printlogo


کد خبر: 194671تاریخ: 1397/4/10 00:00
دومینوی استعفا در وزارت خارجه آمریکا

سیدحبیب‌الله بهشتی: وزارت خارجه آمریکا با بحران تازه‌ای روبه‌رو شده است؛ سفرای این کشور در جای جای جهان به دلیل سیاست‌های نامتعارف و غیراصولی ترامپ استعفا می‌کنند و این مساله نه‌تنها چهره ایالات متحده را در سطح جهان بر هم می‌زند، بلکه منجر به بی‌اعتمادی بیشتر به سیاست‌های واشنگتن حتی در میان همپیمانان  این کشور می‌شود. در آخرین اقدام، سفیر آمریکا در استونی - شمالی‌ترین عضو ناتو از جمهوری‌های شوروی سابق - به علت موضع‌گیری‌های تند رئیس‌جمهور علیه پیمان ناتو و امنیت جمعی، از مقام خود استعفا کرد. این در حالی است که ترامپ قرار است در همسایگی «تالین» و در «هلسینکی» پوتین را ملاقات کند و مسائل امنیتی از جمله امنیت اروپا از محورهای این ملاقات خواهد بود. در همین حال نباید از نظر دور داشت که ترامپ و سران ناتو در بروکسل نیز 11 و 12 جولای ملاقات خواهند کرد.
«جیمز ملویل» سفیر آمریکا در استونی که تاکنون طرح‌های متنوعی را برای حفاظت از امنیت جمهوری‌های شمالی بالتیک ارائه کرده است، اکنون دیگر در کادر وزارت خارجه آمریکا نیست. این خبر خوبی برای ترامپ است، زیرا می‌تواند سیاست خارجی و تیم آن را بر اساس ایده‌های خود در سراسر جهان مامور کند تا دیگر قرار نباشد درباره مسائل اساسی و ایده‌های خود با دیگران بحث و تنش داشته باشد. ملویل که از سال 2015 به عنوان سفیر آمریکا در استونی مشغول به کار بود و 33 سال سابقه دیپلماتیک دارد، در به روزرسانی صفحه فیس‌بوک خود علت استعفا و بازنشستگی زودهنگامش را اختلاف نظر با ترامپ عنوان کرده است. ملویل گفته است رئیس‌جمهوری که ناتو را به بدی پیمان نفتا می‌داند و معتقد است همپیمانان اروپایی ما به دنبال غارت آمریکا هستند خالی از آموزه‌هایی است که من در سال‌های خدمت آن را فرا گرفته‌ام. ملویل سومین سفیر آمریکاست که از مقام خود استعفا می‌کند؛ پیش از او 2 سفیر دیگر یکی در آفریقا و دیگری در پاناما به علت سیاست‌های ترامپ از مقام خود کناره‌گیری کرده بودند. در وزارت خارجه آمریکا استعفا و خروج از دولت امری بی‌سابقه است، چرا که نشان می‌دهد اختلافات در سطح حرفه‌ای سیاست، جدا از نمایش ترامپ چگونه می‌گذرد.
آمریکا در طول یک سال گذشته در سیاست خارجی رفتارهای غیرطبیعی فراوانی را بروز داده که یکی از آنها مساله خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران بوده است.
 


Page Generated in 0/0062 sec