتصادی با وجود التهابات را در نظر بگیریم قاعدتا دلایل اقتصادی به عنوان دلایل اصلی التهابات و زمینه بروز این اتفاقات در عرصه اقتصادی است.
لزوم بازنگری
محمدرضا پورابراهیمی گفت: بازنگری در تیم اقتصادی دولت در شرایط کنونی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است بنابراین باید از ظرفیت اشخاص متخصص و با انگیزه در حوزه اقتصاد در تیم اقتصادی دولت استفاده شود.   رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و دشمنان در حال کارشکنی علیه اقتصاد جمهوری اسلامی هستند بنابراین باید از اعضای قوی که از روحیه جهادی برخوردارند در تیم اقتصادی دولت استفاده شود.
 مسؤولان اقتصادی در یک تیم نیستند
نایب‌رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مسؤولان اقتصادی در یک تیم نیستند چرا که در یک تیم، اشخاص همگرا، منسجم و همفکر وجود دارند. سیدحسن حسینی‌شاهرودی با انتقاد از روند افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف، گفت: باید پذیرفت روند صعودی رشد قیمت‌ها از چند ماه گذشته آغاز شده، این در حالی است که افزایش دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان محدود بوده و تناسبی با گرانی‌ها ندارد.  نایب‌رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسؤولان اقتصادی باید افرادی جهادی و انقلابی باشند، ادامه داد: طبیعی است مردم انتظار داشته باشند که مسؤولان اقتصادی شرایطی را فراهم کنند تا قیمت‌ها کنترل شود و آرامش به بازارها بازگردد. نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس دهم شورای اسلامی افزود: باید درباره مسؤولان اقتصادی کشور تجدیدنظر شود چرا که اقدامات مسؤولان اقتصادی باید در عمل مشهود باشد؛ اینکه اقتصاد بخشی از خانوارها در حال تضعیف شدن است، موضوع غیرقابل قبولی است. حسینی‌شاهرودی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد: مسؤولان اقتصادی در یک تیم نیستند. همواره از تیم اقتصادی دولت نام برده می‌شود اما می‌توان عنوان کرد تعریف تیم، وضعیت موجود نیست چرا که در یک تیم، اشخاص همگرا، منسجم و همفکر هستند. وی افزود: در حال حاضر همگرایی و انسجام لازم در بین مسؤولان اقتصادی وجود ندارد و هر کدام نظرات مختلف و حتی مغایر با هم دارند بنابراین نمی‌توان گفت مسؤولان اقتصادی در یک تیم هستند. نایب‌رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزیر ارتباطات عملکرد انقلابی داشت و این وزارتخانه در راستای شفاف‌‌سازی و مقابله با رانت، اسامی کسانی را که ارز دولتی برای واردات تلفن همراه دریافت کرده‌‌اند منتشر کرد.
 تجدیدنظر در ترکیب مسؤولان اقتصادی
همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر تجدیدنظر در ترکیب مسؤولان اقتصادی تاکید کرد. سیدناصر موسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از گرانی‌ها، گفت: آرامش مردم جامعه از لحاظ اقتصادی تقریبا از بین رفته بنابراین زمانی می‌توان گفت عملکرد تیم اقتصادی دولت مناسب است که آرامش در بازارها وجود داشته باشد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تلاطم و نابسامانی در بازارهای مختلف باعث شده مردم از وضعیت اقتصادی موجود گلایه کنند؛ در این راستا باید از کارشناسان متخصص در حوزه اقتصادی استفاده شود بنابراین ضرورت تغییر در ترکیب مسؤولان اقتصادی احساس می‌شود. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: مسؤولان اقتصادی باید عملکرد هماهنگ و منسجم داشته باشند؛ در حال حاضر بین تیم اقتصادی دولت هماهنگی وجود ندارد البته تیم اقتصادی دولت محدود به وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی نمی‌شود بلکه شامل تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌‌های اقتصادی می‌شود.
آیا با تغییر درست می‌شود؟
نمایندگان مجلس اصرار دارند دولت کابینه را ترمیم و وزرای اقتصادی را تغییر دهد و کار را به اولتیماتوم هم رسانده‌اند. به نظر می‌رسد اقتصاد در شرایط فعلی به غیر از ترمیم کابینه به یک همت بلند و برنامه‌‌‌ریزی منسجم احتیاج دارد؛ چنددستگی در تیم اقتصادی دولت موج می‌زند. به عبارت بهتر دولت به غیر از برداشتن وزرای ناکارآمد، به یک برنامه قوی اقتصادی نیاز دارد تا چالش اقتصادی پیش‌رو تبدیل به بحران جبران‌ناپذیر نشود. قطعا اگر از دولتی‌ها بپرسیم برنامه شما برای بهبود وضع فعلی چیست پاسخ خواهیم شنید: «تقریبا هیچ»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. حتی اسحاق جهانگیری در جلسه غیرعلنی مجلس فقط اهداف دولت برای رسیدن به وضعیت مطلوب را تشریح کرد اما جزئیات برنامه دولت را اعلام نکرد چون اصولا برنامه خاص و موثری در دولت وجود ندارد. دولت بهتر است برنامه‌های اقتصادی بحران‌زا را بعد از ترمیم کابینه، ترمیم کند تا بتوانیم امیدوار باشیم.


Page Generated in 0/0063 sec