printlogo


کد خبر: 194653تاریخ: 1397/4/10 00:00
اخبار

ایران- پرتغال رکورد دار استفاده از VAR
سیستم VAR در ۲۱ بازی از مرحله گروهی جام‌جهانی 2018 تاثیر مستقیم داشت که بیش از همه در دیدار ایران و پرتغال از آن استفاده شد. به‌ گزارش آ.اس، فناوری بازبینی تصاویر (VAR) با قدرت در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه حاضر شد تا برای بازبینی گل‌، آفساید، خطا، رد شدن توپ از خط دروازه‌، پنالتی‌ و کارت‌ قرمز استفاده شود. ۳۳۵ صحنه از ۴۸ بازی برگزار شده توسط VAR بازبینی شد که ۲۱ صحنه مهم‌تر از همه بود. VAR تنها در ۱۸ بازی (5/37 درصد) مورد استفاده قرار گرفت که در ادامه‌ به بعضی از آنها اشاره می‌شود.
فرانسه ۲- استرالیا یک: زمانی که بازی صفر- صفر در جریان بود، داور اروگوئه‌ای خطا روی آنتوان گریزمن در محوطه جریمه را نادیده گرفت اما با کمک VAR این صحنه را دوباره بازبینی و برای فرانسه یک پنالتی‌ اعلام کرد. این برای نخستین‌بار بود که داور نظرش را عوض می‌کرد.
دانمارک یک- پرو صفر: زمانی که بازی بدون گل در جریان بود، یک خطا در محوطه جریمه روی کوئوا، بازیکن پرو انجام شد. داور تصاویر را از مانیتور بازبینی کرد و یک پنالتی‌ به نفع این تیم گرفت.
کاستاریکا صفر- صربستان یک: پریوویچ به صورت بازیکن کاستاریکا ضربه زد اما داور متوجه این موضوع نشد. سپس با بازبینی تصاویر متوجه این اتفاق شد و به بازیکن صربستانی کارت زرد نشان داد.
سوئد یک- کره‌جنوبی صفر: ضربه کیم مین وو به کلاسن توسط آگیلار، داور بازی نادیده گرفته شد. با این حال  پس از بازبینی تصاویر، داور یک پنالتی‌ به نفع سوئد گرفت و گرانویست آن را تبدیل به گل کرد.
روسیه ۳- مصر یک: انریکه کاسرس یک خطا بیرون از محوطه جریمه به نفع مصر اعلام کرد اما VAR به داور اعلام کرد این اتفاق در محوطه رخ داده است به همین خاطر به نفع تیم آفریقایی یک پنالتی‌ اعلام کرد.
ایران صفر- اسپانیا یک: سعید عزت‌اللهی گل مساوی ایران را  به ثمر رساند اما خط نگهدار
آن را آفساید اعلام کرد. داور بازی منتظر اطلاع VAR ماند و تصمیم کمک داور را تایید کرد.
دانمارک یک- استرالیا یک: متئو لائوس خطای مدافع دانمارکی را که با ضربه دست توپ را متوقف کرده بود، نادیده گرفت. داور اسپانیایی این صحنه را از مانیتور بازبینی کرد و یک پنالتی‌ به نفع استرالیا گرفت. تیم استرالیا توانست از این طریق بازی را به تساوی بکشد.
فرانسه یک- پرو صفر: عبدالله حسن یک کارت زرد به ادیسون فلورس نشان داد اما این خطا توسط آکینو انجام شده بود، به همین خاطر به او این قضیه را اطلاع دادند و داور بدون بازبینی تصاویر تصمیمش را عوض کرد.
نیجریه 2- ایسلند صفر: داور بازی خطا روی مهاجم ایسلند را متوجه نشد. پس از اینکه فهمید خطا اتفاق افتاده است آن را از مانیتور بازبینی و به نفع ایسلند یک پنالتی‌ اعلام کرد.
برزیل 2- کاستاریکا صفر: نیمار زمانی که بازی بدون گل در جریان بود در محوطه جریمه روی زمین افتاد. داور متوجه این قضیه شد و یک پنالتی‌ به نفع برزیل گرفت. او پس از بازبینی تصاویر  تصمیمش را عوض کرد و توپ را به کاستاریکا داد.
عربستان 2- مصر یک: داور یک پنالتی‌ مشکوک به نفع عربستان اعلام کرد. از طریق VAR این صحنه را بازبینی کردند و به داور گفتند ضربه به قدری محکم نبوده تا پنالتی‌ اعلام شود. با این حال داور روی تصمیم خود ماند و برای تیم آسیایی پنالتی‌ گرفت.
اسپانیا 2- مراکش 2: یاگو آسپاس در ‌دقیقه ۹۰ گل مساوی را برای اسپانیا به ثمر رساند اما داور آن را آفساید دانست. از طریق VAR این صحنه بازبینی شد و در نهایت بدون اینکه او دوباره از مانیتور این صحنه را نگاه کند، گل لاروخا را قبول کرد.
ایران یک- پرتغال یک: در این دیدار 3 بار از VAR استفاده شد. نخستین‌بار زمانی بود که انریکه کاسرس یک پنالتی‌ به نفع پرتغال اعلام  نکرد. او خطا روی کریستیانو رونالدو را متوجه نشد. با این حال پس از بازبینی تصاویر نظرش را عوض کرد و به نفع پرتغال پنالتی‌ اعلام کرد؛ ضربه ستاره پرتغالی توسط علیرضا بیرانوند مهار شد. در صحنه دیگری از بازی رونالدو یک ضربه به صورت بازیکن ایرانی زد و داور  این صحنه را از طریق مانیتور بازبینی کرد تا متوجه ضربه شود. او یک کارت زرد به ستاره پرتغالی نشان داد. در وقت‌های ‌اضافه مدافع پرتغال در محوطه جریمه خطای هند کرد اما داور آن را ندید، پس از بازبینی تصاویر یک پنالتی‌ به نفع ایران اعلام کرد و انصاری‌فرد توانست گل مساوی را
به ثمر برساند.
 


Page Generated in 0/0047 sec