printlogo


کد خبر: 194731تاریخ: 1397/4/11 00:00
تردد تانکرهای مرگبار در محورهای پلدختر پایان ندارد
مرگ محیط‌زیست لرستان زیر چرخ نفتکش‌ها

واژگونی پی‌درپی تانکرهای عراقی و ریخته‌شدن مواد نفتی در محورهای مواصلاتی پلدختر خسارت جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست این منطقه وارد کرده است. به گزارش تسنیم از پلدختر، محور خرم‌آباد- پلدختر یکی از پرحادثه‌ترین محورهای استان لرستان است که به دلیل عرض کم و پیچ‌های ‌متعدد و خطرناک تصادفات مرگباری در آن رخ می‌دهد و همواره شاهد داستان تکراری واژگونی غول‌های نفتکش در این محور هستیم. وجود آزادراه پل زال نیز فقط تا یک زمانی توانست زیر بار تردد این نفتکش‌ها برود، چرا که گرانی عوارض آزادراه پل زال سبب افزایش تردد در محور قدیم خرم‌آباد به پلدختر شده و همین موضوع خود سبب افزایش بار ترافیک در این مسیر شده است و تردد تریلرهای نفتکش محیط‌زیست این منطقه را دستخوش تغییر کرده است. به علت نبود کمربندی در ورودی پلدختر تمام تریلرهای نفتکش از داخل شهر پلدختر و خیابان اصلی آن که بازار اصلی این شهر در آن واقع است و حجم اصلی تردد و ترافیک در این خیابان جریان دارد، عبور می‌کنند که هر لحظه در صورت تصادف ممکن است فاجعه انسانی در داخل شهر رخ دهد. با وجود اینکه محور چهارخطه خرم‌آباد- پلدختر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های راه‌سازی لرستان است که عملیات اجرایی آن سال‌ها پیش کلید خورده است تا با احداث آن شاهد ایمنی بیشتر و کاهش تصادفات در این محور باشیم اما کمبود اعتبار و مشکلات دیگر سبب شده تا روند این پروژه همچنان لاکپشتی پیش برود و همچنان مرگ از روند احداث این محور چهارخطه سبقت بگیرد.  احسان بیرانوند، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پلدختر در گفت‌وگو با تسنیم در پلدختر اظهار داشت: 5 پیچ خطرناک پران پرویز، اردوگاه، ملاوی، تنگ گاوزرده و تنگ جلگه در محور خرم‌آباد به پلدختر نقاط حادثه‌خیز این شهرستان است که چند نقطه در حال تعریض است. وی با اشاره به اینکه برنامه راهداری فقط آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز است تا برای راننده‌ای که در این محور تردد می‌کند حادثه‌خیز بودن این نقاط مشخص باشد، افزود: انسان، جاده و خودرو 3 ضلع تاثیرگذار در تصادفات هستند که 70 درصد عامل تصادفات انسانی است و عامل جاده و خودرو نیز تاثیرگذار است که از مسؤولان می‌خواهیم اعتبار لازم برای حذف نقاط حادثه‌خیز و تعریض جاده‌ها را اختصاص دهند. سیدحمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر و معمولان در مجلس نیز اظهار داشت: باید به روند احداث محور چهارخطه خرم‌آباد به پلدختر سرعت بیشتری بدهیم و باید به فکر کمربندی برای شهر پلدختر باشیم؛ با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم چون اگر این کمربندی احداث شود مشکل داخل شهر حل خواهد شد. وی افزود: 3 قسمت محور چهارخطه خرم‌آباد به پلدختر انجام شده که به یکدیگر وصل خواهد شد و از سمت ویسیان 16 کیلومتر در حال انجام است. امیررضا محمدی‌نژاد، رئیس محیط‌زیست پلدختر نیز در این‌باره اظهار داشت: هدف از احداث آزادراه پل زال کاهش صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش خطرات جانی و تسهیل حمل‌ونقل استان لرستان بود که در آن منطقه محیط‌زیست دست نخورده را با ساخت جاده دستخوش تغییر کردند، این در حالی است که در حال حاضر نیز بیشتر ترددها در محور قدیم انجام می‌شود. وی افزود: همیشه شاهد واژگونی تانکرهای حامل مواد سوختی که از سمت لرستان به خوزستان و بالعکس و جاده کرمانشاه تردد می‌کنند هستیم که واژگونی‌ها در گردنه طولکش سبب آلودگی خاک در تابستان می‌شود و در فصل زمستان نیز با توجه به آبراهایی که در این منطقه وجود دارد مواد سوختی وارد رودخانه کشکان شده و سبب آلودگی آب و تلفات آبزیان می‌شود. رئیس محیط‌زیست پلدختر عنوان کرد: به دلیل اینکه جاده خرم‌آباد در امتداد رودخانه کشکان قرار دارد، به محض واژگونی تانکرهای حمل سوخت، رودخانه کشکان آلوده می‌شود و با توجه به اینکه چهارخطه کردن جاده ترانزیتی هنوز انجام نشده همیشه با مشکلات زیست‌محیطی مواجه هستیم. محمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: کارواش‌های داخل شهر پلدختر علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت کرده‌اند، آب شرب شهر را که نیاز آیندگان است صرف شست‌وشوی تانکرهای نفتکش می‌کنند که با این اقدام مواد نفتی حاصل از شسته شدن وارد خاک و محیط‌زیست شهرستان می‌شود، بنا بر این باید هرچه زودتر ساماندهی شوند. وی گفت: عوارض آزادراه پل زال نیز گران شده و بیشتر خودرو‌های سنگین در جاده قدیم خرم‌آباد به پلدختر تردد می‌کنند که باید پلیس راهنمایی و رانندگی تریلرهای نفتکش و خودرو‌های سنگین را به طرف آزادراه هدایت کند تا به دلیل صرف هزینه 5 یا 10 هزار تومانی جاده قدیم را انتخاب نکنند، چون اگر همین تانکر به‌خاطر 5 هزار تومان عوارض جاده قدیم را برای تردد انتخاب کند و واژگون شود محیط‌زیست منطقه و رودخانه کشکان آلوده می‌شود که خسارت آن چندین برابر هزینه عوارض است.


Page Generated in 0/0123 sec