printlogo


کد خبر: 194714تاریخ: 1397/4/11 00:00
چهارگوشه

بلژیک صادرات اسلحه به عربستان را ممنوع کرد
در اعتراض به انتقاد گسترده گروه‌های طرفدار حقوق‌بشر در بلژیک به نقش عربستان سعودی در جنگ یمن، دادگاه  عالی اداری بلژیک دیروز حکم فسخ یکطرفه ۸ قرارداد تسلیحاتی میان شرکت «اف‌ان‌هرستال» و عربستان سعودی‌ را صادر کرد. کارخانه اف‌ان‌هرستال معروف به «فابریک ناسیونال»، گستره وسیعی از تسلیحات کوچک تا تیربارهای کالیبر بالا را می‌سازد. عربستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خریداران جنگ‌افزار از بلژیک، سال ۲۰۱۵ قراردادی ۵۷۵ میلیون یورویی برای خرید تسلیحات با این کارخانه امضا کرده بود.

تداوم تنش بین ترکیه و آلمان
مقام‌‌های ترکیه یک مدرسه وابسته به سفارت آلمان را در ازمیر تعطیل کردند. آنکارا علت تعطیلی این مدرسه را نبود مجوز لازم توسط رئیس این مدرسه اعلام کرده است. نزدیک به ۱۸۰ کودک و دانش‌آموز از 2 تا ۲۰ ساله در این مدرسه و مهدکودک آن ثبت‌نام کرده و مشغول تحصیل بودند. بر اساس بیانیه منتشر شده توسط سفارت آلمان، این سفارتخانه از دولت ترکیه خواست هرچه سریع‌تر دلایل تعطیلی این مدرسه را اعلام کند. در ماه‌های اخیر روابط برلین و آنکارا دچار تنش شده است. این تنش‌ها با ممانعت آلمان از سخنرانی‌های انتخاباتی توسط سیاستمداران ترک در خاک این کشور برای ترک‌های مقیم آلمان به اوج رسید.

چاقوکشی در لندن
درگیری و چاقوکشی در یک فستیوال موسیقی در شمال شرق لندن۴ کشته بر جا گذاشت. این حادثه عصر شنبه به وقت محلی روی داده و ۲ نفر از مجروحان در شرایط بحرانی قرار دارند. هفته گذشته نیز یک نوجوان ۱۵ ساله در یک جشن تولد هدف حمله با چاقو قرار گرفت و جان خود را از دست داد. خشونت و حمله با سلاح سرد در انگلیس و بویژه لندن طی ماه‌های اخیر افزایش شدیدی داشته و ۸۰ مورد چاقوکشی منجر به قتل از آغاز سال در شهر لندن رخ داده است.

لاوروف: ترامپ درباره اسنودن صحبت نخواهد کرد
وزیر خارجه روسیه در حالی که قرار است پوتین همتای آمریکای‌اش را در هلسینکی ملاقات کند، گفت: دیدار 16 جولای درباره اسنودن نیست و بحثی درباره بازگشت این افشاگر وجود ندارد. در همین حال، گفته می‌شود سی‌ان‌ان گزارشی را درباره ملاقات آینده رئیس‌جمهور روسیه و ترامپ منتشر کرده که از سوی هر دو طرف بشدت با واکنش‌‌های منفی رو به رو شده است. در گزارش سی‌ان‌ان آمده است ترامپ و پوتین درباره مساله سوریه گفت‌وگو می‌کنند.

بحران در میان مسلمانان روهینگیایی جدی است
جوانا روپر، نماینده ویژه انگلیس درباره مساله تبعیض در بنگلادش از کمپ مسلمانان روهینگیایی دیدار کرد. این کمپ که توسط دولت بنگلادش بنا شده است در جهت حفاظت از جان مسلمانانی است که در میانمار با تسویه‌حساب‌‌های دینی توسط بوداییان متعصب روبه‌رو بوده‌‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در این میان گزارش‌ها نشان می‌دهد 71 درصد مرگ‌ومیر در میان مسلمانان روهینگیایی به علت خشونت‌‌های سازمان‌یافته بوده است که 600 تن از جان‌باختگان را کودکان بالای 5 سال تشکیل می‌دهند. جامعه جهانی از سال 2012 که چالش اصلی مسلمانان روهینگیایی آغاز شد نتوانسته است در مقابل این خشونت‌ها موضع‌‌‌گیری جدی و عملیاتی داشته باشد.

نتانیاهو به رهبران عرب هشدار داد
مطالعات نشان می‌دهد اردوغان در بیت‌المقدس سیاست‌‌های متفاوتی از کشورهای عرب پیگیری می‌کند. این مساله منجر به هشدار نتانیاهو به رهبران عرب شد که در حال حاضر در تلاش هستند روابط خود را با رژیم صهیونیستی به سوی عادی‌‌سازی پیش ببرند. در همین حال هاآرتص گزارش داد که نیروهای جاسوسی و ترور این رژیم رد پایی از افزایش حضور ترک‌ها در بیت‌المقدس طی 12 ماه
گذشته یافته‌‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.


Page Generated in 0/0043 sec