printlogo


کد خبر: 194764تاریخ: 1397/4/12 00:00
به بهانه یازدهمین سالگرد تأسیس شبکه «پرس‌تی‌وی»
بازیگر تازه‌نفس زمین رسانه

فهیمه اسماعیلی: «خبر از نگاه جدید» شعاری است که شبکه خبری انگلیسی‌زبان «پرس‌تی‌وی» تیرماه ۱۳۸۶ فعالیت خود را بر پایه آن آغاز کرد تا بتواند صدای تازه‌ای باشد در فضای رسانه‌های جهان. شبکه‌ای که فعالیت خود را با هدف پوشش اخبار و رویدادهای خبری در سطح بین‌المللی آغاز کرد تا بتواند در جهانی که تک‌صدایی در عرصه رسانه‌های خبری حاکم بود حرف تازه‌ای برای مخاطبان داشته باشد؛ نگاهی تازه به مقوله اطلاع‌رسانی و سوای آن‌چیزی که تا پیش از آن در عالم رسانه مطرح بوده است.
در واقع دنباله‌روی از جریان‌ها و موج‌هایی که از سوی اربابان قدرت در جهان ایجاد می‌شد تا از این طریق هرآنچه باب میل‌شان بود را به خورد مخاطب بدهند، در برنامه‌های این شبکه تازه‌نفس خبری نبود. قرار بود از این طریق خلاف جریان حرکتی ایجاد شود تا بتواند انحصار اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار را از دست رسانه‌های وابسته به محافل استکباری خارج کند؛ صدایی که برخی تاب شنیدن آن را نداشتند و به سرعت با اعمال فشار  تلاش کردند آن را ساکت کرده و مجال شنیده شدن به آن ندهند اما دیگر کار از کار گذشته بود و حرکتی که باید، شکل گرفت و «پرس‌تی‌وی» صدایی شد که ملت‌های تحت ستم جهان شنیدند. فشار و محدودیت فایده‌ای نداشت. این شبکه خبری در مدت کوتاه فعالیت خود تبدیل به صدایی متفاوت شده بود که شنوندگان بسیاری را به سوی خود جلب کرد.
حذف از روی ماهواره و جریمه نقدی و بستن دفتر تنها گوشه‌ای از فشارهایی بود که علیه این رسانه «نه شرقی نه غربی» اعمال شد تا بتوانند این صدای تازه‌ را که در جریان اطلاع‌رسانی ایجاد شده، ساکت کنند اما آنچه مطلوب جریان‌های وابسته به قدرت بود، محقق نشد و امروز در آستانه یازدهمین سالگرد و شروع دوازدهمین سال فعالیت این شبکه خبری شاهدیم که این رسانه‌ در قامت یکی از رسانه‌های اثرگذار جهان ایستاده است.
با فعالیت شبکه‌ای مانند «پرس‌تی‌وی» ورق در بازی رسانه‌های وابسته به قدرت‌ها نیز برگشت و شاهد بودیم که دیگر قرار نیست آنها بزنند و باقی به ساز آنها برقصند، بلکه این شبکه در کنار سود بردن از فضاهایی مانند شبکه‌های اجتماعی، تبدیل به «رسانه آلترناتیو» شده بود و گاهی رسانه‌های جریان اصلی را وادار به واکنش می‌کرد. اتفاقی که تا پیش از آن بی‌سابقه بود و زمین بازی به صورت کامل در اختیار رسانه‌های جریان اصلی بود؛ زمینی که آنها در آن تعیین‌کننده بودند و نحوه بازی و تمام جزئیات را برای بازیکنان رقم می‌زدند و باقی تنها بازیکنان این بازی بودند. «دو سر بُرد» عنوانی است که باید به بازی رسانه‌های جریان اصلی لقب داد زیرا در این بازی برنده اول و آخر همان‌ها بودند و بازنده همیشگی نیز کسانی که در این زمین بازی می‌کردند و بیشتر نقش عروسک خیمه‌شب‌بازی در دستان آنها را داشتند، حتی اگر به خیال خود علم دیگراندیشی را برداشته بودند.
بازگردیم به شعاری که شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» بر مبنای آن ساختار خود را شکل داد. «خبر از نگاه جدید» در واقع حاوی این پیام است که دیگر نگاه‌های کلیشه‌ای و مرسوم در جهان رسانه به خبر و ارزش‌های خبری وجود نخواهد داشت. نگاهی که برخاسته از آرمان‌ها و باورهای انقلاب اسلامی است. نگاهی که قرار است به پابرهنه‌های جهان بپردازد و در خبررسانی نیز به این مقوله توجه نشان دهد. نگاهی که اسیر و مرعوب ارزش‌های خبری رسانه‌های جریان اصلی نیست و نمی‌خواهد در زمین قدرتمندان بازی کند و برای خوشامد آنها خبررسانی نمی‌کند. مخالفت با نگاهی که در آن چهره‌هایی تحت عنوان «سلبریتی» تعیین‌کننده جهت‌گیری رسانه‌ها هستند و ارزش‌های خبری بر مبنای آنها تنظیم می‌شود. در این نگاه تازه قرار بود صداهایی که معمولاً در هیاهوی جهان گم می‌شود و کسی به آنها توجه نشان نمی‌دهد، در اولویت قرار گیرند. «پرس‌تی‌وی» در پایان 11سالگی توانسته به اهدافی که مد نظرش بوده با تمام محدودیت‌هایی که در امر خبررسانی با آنها مواجه بوده و هست، دست پیدا کند. با وجود اینکه در برابر پیرمردهای عرصه رسانه کودکی 11 ساله است که در مسیر نوجوانی قرار دارد، با چابکی و تُردی‌ گام یک نوجوان توانسته خود را به آنها برساند. این شبکه که یکی از شبکه‌های معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است، در قیاس با بسیاری از شبکه‌های خبری که با حمایت‌های نفتی حکام عرب راه‌اندازی شده‌اند توانسته پابه‌پای آنها در میدان عمل بدرخشد و صدای خود را به گوش مخاطبان برساند.


Page Generated in 0/0055 sec