printlogo


کد خبر: 194722تاریخ: 1397/4/11 00:00
اظهارنظر کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به وضعیت مناطق حاشیه‌نشین
هشدار نسبت به آسیب‌های مناطق حاشیه‌نشین

گروه اجتماعی: نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: فقدان سیاست‌گذاری دقیق عاملی برای تعیین نرخ مسکن در تهران توسط صاحبخانه‌هاست.
سیدحسین نقوی‌حسینی با اشاره به خطر گسترش حاشیه‌نشینی و معضلات اجتماعی در پی افزایش مشکلات اقتصادی از جمله گرانی مسکن در تهران، به خانه ملت گفت: به طور واقع‌بینانه باید از دولت آقای روحانی سوال کرد برنامه دولت برای بخش‌های مختلف پایتخت از جمله بازار مسکن چگونه است زیرا مردم توان اقتصادی برای اجاره و خرید مسکن در تهران را ندارند. نماینده مردم ورامین در مجلس با بیان اینکه در 4 الی 5 سال گذشته هر زمانی که از دولت سوال کردیم برنامه دولت برای تهران بویژه حوزه مسکن چیست، تنها درباره اقدامات رئیس‌جمهور سابق در زمینه مسکن‌مهر سخن گفتند و اعلام کردند مسکن‌مهر پروژه‌ای اشتباه بوده است، تصریح کرد: حالا شما فرض کنید مسکن‌مهر پروژه‌ای شکست‌خورده و نادرست است؛ برنامه دولت شما برای مسکن چیست؟ وی خاطرنشان کرد: نبود برنامه‌ریزی درست، تعیین نرخ مسکن را به‌دست بازار می‌سپارد زیرا بازار دارای تمرکز و مرکز تصمیم‌گیری نیست و از  همین رو برای اینکه مردم نیازمند مسکن هستند، مجبورند افزایش اجاره‌بهای مسکن را در هر شرایطی تحمل کنند و این در حالی است که خانواده‌ای که درآمد ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان دارد، چگونه ماهی2 میلیون تومان کرایه بدهد؟ نماینده مردم  ورامین در مجلس تصریح کرد: اگر وضعیت مسکن در  استان تهران به همین منوال ادامه داشته باشد، مسلم است که حاشیه‌نشینی، پارک‌نشینی و چادرنشینی در کلانشهر تهران را شاهد خواهیم بود، زیرا برخی از مردم توان اجاره مسکن را ندارند.
زندگی ۱۹ میلیون نفر در مناطق حاشیه‌نشین
همچنین معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در اظهاراتی با اشاره به ۳ هزار منطقه حاشیه‌نشین در کشور، گفت: در حال حاضر ۱۱ تا ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطق حاشیه‌نشین کشور زندگی می‌کنند. فرید براتی گفت: جامعه ایران از سازمان بهزیستی انتظار دارد تا ظرف ۶ ماه بتواند یک معتاد متجاهر را درمان کرده و به عنوان فردی سالم به جامعه تحویل دهد. براتی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در روند فعالیت‌های درمانی اعتیاد در میان سازمان‌‌های گوناگون تنها مانده است، گفت: فعالیت‌های نیروی انتظامی در چرخه درمان اعتیاد ساده‌ترین اقدامی است که می‌توان در مرحله اجرا به آن اهتمام ورزید. وی افزود: مهم‌ترین بخش بهبود یک فرد معتاد زمانی است که در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد. معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ۳ هزار منطقه حاشیه‌نشین در کشور، گفت: در حال حاضر ۱۱ تا ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطق حاشیه‌نشین کشور زندگی می‌کنند.
آسیب‌‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین
وی با اشاره به اینکه تمام افراد حاضر در مناطق حاشیه‌نشین معتاد یا مجرم نیستند، اظهار داشت: مناطق حاشیه‌نشین به دلایل بومی گوناگون با جرم‌ها و آسیب‌های اجتماعی گوناگونی مواجه  هستند، در حالی که تمام افراد ساکن در این مناطق بر خلاف شرایط بومی بزهکار یا معتاد نیستند. براتی با اشاره به نگاه‌های نادرست به درمان اعتیاد، توضیح داد: معتادین متجاهر پس از دستگیری حداکثر تا ۶ ماه می‌توانند در مراکز درمان سازمان بهزیستی اقامت داشته باشند، طوری که ۳ ماه اول بر اساس قانون پس از دستگیری و ۳ ماه دوم با نظر قاضی در اختیار این افراد قرار می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه دستگیری و درمان ۶ ماهه باعث بهبودی یک معتاد متجاهر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه جامعه ایران از سازمان بهزیستی انتظار دارد ظرف ۶ ماه بتواند یک معتاد متجاهر را درمان کرده و به عنوان فردی سالم به جامعه تحویل دهد. معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین در ادامه اضافه کرد: معتاد متجاهر با اهتمام به کار خود از تمام سطوح و اقشار جامعه طرد می‌شود، تا جایی که حتی سیستم‌های درمانی رایج در کشور نیز او را برای پروسه درمان نمی‌پذیرند.


Page Generated in 0/0127 sec