printlogo


کد خبر: 194669تاریخ: 1397/4/10 00:00
معارضان سوری کنترل شهرک‌هایی در جنوب را بدون درگیری به ارتش واگذار کردند
نگرانی صهیونیست‌ها از پایان جنگ سوریه

زیبا اکبرزاده: ارتش سوریه با پیشروی سریع در جبهه جنوبی و مشخصا در استان درعا، توانسته شهرک‌هایی را بازپس بگیرد بدون اینکه شورشیان مقاومتی از خود نشان بدهند. گزارش‌ها درباره آخرین تحولات میدانی در جنوب حاکی ا‌ست که نیروهای دولتی، طبق توافق آشتی و مصالحه انجام‌شده با شورشیان و بعد از تسلیم شهرک‌هایی در حومه درعا، بدون هیچ درگیری مسلحانه‌ای وارد شهرک‌های الکرک در شمال شرقی و الغاریه الغربیه و الغاریه الشرقیه در حومه جنوب‌شرقی درعا شدند. منابع رسانه‌ای در سوریه گزارش دادند، فضای حاکم بر جبهه درعا در جنوب سوریه حاکی از فروپاشی گسترده صفوف شبه‌نظامیان در این منطقه است و بسیاری از معارضان مسلح در روستاهای حومه شمالی و جنوبی درعا با تحویل سلاح‌های‌شان به دولت موافق هستند. یک منبع نظامی در سوریه در این‌باره تصریح کرد، آشتی در شهرک‌های الطیبه، صیدا،‌ ام‌المیاذن و نصیب راه ارتش سوریه برای بازپس‌گیری گذرگاه نصیب در مرز با اردن را باز می‌کند. این منبع افزود: این توافق با توجه به نگرانی‌ها از وجود بحرانی انسانی در منطقه‌ای حساس برای 2 طرف اردنی و اسرائیلی که در همسایگی یکدیگر قرار دارند، حاصل شد. پیش‌تر یک منبع رسمی اردنی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، وجود گزارش‌هایی از برقراری آتش‌بسی که منجر به آشتی در جنوب سوریه می‌شود را تایید کرده بود. مذاکره‌کنندگان معارضان تاکید کردند، مذاکرات با روسیه روز جمعه برای توافق بر سر سپردن بخش‌هایی از استان درعا در جنوب به دست نیروهای ارتش سوریه آغاز شد. رسانه جنگ سوریه نیز پیش‌تر از ورود ارتش سوریه به شهرک الکرک در حومه شمال شرقی درعا از سمت شمال همزمان با درگیری‌هایی با گروه‌های مسلح مستقر در این منطقه خبر داده بود. در این راستا صدها تن از ساکنان شهرک ابطع در ۲۰ کیلومتری شمال شهر درعا برای استقبال از یگان‌های ارتش سوریه که پس از تسلیم شدن شبه‌نظامیان و تحویل دادن سلاح‌ها و مهمات‌شان وارد این شهرک شده بودند، جهت تقدیر از نبرد آنها با گروه‌های تروریستی و پیروزی بر آنها، در میدان اصلی این شهرک جمع شدند. این گروه‌های بزرگ پرچم‌های سوریه و تصاویر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را در دست داشته و با سر دادن شعارهایی بر حمایت خود از نیروهای ارتش سوریه برای بازگرداندن امنیت و ثبات به تمام خاک سوریه تاکید کردند. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز با اشاره به دستاوردهای سریع ارتش سوریه علیه شبه‌نظامیان در استان درعا، گفت: ما در برابر تحول و پیروزی بسیار بزرگی در جنوب سوریه هستیم.
سناریوی اردن درباره جبهه جنوبی
اردن که از تشدید درگیری‌ها در مرزهایش و متعاقب آن از سرازیر شدن پناهندگان سوری به سمت این کشور نگران است، تلاش‌های خود را برای اجرای سناریوی جدید در جنوب سوریه با هدف پرهیز از درگیری در این منطقه آغاز کرده است. گزارش‌ها حاکی‌ است که دولت اردن طی 3 روز گذشته تماس‌های امنیتی و نظامی خود با گروه‌های مسلح در جنوب‌غربی درعا را آغاز کرده تا آنها را به تحویل سلاح و مناطق بدون درگیری متقاعد کند. مسؤولان اردن در این زمینه از ارائه تضمین‌هایی درباره ایجاد گذرگاه‌های امن برای عناصر مسلح و گرفتن تضمین‌هایی از روسیه سخن به میان آورده‌اند. طبق این گزارش، اگر چه این سناریوی جدید به طور رسمی اعلام نشده اما به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای مسؤولان اردن جهت تضمین کاهش حجم هرج و مرج امنیتی بویژه در نوار مرزی است. این تلاش‌های اردن از سوی گروه‌های مسلح کوچک و گروه‌های نزدیک به عشایر منطقه درعا در مجاورت اردن، مورد استقبال قرار گرفته است. با این حال به نظر می‌رسد اردن شورشیان سوری مستقر در جبهه جنوبی را مختار به پذیرش این طرح کرده است، چرا که گفته می‌شود اردن به توافقی با آمریکا دست یافته است که به موجب آن، حمایت‌ها از گروه‌ها و عشایر جنوب لغو و منطقه رها می‌شود تا این شورشیان با سرنوشت خود با ارتش سوریه مواجه شوند؛ نه فقط به گروه‌ها در جنوب سوریه کمک نمی‌شود بلکه حتی اردن پیامدهای پس از درگیری‌ها را تحمل نمی‌کند. اردن میزبان حدود ۶۵۰ هزار پناهجوی سوری است که نام آنها در لیست سازمان ملل ثبت شده است اما امان تعداد کسانی را که از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ به این کشور پناه آورده‌اند، حدود 3/1 میلیون نفر تخمین می‌زند و هزینه میزبانی از آنها را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرده است.
آماده‌باش صهیونیست‌ها در جولان اشغالی
همزمان با تشدید درگیری‌ها در جنوب سوریه و نزدیک شدن ارتش این کشور به مرزهای مشترک با اراضی اشغالی، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند که احتمال درگیری مستقیم با ارتش سوریه وجود ندارد ولی ارتش رژیم صهیونیستی خود را برای احتمال آثار غیرمستقیم عملیات ارتش سوریه آماده می‌کند، چرا که منطقه درعا تنها 60 کیلومتر با اراضی اشغالی فاصله دارد. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل در توئیتی که نگرانی این رژیم از پیروزی‌های ارتش سوریه را به وضوح بازتاب می‌دهد، نوشت: «تل‌آویو از نزدیک تحولات در جنوب سوریه را رصد می‌کند». وی تأکید کرد که رژیم اشغالگر با تمام قوا از منافع امنیتی خود دفاع می‌کند. تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری عبری‌زبان «واللا» اظهار داشت: زمانی‌ که ارتش سوریه درعا را بازپس بگیرد که البته این پیروزی، قطعی ولی زمانش نامشخص است می‌توان از پایان جنگ داخلی در سوریه سخن گفت.


Page Generated in 0/0144 sec