printlogo


کد خبر: 194693تاریخ: 1397/4/10 00:00
گزارش «وطن امروز» از راهکارهای خروج کشور از مشکلات اقتصادی
دولت نقشه راه اقتصادی ندارد

گروه اقتصادی: چرا وضعیت اقتصاد درست نمی‌شود؟ چرا با وجود وعده‌های زیاد و اجرای برخی برنامه‌های پراکنده اقتصادی توسط دولت چالش‌های اقتصادی بیشتر می‌شود؟ آیا تحریم‌ها باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی شده‌ است؟ آن روزهایی که دولت ادعا می‌کرد همه تحریم‌ها حتی تحریم‌های آمریکا از بین رفته‌اند چرا هنوز با بحران اقتصادی مواجه بودیم؟ اینها سوالاتی است که افکار عمومی می‌پرسد و مسؤولان دولتی پاسخ‌های واضحی نمی‌دهند. به گزارش «وطن‌امروز»، مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی موجب شد گرانی روز به روز به جامعه فشار وارد کند و بی‌نظمی در قیمت‌ها نظم بازار را به هم زد. افزایش اعتراض‌ها و انتقادها موجب شد دولت بعد از 5 سال بخواهد برنامه‌های جدید برای اشتغال و کنترل نقدینگی را اجرا کند.  بسیاری از کارشناسان حامی و منتقد دولت عملکرد ناقص و همچنین ناهماهنگی وحشتناک تیم اقتصادی دولت را علت اصلی این مشکلات می‌دانند و خواستار تغییر ساختار اقتصادی دولت هستند.  عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با انتقاد از تیم اقتصادی دولت و لزوم استیضاح دولت، اظهار داشت: 5 سال پیش به دولت پیشنهاد دادیم ورود کالاهایی را که تولید داخلی دارند ممنوع کند اما این موضوع صورت نگرفت و بازار از کالاهای وارداتی پر شد، حالا دولت به این نتیجه رسیده که این کار ضروری است و برای کنترل قیمت دلار باید انجام شود اما سوال اینجاست که دیگر تولید‌کننده و دلاری مانده است که ورود کالایی که مشابه داخلی دارد به بهانه آن جلویش گرفته شود؟ وی درباره اینکه چرا دولت ابتدا فعالیت صرافی‌ها را متوقف کرد و دلار را 4200 تومانی اعلام کرد ولی در نهایت دوباره بازار ثانویه را راه انداخت، گفت: دولت در سیاست قبلی خود به بن‌بست رسید و باید بازمی‌گشت؛ به صورت کلی دولت با این اقدامات در حال دور خود گشتن است؛ یک کاری را شروع می‌کند نتیجه نمی‌گیرد و دوباره به قبل باز می‌گردد اما هزینه این رفتارهای نابخردانه را مردم پرداخت می‌کنند. این کارشناس اقتصادی درباره بسته «بودجه اضطراری» که اخیرا توسط نوبخت، سخنگوی دولت مطرح شده بود، گفت: آقای نوبخت و دیگر اعضای کابینه تاکنون بالای 10 بسته خروج از رکود طراحی کرده‌اند که به جایی نرسیده است؛ این بسته هم به جایی نمی‌رسد، زیرا رویکرد سرمایه‌داری وجود دارد. با خون نمی‌شود خون را پاک کرد؛ دولت نمی‌تواند در جامعه و نظام اسلامی راهکار لیبرالی انجام دهد، این کار امکانپذیر نیست. این استاد دانشگاه با نقد تفکر حاکم روی تیم اقتصادی دولت، اظهار داشت: مشکل اصلی اینجاست که آقایانی که در دولت حول حسن روحانی به عنوان وزیر یا مشاور جمع شده‌اند همگی تابع تفکرات غربی هستند، برای آنها فرقی نمی‌کند اقتصاد ربوی شود یا غیرربوی؛ در تفکر آنها عدالت هیچ جایگاهی ندارد و حال امروز اقتصاد نتیجه این تفکر است. شیخی ادامه داد: دولت و اعضای هیات دولتی که کاخ‌نشین هستند هیچگاه درد کوخ‌نشینان را درک نمی‌کنند؛ ما شاهد دولت وعده‌ها هستیم، هر روز وعده جدیدی داده می‌شود اما کسی نمی‌پرسد وعده‌های قبلی چه شد؟ وعده‌های زمان انتخابات چه شد؟
 پیشنهاد برای جذب نقدینگی
این کارشناس اقتصادی ضمن پیشنهاد تجدید نظر درباره مفهوم بانک و وظایف این نهاد، اظهار داشت: باید نهاد بانک را به سمت عقود واقعی اسلامی ببریم و حجم بالای نقدینگی را این چنین مدیریت کنیم. وی افزود: باید نرخ سود بانکی تحققی باشد و برای این کار باید سپرده‌ها به 2 دسته خاص و عام تقسیم شود. سپرده‌های خاص برای پروژه‌های صنعتی باشد تا مردم بتوانند به صورت مستقیم پول خود را تبدیل به سرمایه اولیه تولیدکنندگان کنند.  شیخی ادامه داد: اگر سپرده عام، ترکیب متنوعی از انواع پروژه‌های ریز و درشت باشد و به صورت لحظه‌ای و ساعتی امکان اضافه شدن پروژه‌های جدید وجود داشته باشد می‌توان میانگین سود حاصل از این عملیات‌ها را میزان سود در نظر گرفت. وی در ادامه اظهار داشت: آمریکا یک کشور جنایتکار است و ترامپ هم چیزی بیشتر از یک دیوانه نیست اما در برابر وعده‌هایی که به مردم در زمان انتخابات داد احساس مسؤولیت کرد و به همه آنها جامه عمل پوشاند؛ نرخ بیکاری در این کشور به زیر 5 درصد رسید و میزان رشد سالانه آنها از 5/3 عبور کرد، این نشان می‌دهد ترامپ هم با تمام دیوانگی‌اش به وعده‌هایش عمل می‌کند. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:  دولت باید در برابر ولنگاری‌ای که امروز در امر واردات رخ داده است بایستد. وهن‌آمیز است که از ترکیه فضولات انسانی وارد می‌کنیم؛ دولت باید پیشگام اجرای اقتصاد مقاومتی باشد.
 رئیس کمیسیون بودجه مجلس: ارائه بودجه اضطراری در شرایط کنونی معنا ندارد
رئیس کمیسیون بودجه مجلس با انتقاد از اظهارات نوبخت که گفته بود بودجه اضطراری باید تدوین شود، گفت: ارائه بودجه اضطراری در شرایط کنونی معنا ندارد. غلامرضا تاجگردون با اشاره به اعلام اخباری مبنی بر ارائه بودجه اضطراری از سوی دولت گفت: ارائه بودجه اضطراری در شرایط کنونی معنا ندارد، چرا که دولت این اختیار را دارد که متناسب با بودجه فعلی صرفه‌جویی کرده و کمتر هزینه کند، لذا در حال حاضر متمم بودجه معنا ندارد به این دلیل که دولت می‌خواهد کمتر از بودجه خرج کند و کمتر بودجه خرج کردن مجوز نمی‌خواهد. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که 100 درصد درآمدها وصول نمی‌شود و به عنوان نمونه 80 درصد درآمدها وصول شده،  80 درصد نیز مصرف می‌شود، لذا بحث بودجه اضطراری موضوعیت ندارد. وی با بیان اینکه اگر دولت می‌خواهد اطلاعاتی درباره نقشه راه به نمایندگان ارائه دهد، می‌تواند در کمیسیون بودجه یا صحن علنی مجلس حضور یافته و نمایندگان را از اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد مطلع کند، ادامه داد: دولت باید مدیریت خود بر بحث اقتصادی را انجام دهد، چرا که کشور با نفت 8 دلار، 10 دلار و 20 دلار نیز اداره شده است، لذا دولت باید سعی کند کشور را بهتر مدیریت کند. نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مقام معظم رهبری و مجلس در شورای عالی اقتصادی قوای سه‌گانه یک موضوع مشخص را به دولت عنوان کردند مبنی بر اینکه مجلس به دولت در هر بخشی که مشکل دارد کمک می‌کند تا مشکل بیکاری، اشتغال و تولید رفع شود. وی با بیان اینکه مجلس تاکنون به دولت کمک کرده است، افزود: اگر دولت نمی‌خواهد وظیفه خود را انجام دهد و می‌خواهد آن را به مجلس منتقل کند، مجلس اصراری بر انجام این وظایف ندارد، هرچند معتقد بوده دولت باید کار خود را انجام دهد. نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه ارائه بودجه اضطراری در شرایطی که هنوز تحریم‌ها اعمال نشده معنا ندارد، ادامه داد: ایران 40 سال با تحریم زندگی کرده است، لذا اگر نداند در این شرایط مملکت را چگونه اداره کند پس بعد از 40 سال چه کرده است؟ عضو شورای عالی اقتصادی قوای سه‌گانه اظهار داشت: مجلس اعتقادی به ارائه بودجه اضطراری ندارد، البته به ارائه نقشه راه اقتصادی توسط دولت معتقد است. وی با بیان اینکه بحران‌‌های اقتصادی در کشور ناشی از بی‌تدبیری است، افزود: مباحث مدیریتی و اجرایی در دولت مشکلاتی ایجاد کرده است، همانند اینکه  با اتخاذ یک استراتژی یک شب سکه توزیع می‌کند و یک شب ارز 4200 تومانی ارائه می‌دهند. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید نقشه راه خود را مشخص کند تا مجلس نیز بتواند به مجموعه اجرایی کشور کمک کند، تصریح کرد: دولت باید در مجموعه اقتصادی خود تحولاتی ایجاد کند که این تحولات می‌تواند منجر به تغییر اعضای تیم اقتصادی، تاکتیک یا راهبرد شود، در حالی که دولت تاکنون هیچ واکنش مدیریتی و تاکتیکی نسبت به بحران‌ها نداشته است، لذا باید تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ کند.


Page Generated in 0/0158 sec