printlogo


کد خبر: 194629تاریخ: 1397/4/9 00:00
جزئیات برگزاری حج 97

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت در همایش آموزشی توجیهی زائران حج تمتع ۹۷ درباره آمار کلی زائران حج تمتع سال 97 گفت: ان‌شاءالله بیش از 85 هزار نفر به حج اعزام می‌شوند که حدود 10 هزار نفر از این افراد زائران اهل‌ سنت و مابقی زائران اهل تشیع هستند.
به گزارش مهر، حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر در پاسخ به این پرسش که با توجه به موضوعات سیاسی که بین دولت ایران و عربستان وجود دارد، آیا این اطمینان خاطر را به زائران می‌دهید که جای نگرانی برای برگزاری مناسک حج وجود ندارد؟ گفت: همان‌طور که سال گذشته با مردم به صراحت صحبت کردم و ‌گفتم حج خوبی را برگزار خواهیم کرد، امسال نیز این اعتقاد را دارم که بهتر از سال گذشته حج را برگزار می‌کنیم. قاضی‌عسکر درباره آمار کلی زائران حج تمتع سال 97 تصریح کرد: بیش از 85 هزار نفر به حج اعزام می‌شوند که حدود 10 هزار نفر از این افراد زائران اهل سنت و مابقی زائران اهل تشیع هستند. وی با اشاره به حدود 507 کاروان‌ اهل تشیع گفت: حدود 70 کاروان نیز اهل سنت هستند که به حج اعزام می‌شوند. تمهیدات لازم برای این سفر اندیشیده شده و از 27 تیرماه زائران مشرف می‌شوند.
محاسبه هزینه حج با دلار ۳۹۰۰ تومانی
همچنین نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در رابطه با محاسبه هزینه حج 97 گفت: هزینه نهایی حج تمتع سال ۹۷ با ارز مبادله‌ای یعنی با دلار ۳۹۰۰ تومانی محاسبه شد. حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر افزود: زائران حج تمتع سال جاری از همراه داشتن پول رایج کشور در عربستان خودداری کنند. قاضی‌عسکر افزود: در حج امسال زائران ۶ روز در مدینه می‌مانند و بقیه سفر را در مکه هستند. قرار بود اقامت بیشتری در مدینه داشته باشیم که در این صورت به جای ۸۵ هزار زائری که قرار است در این دوره به حج مشرف شوند، مجبور بودیم تعداد کمتری را به حج ببریم، در حالی که برخی افراد ۱۵ تا ۱۶ سال است در نوبت حج هستند، بنابراین مجبور شدیم مدت زمان حضور در مدینه را کاهش دهیم. قاضی‌عسکر تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت دلار به هیچ‌وجه مصلحت نیست زائر پول ایرانی به همراه خود ببرد و در بازار عربستان آن را تبدیل کند، چرا که این اقدام باعث تحقیر ملت ما می‌شود.
آغاز اعزام‌ زائران از ۲۷ تیرماه
علاوه بر این محمد آزاد، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت درباره زمان اعزام زائران به سرزمین وحی گفت: اعزام‌های حج تمتع ۹۷ در تاریخ ۲۷ تیرماه انجام می‌شود و عوامل ستادی نیز زودتر اعزام می‌شوند که ویزای این عزیزان و زائران باید در زمان مقتضی تهیه و تحویل شود.
بازرسی ویژه بار حجاج
رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور هم در همایش آموزشی توجیهی زائران حج تمتع ۹۷ گفت: سعی کنید قوانین کشور عربستان را به صورت صد درصد رعایت کنید. سردار حسن مهری خطاب به زائران افزود: ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است، لذا میهمانان سرزمین وحی به این موضوع توجه داشته باشند تا مشکلی به‌وجود نیاید. رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: قوانین و مقررات سختی برای حمل موادمخدر در کشور عربستان وضع شده است از همین رو در جهت صیانت از زائران ایرانی، با همکاری سازمان حج و زیارت مقرر شده است بار غیرهمراه زائران ۴۸ ساعت قبل از پرواز توسط پلیس فرودگاه تحویل گرفته و به دقت بازرسی شود. سردار مهری با بیان اینکه هماهنگی خوبی از طریق سازمان حج و زیارت با وزارت حج عربستان شده است، گفت: باید در نظر داشت از سوی دولت عربستان یکسری از اقلام دارویی ممنوع اعلام شده است.
میزان پوشش بیمه‌ای زائران
از سوی دیگر سازمان حج ‌و زیارت میزان تعهدات در نظر گرفته شده برای پوشش بیمه‌ای زائران حج تمتع ۹۷ را منتشر کرد. میزان پوشش بیمه‌ای و تعهدات مدنظر برای زائران حج تمتع 97 یکی از موضوعاتی است که بارها از سوی زائران مطرح شده و سازمان حج ‌و زیارت نیز با شفافیت خاصی به این موضوع اهتمام دارد.
بر همین اساس قرارداد بیمه‌ای زائران حج تمتع 97 با بیمه ایران منعقد شده و شروع پوشش بیمه‌ای  از 48 ساعت قبل از خروج از کشور  تا 72 ساعت پس از ورود به کشور تعیین شده که در حقیقت مدت پوشش بیمه‌ای حجاج 45 روز خواهد بود. تعهدات بیمه‌ای بدین شرح است: در صورت فوت به هر علت 20 میلیون تومان غرامت پرداخت خواهد شد؛ در صورت فوت بر اثر حادثه 250 میلیون تومان پرداخت خواهد شد که با احتساب 20 میلیون تومان ذکر شده، مبلغ 270 میلیون تومان تعهد بیمه‌ای خواهد بود. در صورت نقص عضو دائم که بر اثر حادثه صورت گیرد، تا سقف 250  میلیون تومان پرداخت خواهد شد؛ در صورت هزینه‌های درمان بستری بیمارستانی تا سقف 20 میلیون تومان پرداخت خواهد شد. تعهد بیمه‌ای برای هزینه‌های درمان سرپایی هم تا سقف 2 میلیون تومان خواهد بود، یعنی پوشش درمانی برای هر زائر تا سقف 22 میلیون تومان در نظر گرفته خواهد شد در ضمن تعهدات بیمه‌ای برای بار زائران نیز در پوشش بیمه‌ای گنجانده شده است. جبران خسارت بار زائران در مسیر رفت (از زمان حرکت تا عربستان) تا سقف یک میلیون تومان خواهد بود، همچنین بیمه برای بار زائران در عربستان و نیز در مسیر بازگشت تعهداتی تا سقف 2 میلیون تومان در نظر گرفته است. هزینه بیمه زائران در زمان ثبت‌نام از آنها دریافت شده است و تعهدات ذکر شده در صورت بروز هرگونه مشکل مورد توجه خواهد بود.
 


Page Generated in 0/0068 sec