printlogo


کد خبر: 194609تاریخ: 1397/4/9 00:00
رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد
برنامه‌های اضطراری اقتصادی دولت
جهانگیری حذف یارانه 3دهک را ابلاغ کرد، نوبخت اجرای آن را غیر ممکن دانست!

گروه اقتصادی: «از سازمان‌های برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی می‌خواهم با مسؤولیت من، برنامه‌های جدیدی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها تدوین کنند... باید در این مقطع حساس حداقل در 4 بخش اشتغال، مبارزه با فقر، تنظیم بازار و تولید، برنامه‌های ویژه‌ای را تدوین و ارائه کنیم». 24 ساعت بعد از این اظهارات حسن روحانی، محمدباقر نوبخت 5 برنامه عملیاتی را برای حرکت جدید دولت اعلام کرد. به گزارش «وطن‌امروز» بودجه سال 97 از همان ابتدا که به عنوان لایحه مطرح شد انتقادات فراوانی را متوجه دولت کرد اما دولتی‌ها تمام‌قد پشت این لایحه ایستادند. وقتی برای نخستین‌بار در تاریخ، کلیات لایحه بودجه رای نیاورد و اعتراضات به این لایحه شروع شد تازه دولتی‌ها متوجه شدند یکی از انقباضی‌ترین بودجه‌های تاریخ ایران را نمی‌توانند به این راحتی‌ها به تصویب برسانند. با این وجود حمایت بی‌چون و چرای دولتی‌ها از این لایحه موجب شد سرانجام بودجه 97 با اما و اگرهای بسیار مصوب شود. حالا 6 ماه بعد از آن روزها نوبخت از بودجه اضطراری سخن می‌گوید و آقای روحانی از شرایط سخت اقتصادی. آیا پیش‌بینی چنین روزهایی برای دولتی‌ها سخت بود؟
5 برنامه عملیاتی دولت چیست؟
سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ارتباط زنده تلویزیونی گفت: هفته آینده 5 برنامه عملیاتی از سوی سازمان برنامه و بودجه تقدیم رئیس‌جمهوری می‌شود. نوبخت ادامه داد: بودجه، تولید، اشتغال و حمایت از اقشار کم‌‌درآمد و مدیریت نقدینگی اولویت این بسته‌ها است. نوبخت از جزئیات این برنامه سخنی به میان نیاورد و به محورهای کلی بسنده کرد. سخنگوی دولت همچنین از تشکیل جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا در روز یکشنبه 10 تیر و بررسی برنامه‌های عملیاتی در این جلسه خبر داد.
 افزایش ساعت کاری وزرا برای مقابله با تحریم
روحانی چهارشنبه اعلام کرد باید مدیران یک ساعت بیشتر کار کنند و کار یک هفته‌ای را 2 روزه انجام دهند تا بتوان از این بحران‌ها عبور کرد. در همین راستا نوبخت دیروز اعلام کرد ساعت کار وزرا افزایش خواهد یافت، گفت: در شرایط اقتصادی فعلی که پول ملی ما در خطر است به کمک بیشتر مردم نیاز داریم و به‌طور حتم ساعت کاری وزرای دولت افزایش خواهد یافت. وی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، با ابراز اینکه برای مقابله با تحریم‌های پیش‌رو برخی از برنامه‌های دولت باید تغییر کند، گفت: در برنامه توسعه ششم پیش‌بینی شده است برای رسیدن به رشد اقتصادی
8 درصد سالانه باید 770 هزار میلیارد تومان منابع کسب شود که برای دستیابی به این مبلغ کسب منابع مختلفی از جمله 65 میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری خارجی دیده شده است. حال با توجه به تحریم‌ها کسب این میزان درآمد مشکل به‌نظر می‌رسد. وی افزود: پیش‌بینی ما در بودجه سال جاری فروش 2410 هزار بشکه نفت با قیمت هر بشکه 55 دلار به ‌نرخ 3500 تومان بود که نه‌تنها به این میزان بلکه بیشتر از میزان پیش‌بینی‌شده را در 3 ‌ماهه اول امسال صادر کرده‌ایم که با توجه به تولید بیشتر نفت و فروش به‌قیمت 65 دلار هم از نظر ریالی و هم ارزی مشکلی نباید داشته باشیم!
سخنگوی دولت گفت: با توجه به کاهش دریافت‌های ارزی، ریالی و صرفه‌جویی در عدد کمتر از 38 هزار میلیارد تومان که بودجه دولت است باید صرفه‌جویی از بدنه دولت آغاز شود. وی با اشاره به اینکه جنگ کنونی جنگ اقتصادی و لزوم تشکیل اتاق فکر برای مقابله با این تهاجمات مشهود است، گفت: رئیس‌جمهور با مسؤولیت جدیدی که از طرف مقام رهبری به ایشان محول شده است در شرایط و ساختار ویژه اجرایی و کنار قوای دیگر مسؤولیت هماهنگی بین‌قوا با حضور تیم‌های اقتصادی و اجرایی کنار سران قوا برای اصلاحات در قوانین و تصمیمات جدید برای شرایط مختلف را به‌عهده دارد. نوبخت با توجه به وضع اقتصادی کنونی کشور در 3 ماه اول سال، تصریح کرد: در شرایط اقتصادی فعلی که پول ملی ما در خطر است به کمک بیشتر مردم نیاز داریم و به‌طور حتم ساعت کاری وزرا افزایش خواهد یافت. وی گفت: سال گذشته (96) لایحه بودجه 320 هزار میلیارد تومانی با پیش‌بینی فروش نفت 55 دلاری را برای تصویب بودجه به مجلس بردیم که تأیید و تصویب شد. سخنگوی دولت با اعلام افزایش 74 درصدی تولید نفت گفت: دولت در 3 ماه ابتدایی سال جاری 22830 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرد و شاخص‌های رشد اقتصادی کشور بهتر شد.  نوبخت گفت: اگر تحریم (جدید) اتفاق بیفتد 3 مدل دیگر برای بودجه پیش‌بینی شده است که یکی از آنها به تصمیم‌گیری‌های اتحادیه اروپایی در قبال برجام و تحریم‌ها بستگی دارد. وی افزود: وظیفه دولت تقویت پول ملی و حفاظت از مردم است.
حذف یارانه نقدی ۳ دهک درآمدی
آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۷ کل کشور درباره اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌‌های اجرایی ابلاغ شد اما چند ساعت بعد از انتشار این خبر نوبخت آن  را تکذیب کرد! در حالی که روحانی عاجزانه از همگان خواسته با دولت هماهنگ باشند اما گویا خود دولتی‌ها با هم هماهنگ نیستند! 6 تیر ماه سال جاری  آیین‌نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه امسال درباره درآمدها، پرداختی‌ها و مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها برای سال 97 با امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌‌های اجرایی ابلاغ شد. در راستای این آیین‌نامه در بخش مصارف هدفمندی یارانه‌ها برای سال 97 مبلغ 415 هزار میلیارد ریال برای پرداخت یارانه نقدی، تا سقف 70 هزار میلیارد ریال پرداخت نقدی برای کمک به کاهش فقر مطلق و 37 هزار میلیارد ریال برای سلامت و تا سقف 33 هزار میلیارد ریال نیز بابت خرید تضمینی گندم و یارانه نان اختصاص می‌یابد. دستگاه‌‌های اجرایی موظفند در راستای شناسایی و رتبه‌‌‌بندی خانوارها، تمام داده‌‌های مورد نیاز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به صورت یکجا، تجمیعی و برخط در اختیار وزارت مذکور قرار دهند و آن را به روز‌رسانی کنند. همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده است نسبت به حذف یارانه نقدی 3 دهک بالای درآمدی خانوارها به استثنای روستاییان و عشایر اقدام کند. بعد از ابلاغ این قانون، نوبخت در کمال ناباوری اجرای آن را غیرممکن دانست. نوبخت در توئیتی اعلام کرد: «همانطور که در زمان بررسی لایحه بودجه 97 در مجلس نیز اعلام کردیم، حذف یارانه 3 دهک قابلیت اجرایی ندارد و حتی با وجود مضایق اقتصادی نیز پرداخت یارانه‌ها در سال 97 به همان روال قبلی ادامه خواهد یافت؛ برای مردم نگرانی ایجاد نکنید. حذف یارانه دهک‌‌های پردرآمد طی 3 ماه امکانپذیر نیست. امنیت اقتصادی با سرکشی به حساب‌‌های بانکی مخدوش می‌شود». بدین ترتیب چیزی که ضروری به نظر می‌رسد هماهنگی دولتی‌ها با یکدیگر است. روحانی از همه جناح‌ها و گروه‌ها و مردم خواسته با دولت هماهنگ شوند اما گویا جهانگیری و نوبخت با هم هماهنگ نیستند. چرا معاون اول رئیس‌جمهور قانونی را ابلاغ می‌کند و رئیس سازمان برنامه و بودجه اجرای آن را غیرممکن می‌داند؟ بهتر است قبل از هماهنگی دیگران با دولت، خود دولتی‌ها با هم کنار بیایند و اگر این اتفاق رخ دهد شاید نیاز به هماهنگی دیگران با دولت هم نباشد!


Page Generated in 0/0068 sec