printlogo


کد خبر: 194674تاریخ: 1397/4/10 00:00
چهارگوشه

تذکر حکیم به سفیر آمریکا  درباره اختلافات انتخاباتی
رئیس جریان «الحکمه» عراق در دیدار سفیر آمریکا در بغداد با وی، یادآور شد عراقی‌ها خود توانایی مدیریت اختلافات و حفظ ثبات کشور را دارند. سیدعمار حکیم با تاکید بر اینکه گفت‌وگوهای سیاسی کنونی میان گروه‌های عراقی باید منافع ملی را بر منافع محدود و شخصی ترجیح دهد، عنوان کرد: بازگشت به جناح‌گیری‌ها و سهمیه‌بندی‌های فرقه‌ای به نفع ملت عراق نیست. موضوع سرنوشت نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق و اعتراضات انجام‌شده به آن، ناظران را از تبعات سیاسی و امنیتی آن و اثرگذاری‌اش بر اوضاع عمومی عراق نگران کرده است.

کره‌جنوبی برای حضور نظامی آمریکا پول می‌دهد
هنوز چند هفته بیشتر از دیدار تاریخی رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی نمی‌گذرد که آمریکا مقر جدید نظامیان خود در کره‌جنوبی را در جنوب سئول افتتاح کرد و این پروژه تغییر مکان، احتمالا نقش امنیتی‌ واشنگتن را که مدت‌ها به بازدارندگی علیه کره‌شمالی محدود شده بود، توسعه می‌دهد. فرمانده نیروهای مسلح آمریکا گفته است که سئول تقریبا همه هزینه ساخت بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در خارج را برعهده گرفته است. دونالد ترامپ همواره گفته است سئول باید هزینه‌های حضور ۲۸۵۰۰ نیروی آمریکایی در کره‌جنوبی را تقبل کند. آمریکا ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی مستقر در کره‌جنوبی برای دفاع مقابل کره‌شمالی هسته‌ای دارد.

داسیلوا همچنان در زندان می‌ماند
دادگاه عالی برزیل آزادی زودهنگام رئیس‌جمهور اسبق این کشور را که در حال گذران 12 سال محکومیتش به خاطر پرونده فساد است، رد کرد. قاضی دادگاه عالی برزیل اعلام کرد، هیچ توجیهی برای ادعاهای دفاعی لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا وجود ندارد. لولا داسیلوا تابستان گذشته به 12سال حبس به اتهام دریافت یک آپارتمان لوکس به عنوان رشوه از سوی یک شرکت ساختمانی در ازای استفاده از نفوذ سیاسی‌اش به نفع این شرکت محکوم شد؛ اتهامی که وی آن را رد می‌کند.

2 شهید در تظاهرات جمعه نوار غزه
هزاران فلسطینی، جمعه در نوار مرزی غزه حاضر شدند و در تظاهرات بزرگ بازگشت این هفته تحت عنوان «وحدت خون و سرنوشت مشترک» شرکت کردند. این در حالی است ‌که نظامیان صهیونیست همانند هفته‌های گذشته اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور به سمت تظاهرات‌کنندگان فلسطینی کردند که طی آن دو فلسطینی به شهادت رسیده و  بیش از ۴۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. تاکنون ۱۴۱ فلسطینی در این تظاهرات‌ها به شهادت رسیده و بیش از  ۱۵ هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. همچنین روز جمعه درگیری‌ها میان فلسطینیان و نیروهای اشغالگر اسرائیل در مناطق مختلف کرانه باختری، ورودی‌های شمالی شهر بیره در رام‌الله و شهر الخلیل شدت گرفت.

آتش‌بس دائم در سودان جنوبی
از بامداد شنبه آتش‌بسی میان طرفین درگیر در سودان جنوبی به اجرا درآمد اما این تردید همچنان باقی است که آیا این کشور نوپا می‌تواند در تازه‌ترین تلاش برای پایان دادن به جنگ داخلی 5 ساله دوام بیاورد یا خیر. توافق آتش‌بس در سودان جنوبی در نشست رئیس‌جمهوری این کشور و رقیب او حاصل شد. چنانچه درگیری‌ها تا روز شنبه متوقف نمی‌شد و یک معاهده سیاسی به امضا نمی‌رسید، آنها با احتمال تحریم تسلیحاتی سازمان ملل
 مواجه می‌شدند.

تصمیم آمریکا  برای بازداشت کودکان مهاجر
دولت آمریکا که در اقدامی جنجالی کودکان خانواده‌های مهاجر را از والدین‌شان جدا می‌کند، جمعه اعلام کرد دیگر اعضای خانواده‌های مهاجران را در مرز از یکدیگر جدا نمی‌کند اما در طول مدت رسیدگی به روند مهاجرت، تمام اعضای خانواده‌های مهاجر را بازداشت خواهد کرد!  این در حالی است که رسیدگی به این پرونده‌ها ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها به طول بینجامد. اقدام دولت ترامپ در جدا کردن کودکان خانواده‌های مهاجران‌ از والدین‌شان، اعتراضات زیادی در داخل این کشور و در عرصه بین‌المللی در پی داشته است.


Page Generated in 0/0052 sec