printlogo


کد خبر: 194592تاریخ: 1397/4/9 00:00
رئیس اتاق اصناف ایران:
گرانی‌های اخیر در بازار منطق اقتصادی ندارد

گروه اقتصادی: تبعات بازار متلاطم ارز، تاثیر مستقیم و غیرمستقیم خود را روی سایر بازارها به جای گذاشته است تا جایی که گرانی تمام کالاها و خدمات اکنون در جامعه مشاهده می‌شود و ثبات قیمتی در بازار وجود ندارد. بنا بر این گزارش، مسؤولان در این شرایط سخت اقتصادی به جای کنترل قیمت‌ها در بازار و بررسی علل گرانی همچنین چاره‌جویی برای حل این معضل فقط برنامه ارائه می‌دهند، بدون اینکه با اقدامات قاطع، مانع از رشد بی‌منطق گرانی‌ها شوند یا با گرانفروشانی که به بهانه گرانی ارز اقدام به گرانفروشی می‌کنند برخورد جدی کنند. البته دولت برای جلوگیری از رشد نرخ ارز و کاهش قیمت این کالای مهم اقتصادی اقدام به ایجاد بازار ثانویه ارز کرده و معتقد است با این شیوه داد و ستد ارزی دست دلالان سودجو تا حدی از این بازار کوتاه می‌شود. در ارتباط با شرایط این روزهای بازار، رئیس اتاق اصناف ایران گفت: بسیاری از افزایش قیمت‌ها در بازار علت اقتصادی ندارد بلکه عامل اصلی این گرانی‌ها ناشی از تبلیغات روانی و شایعات است. به گزارش تسنیم، علی فاضلی افزود: برای کاهش فشار اقتصادی به مردم باید جو روانی در جامعه به شکل صحیح مدیریت شود. وی همچنین اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز در مقاطع مختلف منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود و شکی در این قضیه نیست. رئیس اتاق اصناف ایران گفت: کالاهای راهبردی، سبد خانوار و مواد اولیه به انضمام ملحقات و ملزومات با نرخ ارز رسمی 4200 تومانی خریداری می‌شود، بنابراین نباید شاهد افزایش قیمت در این نوع کالاها بود. وی در ادامه افزود: کارخانجات تولیدی با توجه به اختصاص ارز دولتی نباید افزایش قیمت را بدون تایید نهادهای ذی‌ربط و دست‌اندرکاران مربوط لحاظ کنند. فاضلی بیان داشت: نرخ کالاهای اساسی بدون تغییر باقی مانده اما تولیدکنندگان داخلی قیمت برخی کالاها و خدمات را بدون تایید نظر دستگاه‌‌های کنترلی و نظارتی افزایش داده‌‌اند که بدون شک قاطعانه با آنان برخورد خواهد شد. وی یادآور شد: در حال حاضر افزایش نرخ ارز در کانال غیررسمی، بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد از این رو ضرورت دارد به‌صورت جدی با این پدیده برخورد شود.
 خرید و فروش ارز در سوپرمارکت‌ها
مدیرکل مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه از خرید و فروش پنهانی ارز مطلع هستیم، گفت: این خرید و فروش‌ها توسط نیروی انتظامی رصد می‌شود. امیرمحمد پرهام‌فر در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این سوال که چرا از سوی این ستاد اقدام موثری برای کنترل بازار ثانویه ارزی صورت نمی‌گیرد، گفت: قبل از تصمیمات ارزی دولت در بیست‌ویکم فروردین‌ماه سال جاری هم بازار ثانویه ارزی وجود داشت به‌طوری که افزایش روزانه و التهابات شدید ارزی در این بازار به وقوع می‌پیوست. پرهام‌فر  بیان داشت: کمیسیون مبارزه با قاچاق، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی با واحدهای غیرمجازی که اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند و همچنین صرافی‌های متخلف و دلالان ارزی  برخورد می‌کنند. وی با اشاره به واحدهای صنفی متخلف در خرید و فروش ارز، گفت: سوپرمارکت‌هایی هم مشاهده شده که اقدام به خرید و فروش ارز کرده‌اند. مدیرکل مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ممنوعیت خرید و فروش ارز در صرافی‌ها موقتی است، گفت: فعلا با توجه به اختیار دولت در  تعیین ضوابط خرید و فروش ارز، صرافی‌ها از خرید و فروش ارز منع شده‌اند اما ممکن است در آینده این ممنوعیت برداشته شود. مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت کشور وظایف را به دستگاه‌های مرتبط با مبارزه با قاچاق ارز ابلاغ کرده‌اند و آمار دستگیری‌ متخلفان و ارز مکشوفه در نیروی انتظامی کاملا مشخص است.
ایجاد بازار ثانویه عامل کاهش قیمت دلار است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد خبر ایجاد بازار ثانویه ارز باعث کاهش نسبی قیمت دلار در روزهای اخیر شده است. احمد انارکی‌محمدی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر، اظهار داشت: یکی از ایراداتی که به دولت وارد بود این بود که تیم اقتصادی تنها به بازار رسمی توجه می‌کرد و بازار غیررسمی و ثانویه را رها کرده بود، همین امر باعث افزایش افسارگسیخته نرخ ارز شده بود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی از رئیس بانک مرکزی موضوع نرخ دلار را پیگیری می‌کردیم اصرار داشت تنها یک رقم در این زمینه وجود دارد اما در بازار غیررسمی ارقام بالایی مبادله می‌شد که اگر دولت نیم نگاهی به این بازار داشت می‌توانست ارزها را هدایت کند. نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: دولت با دخالت نکردن در بازار ثانویه از زیر هدایت ارزهای سرگردان شانه خالی کرد و افراد توانستند ارز خود را با هر قیمتی که می‌خواهند به فروش برسانند، از سوی دیگر متقاضی نیز برای رفع نیاز خود زیر بار هر قیمتی رفت. وی گفت: ارزها در بازار غیررسمی به دست دلالان افتاد و بدون نظارت بر خرید و فروش این افراد قیمت دلار افزایش یافت و حباب نجومی ایجاد شد. این نماینده مجلس با اشاره به راه‌اندازی بازار ثانویه ارز در آینده نزدیک، اظهار داشت: از زمانی که دولت زیر بار ایجاد بازار ثانویه ارز رفته و تا حدودی بازار سامان یافته است شاهد روند کاهشی قیمت دلار هستیم. انارکی‌محمدی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، به مزایای بازار ثانویه اشاره کرد و گفت: در بازار متشکله ارزی مردم می‌توانند ارز مورد نیاز خود را توافقی تهیه کنند و با نظارت دولت بر این بازار دست دلالان کوتاه می‌شود. وی درباره میزان کاهش قیمت دلار به واسطه بازار ثانویه، گفت: بیش از آنکه قیمت دلار چه رقمی می‌شود مهم این است که ثبات به بازار بیاید.


Page Generated in 0/0126 sec